Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää, miksi työhaku on niin helvetin vaikeaa?

Vierailija
03.02.2021 |

Kyseessä siis asinatuntijatehtävät/toimistotyöt. Millainen superihminen pitää olla, että edes haastatteluun pääsee? Minä olen KTM koulutukseltani, enkä ole oman alani töitä saanut kertaakaan! Valmistumisesta tulee kohta kaksi vuotta. Tiedän, että pelkkä koulutus ei merkitse varmaa työpaikkaa, mutta onko nyt ihan oikeasti niin, että olen vaan niin paska, etten KTM-tutkinnolla saa mitään oman alani työtä? Olen kuitenkin tehnyt hanttihommia, joten en ole täysin työkokemusta vailla. Mitä tässä ihan oikeasti voisi tehdä? Alanvaihto?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatyöhön et pääse, koska sinulla ei ole siitä kokemusta. Konttorihommiin et pääse, koska siihen on tarjolla liuta täsmäkoulutettuja konttoristeja eli tradenomeja. Jos kouluttautuisit tradenomiksi, et saisi konttorihommia, koska maisterintutkinto tekisi sinusta ylikoulutetun ja monen silmissä myös epäilyttävän. Melko paha pattitilanne. Kokemusta on.

Vierailija
2/6 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne kuin aloittajalla. Olen saanut vain vuokrafirman keikkaa kympin tuntipalkalla. Olen ajatellut vaihtaa työvoimapula-alalle koska en jaksa tätä enää. Edes täydennyskouluttautuminen ei motivoi (Olen sitäkin hetken yrittänyt) kun tuntuu ettei se johda kuitenkaan mihinkään. Minusta ei nyt ollut apua kun olen jo luovuttanut mutta ymmärrän tilanteesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ylikoulutettu ja alipätevä, koska kokemusta ei ole.

Vierailija
4/6 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin!

Vierailija
5/6 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin riski on vaikeat ihmiset ja huonot työntekijät joista ei pääse eroon. Työt nyt oppii tekemällä vaikkei olisi koulutustakaan.

Vierailija
6/6 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on yksinkertainen:

Vain sopivin hakija tulee valituksi

Kaikki ne kymmenet (joskus sadat) muut hakijat jäävät nuolemaan näppejään. Ja korkeakoulutusta vaativiin junioripaikkoihinkin hakee aina vähintään kymmeniä.

Tästä seuraa, että - riippumatta siitä, lähetätkö 10 vai 1000 työhakemusta - mikäli hakijamassan joukossa on yksikin sinua sopivampi hakija, sinua ei valita. Ihan sama oliko kyseessä ensimmäinen vai tuhannes hakemuksesi. Vaikka sinulla olisi kohtuullisestikin työkokemusta, on hyvinkin mahdollista ellei todennäköistä, että kilpailijoista löytyy yksi tai useampia, jo(i)lla on joku spesiaaliässä hihassaan. Totta kai rekrytoija valitsee mieluummin sen.

Ongelma on, että kun työtä toistuvasti ja tuloksetta hakee, työttömyys pitkittyy, ikää tulee lisää, valmistumisesta alkaa olla kulunut "liian kauan" jne. Silloin oman kokemukseni mukaan on käytännössä mahdotonta päästä edes haastatteluun ilman suhteita.

Tietyn ajan jälkeen joku TE:n rekrykoulutus tai muu harjoittelujakson sisältävä kurssi on käytännössä ainoa vaihtoehto saada "vähän jalkaa oven väliin". Palkkatyön saaminen on siltikin kaikkea muuta kuin varmaa, vaikka kuinka loistaisit ilmaistyöjaksolla. Jos vaikka firman taloustilanne sattuu juuri ilmaistyöjakson päätteeksi näyttämään huonolta, sinua ei palkata. Minulle on käynyt juuri näin: edellisessä kuussa jatkoa hehkutettiin "99 %:n varmuudella", mutta juuri kun piti solmia palkkatyösoppari, firman kk-tulos olikin vetänyt miinukselle. Minä, harjoittelijana, olin luonnollisesti ensimmäinen, josta säästettiin.