Rautalangasta rakennusoikeus
Voisiko joku vääntää minulle rautalangasta mistä saan tietää kuinka paljon rakennusoikeutta tietyllä tontilla on? Mitä se rakennusoikeus tarkoittaa? Jos rakennan esimerkiksi talon jossa on yläkerrassa tyhjää esim alakerrassa kahden kerroksen korkuinen olohuone, niin meneekö se tyhjäkin tila neliöihin? Lasketaanko autotalli neliöihin?
Kommentit (8)
Googlea tässä olen rummuttanut. Mutta onko jotain yleissääntöjä? Tontti on reilun n 1200m2 ja pientaloalueella pohjoisessa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Googlea tässä olen rummuttanut. Mutta onko jotain yleissääntöjä? Tontti on reilun n 1200m2 ja pientaloalueella pohjoisessa Suomessa.
Kokeile google mapsia. Mutta kunnasta siis ko. tontin tiedot.
Asemakaavassa, jos sellainen on, määritellään yleensä rakennusoikeus. Katso kunnan nettisivuilta paljonko oikeutta on. Kaavat pitäisi löytyä sieltä. jos ei löydy, niin kunnasta pitää saada tuolalinen tieto.
Joo asemakaavasta näkee tontin rakennusoikeuden määrän. Asemakaavat löytyy kunnan sivuilta.
Rakennusoikeuteen lasketaan mukaan rakennuksen kerrosalat, lue tarkemmin täältä, kohta " Kerrosala": https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Rakennuksen_pinta-ala
Autotalli lasketaan mukaan rakennusoikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Joo asemakaavasta näkee tontin rakennusoikeuden määrän. Asemakaavat löytyy kunnan sivuilta.
Rakennusoikeuteen lasketaan mukaan rakennuksen kerrosalat, lue tarkemmin täältä, kohta " Kerrosala": https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Rakennuksen_pinta-ala
Autotalli lasketaan mukaan rakennusoikeuteen.
Niin ja tosiaan tyhjää ullakkotilaa ei lasketa kerrosalaa. Isot aukot voidaan myös vähentää kerrosalasta, esim. portaiden kohta.
Vierailija kirjoitti:
Asemakaavassa on tontilla merkintä e= jotain, esim. 0,2. Silloin rakennusoikeutta 1200 m2 tontilla on 0,2*1200 m2 = 240m2.
Tarvitset joka tapauksessa pätevän suunnittelijan. Hän hoitaa nämä asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asemakaavassa on tontilla merkintä e= jotain, esim. 0,2. Silloin rakennusoikeutta 1200 m2 tontilla on 0,2*1200 m2 = 240m2.
Tarvitset joka tapauksessa pätevän suunnittelijan. Hän hoitaa nämä asiat.
Voi olla tosiaan tuo merkintä e=0,25 tms tai sitten annettu ihan suoraan tarkka neliömäärä.
Kunnan kaavoituspalvelusta saat ihan noi kaikki tiedot, soitappa sinen. KVG tietenkin voisi auttaa myös.