Unettomuuteen apua
En tiedä osaako kukaan vastata tähän, mutta kokeillaan. Koin syksyllä paljon väsymystä ja nukuin todella paljon. Päivisinkin oli pakko ottaa torkut. Sain silti aina nukuttua hyvin ja nukuin kokonaisen yön heräämättä. Minulla oli syksyllä mieliala myös aika huono ja ehkä vähän masentunut. Tämä väsyneisyys ja liiallinenkin nukkuminen jatkui aina joulukuun loppupuolelle asti. Sitten sain ehkä jonkinlaisen paniikkikohtauksen ja joulukuun lopussa kaikki kääntyikin päinvastoin. En enää saanut lainkaan nukuttua ja jos nukuin niin vain pienissä pätkissä. Sellainen levoton olo kokoajan ja en siis ole lainkaan väsynyt. Ruoka ei maita myöskään kovin hyvin. Mietin vaan, että mikä aiheuttaa tälläistä ja olen lukenut maniasta ja hypomaniasta, mutta toisaalta nekään oireet eivät sovi. Samalla epätodellinen olo on pahentunut, vaikka minulle tämä on tuttu tunne ollut aina välillä muutenkin.
Lääkärissä kävin ja sain unettomuuteen vahvempaa melatoniinia ja sekä mirtatsapiinia. Olen yrittänyt melatoniinilla pärjätä ja kerran kokeilin mirtsaa, mutta en ole uskaltanut sitä enempää ottaa. Toisaalta en tiedä onko unettomuus nyt se ainoa oire vaan mietin täydellistä väsymyksen tunteen puuttumista, että mikä sen aiheuttaa. Olen kuin ylikierroksilla koko ajan. Kilpirauhasarvot otettiin ja olivat muistaakseni tsh 0,60 ja t4 v 19. Ennen nämä olleet huomattavasti erilaiset ja tsh ollut mieluummin ylärajoilla ja myös t4v alarajoilla eli mieluummin vajaatoimintaan päin viittaavia, vaikka siis viitearvoissa olivatkin. Silti en oikein usko tämänkään vaikuttavan, mutta mietin silti onko arvojen muutos aiheuttanut jotain muutoksia uneenkin. Jos joku osaa neuvoa jotain niin olen kiitollinen. Alkaa olo vaan olemaan melko kurja ja nukkuminen vaikeaa, vaikka ennen siis nukuin liikaakin ja sain silti aina unta.
Tämän viestin kirjoitin jo yhteen ketjuun, mutta jos joku vielä pystyisi auttamaan asian kanssa olen kiitollinen.
Kommentit (10)
Hae yksityiseltä unilääkkeitä. Muuten et saa
Hermostossa ylirasitusta? Vahvat B-vitamiinit voisivat ehkä auttaa, ja vitamiinit muutenkin, kunhan ovat riittävän vahvoja ja laadukkaita.
Melatoniini pitää ottaa joka ilta samaan aikaan, ja mennä siitä n. tunnin kuluttua nukkumaan. Myös viikonloppuna/vapaapäivinä, ja niitä edeltävinä iltoina. 2 viikon kuluttua alkaa vähitellen helpottamaan, jos on helpottaakseen.
Toinen juttu: Luin, että univaikeuksiin saattaa liittyä matala-asteinen tulehdustila, joten siihen on joillakin löytynyt apu tulehduskipulääkkeistä. Itse ajattelin, että pitääpä tuokin kokeilla, kun nukahtaminen on nykyisin niin vaikeaa ja uni katkonaista (mielialaongelmien "jälkitauti"). Parina iltana olen nyt ottanut Buranan, ja olen nukkunut huomattavasti paremmin kuin pitkiin aikoihin. Omia hyviä unenlahjojani en ole ainakaan vielä saanut takaisin, mutta kaksi iltaa ei vielä ole koko totuus. Ajattelen, että jatkan noilla nyt ehkä viikon tai jotain, jotta saan nukuttua univelat pois. Melatoniinia siihen kaveriksi myös.
Mirtsapiinin voi heittää roskiin. Unettomuuteen siitä ei ole mitään apua. Melatoniini auttaa jo enemmän mutta ei sekään kaikkia nukuta. Kunnollisia unilääkkeitä lääkärit suorastaan pihistelevät.
Kaamos voi tehdä tepposet sellaisellekin, joka ei ole aiemmin kokenut kärsivänsä kaamosajasta.
Olen itse krooninen uniongelmainen ja kaamosaika, juurikin marras-tammikuu aikaväli on ihan hanurista kun pimeä ajanjakso pahentaa ongelmia entisestään ja tekee flegmaattiseksi. Tekisi koko ajan mieli nukkua ja silti yöunet ns. "suden hetkenä" n. klo. 3-4 vie syvimmän unen hetken ja pitäisi taas olla pirteänä seitsemältä töissä.
Mulla yksi talvi oli kaamosajan myös tuota outoa "levottomuutta", minkä jälkeenpäin yhdistin stressiin. Nukuin ihan hemmetisti, sydän tykytti töissä koko ajan, oli kylmä, ei nälättänyt.. väsytti mutta silti tuntui että koneet kävi koko ajan täysillä, eikä saanut rauhoituttua.
Suosittelen lämpimästi nyt ensin sellaista arjen nollaamista. Kaikki stressitekijät minimiin, mikäli pystyy. Paljon ulkoilua valoisaan aikaan (ei hikiliikuntaa ellei ole rutiini, jos on niin suorittaminen nyt hetkeksi veke), iltojen rauhoittaminen, purkista ylimääräistä D:tä B:tä, C:tä jos et muuten syö paljon esim. sitruksia ja marjoja, sinkkiä ja iltaisin magnesiumia. Tsekkaa vagushermo ja sen rauhoittaminen, aloita vaikka jooga ja näin ihan ensiksi käy hierojalla! Sellainen 180min kokovartalohakkaaminen tekee loven lompakkoon, mutta pysäyttää kehon rauhoittumaan mikäli ihan kipsissä ja kierroksilla.
Viimeinen vaihtoehto on unilääkkeet, itse niitä syön vain kun on pakko (nimeltämainitsematon psykoosilääke unettomuuden hoitoon, auttaa kyllä nukkumaan pahimpina stressiaikoina, mutta sivuvaikutukset turhan p*stä että niitä jatkuvasti jaksaisi napsia)
Minä olen jonkun sortin asiantuntoja , omalta kohdaltani.
Unettomuudesta mainintoja jo 80-luvulla kouluterkkarin toimsesta kun olin aina väsynyt,eikä ehtinyt edes syödä kun piti lähtä kouluun aina.
Lähes kaikki lääkkeet on käyty läpi, ja toleranssit kehitty todella nopeasti aina ja vaikutus lopahti muutamassa illassa.
Edelleen olen uneton,nyt vaan hyväksyn sen , ei minun aivot vaan ole 24h rytmissä.
Minulla siis eniten mietityttää se etten koe väsymystä juuri lainkaan tällä hetkellä. En vaikka olisin valvonutkin yön. Tietysti valvominen vaikuttaa sitten muuten mielialaan yms, mutta väsynyt en ole lainkaan. Juuri se laidasta laitaan meno ( eli syksyllä olin väsynyt, nyt talvella en taas yhtään ja unettomuus vaivaa) mietityttää. Kiitos viesteistä. Ap
Stressiä se on vaan,
Minä välillä heräilen aina yöllä eikä väsytä tasan yhtään, mutta tiedän ettei nuo pienet unet riitä mihinkään.
Samaan menee että väsyttää kunnolla ja menee sitte petiin, eikä nukuta enää ollenkaan.
Olen saanut apua teaniinista, auttaa minulla juuri tuohon nukahtamisen vaikeuteen. Teaniini ei ole lääke, vaan aminohappo, jota saa vihreästä teestä. Monista siis turvallisempi kuin joku lääkitys. Unilääkkeitä en ole koskaan uskaltanut edes kokeilla. Teaniinia saa kapseleina ihan Prisman hyllyltä, jauheena joistain luontaistuotekaupoista.
Olisiko jollakin neuvoja?