Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika 13v ei keksi mitään muuta puheenaihetta kuin pelit ja pelaaminen

Vierailija
02.02.2021 |

Pojan jutut niin kavereille kuin meille vanhemmillekin pyörii ainoastaan pelien ja pelaamisen ympärillä. No, toisena aiheena millaisen hienon puhelimen haluaa.

Kotona peliaikaa on rajoitettu, on harrastus ja tekee muutakin, mutta jutut pyörii ainoastaan pelaamisen ympärillä. Me vanhemmat emme laita lisää vettä myllyyn, sanomme aina, että meitä ei pelaaminen ei kiinnosta, emmekä jaksa siitä jankata. Luin Sinkkosen artikkelin, täytyykö aikuisten pelata lapsen kanssa, tai olla kiinnostunut puhumaan pelaamisesta ja Sinkkonen vastasi: ei tarvi, kunhan vilkaisee olan yli, että tietää mitä lapsi pelaa.

Onko tämä normaalia, että vuositolkulla pojan puheet pyörii vain pelaamisessa?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia nykyaikana. Hänestä saattaa tulla kilpapelaaja tai sitten pierukuution hikikomori kansakielellä hikky. Mun haave lapsena oli että minusta olisi tullut pelien testaaja, mutta pelejä testaa nykyään ilmaiseksi tavalliset ihmiset/pelaajat kun pelintekijät julkaisevat pelit kesken eräisinä suoraan markkinoille ja sitten niitä patchataan/paikataan seuraavat pari vuotta. Kuluttajat maksaa noista tuotteista ja testaa ne ilmaisiksi pelintekijöille.

Vierailija
2/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normal.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia oli jo 20v sitten.

Vierailija
4/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä ei nyt vaan kiinnosta ne muut asiat yhtä paljon. Ei sitä voi pakottaakaan.

Vierailija
5/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia. Meillä molemmat oli ja on kovia pelaajia, eikä koskaan rajoitettu vaan rohkaistiin. It-alasta näyttää olevan tulossa molemmille myös ammatti. Kuten isänsä  ja minäkin ollaan alalla. Vaikea ymmärtää tätä digikauhistelua kun itse olen koodannut ja pelannut 7-vuotiaasta ja vääntänyt 11-vuotiaasta demoja Assemblyyn, ja elämä on ollut oikein hyvää näin, ei mitään haittoja digilaitteisiin keskittymisestä.

Vierailija
6/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojalla sama virsi, yritän aina muistaa, että minulla oli samanikäisenä myös vain yksi aihe, hevoset. Varmasti vanhempani olivat lopeen kyllästyneitä aiheeseen.

Vierailija
7/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 13 vuotias  hoitaa koulunsa ja harrastuksensa esimerkillisesti, tapaa kavereita, jne... mutta puhuu vain salkkareista kerta toisensa jälkeen katsoo uusintoja, jne.

Vierailija
8/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia. Kyllä luonto sitten tikanpojan palstalle vetää.

Vierailija
9/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muisti pätkii? En varmaan ole kovin väärässä, että sinäkin tuossa iässä diggasit jostain ihan kypällä? 

Vierailija
10/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapselle tärkeisiin kuulumisiin vastataan joka kerta "ei kiinnosta", niin turha sitten myöhemmällä iällä ihmetellä, miksei teini-ikäinen tai aikuistuva nuori enää puhu vanhemmilleen mistään mitään.

Vierailija
11/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuossa iässä joku fixaatio paneutua vain yhteen asiaan? Kyseessä ei ole kuitenkaan diagnoosin saaneet lapset, vaikka joku kohta niin väittääkin.

Vierailija
12/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia pojalle josta isona ei tule oikein mitään.

Ei yleistietoa, ei todellista sivistystä, ei hajuakaan kulttuurista tai historiasta, täydellinen putkinäkö.

Tässä on kaksi ääripäätä. Ne retardit koneella nuokkujat jotka streamaa tubeen känniörvellystään tai ne hyvin lukeneet jopa liikaa tietävät pelaajat jotka ei käytä päihteitä. Kuuntelin tänää Tchaikovskyä ja söin kyyhkysen munia ennen kuin kävin heittämässä pari baal runia diablo kakkosessa. Miten sinä olet tänään ravitsenut sieluasi?

Vierailija
13/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yleistietoa, ei todellista sivistystä, ei hajuakaan kulttuurista tai historiasta, täydellinen putkinäkö.

Tässä on kaksi ääripäätä. Ne retardit koneella nuokkujat jotka streamaa tubeen känniörvellystään tai ne hyvin lukeneet jopa liikaa tietävät pelaajat jotka ei käytä päihteitä. Kuuntelin tänää Tchaikovskyä ja söin kyyhkysen munia ennen kuin kävin heittämässä pari baal runia diablo kakkosessa. Miten sinä olet tänään ravitsenut sieluasi?

Jahtaat puluja öisin? R-musiikkia? Sairasta.

Vierailija
14/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia se oli jo 90-luvullakin.

Vierailija
15/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan normaalia. Meillä molemmat oli ja on kovia pelaajia, eikä koskaan rajoitettu vaan rohkaistiin. It-alasta näyttää olevan tulossa molemmille myös ammatti. Kuten isänsä  ja minäkin ollaan alalla. Vaikea ymmärtää tätä digikauhistelua kun itse olen koodannut ja pelannut 7-vuotiaasta ja vääntänyt 11-vuotiaasta demoja Assemblyyn, ja elämä on ollut oikein hyvää näin, ei mitään haittoja digilaitteisiin keskittymisestä.

Tuota noin. Hienoa, että teillä IT:stä on tulossa ammatti, mutta jos olette IT alan ammattilaisia, niin ymmärrätte kyllä, ettei IT ala ole pelaamista eikä kaikki pelaajat ole koodaajia. 

Olen ollut töissä ammatillisessa koulutuksessa ja on tyypillistä, että peliriippuvaisia nuoria ohjataan datanomin opintoihin. Kun opetus on sitten tietokoneluokassa, niin opettajat yrittävät turhaan saada heitä opiskelemaan pelaamisen sijaan. 

Tietokonepelaaminen ei ole mikään automaatio it- ammattilaiseksi tai e-urheilijaksi. Mutta vanhemman tehtävä on erottaa addiktio normipelaamisesta. 

AP:lle - lapsi puhuu siitä, mikä kiinnostaa. Tuossakin asenne on tyly. En minä usko, että sinunkaan juttusi nyt niin kiinnostavia, mutta kukaan ei tee niistä avauksia minnekään. 

Vierailija
16/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahtaat puluja öisin? R-musiikkia? Sairasta.

Pulu käy munimassa parvekkeelleni. Kuuntelin myös Vivaldia ja Straussia.

Vierailija
17/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Vaikka pelaaminen voi muodostua ongelmaksi, on se kuitenkin ajanvietettä siinä kuin rock musiikki, viihdekirjallisuus tai elokuvat. Toki kaikki nämä ovat aikoinaan olleet tuhoamassa nuorisoa. 

Vierailija
18/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itsekin tuollainen 13-vuotiaana, nykyisin lapset varmaan vielä enemmän kun pelaaminen on trendikkäämpää kuin silloin. Ihan kunnon kansalainen ja veronmaksaja minustakin tuli. Kannattaa vain valvoa että kaikki elämä ei mene vain peleihin, kavereita on edes pelissä ja koulu käydään kunnialla. 

Vierailija
19/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä pelattiin 90-luvullakin kun oltiin nuoria, mutta itsellä oli muitakin yhtä kiinnostavia asioita niin pelaaminen ei vienyt kaikkea huomiota, kuten musiikin kuuntelu, kaiuttimet ja stereot, moottorikelkkailu. Pojallasi on pelaaminen ykkösjuttu ja muita yhtä kiinnostavia asioita ei ole niin siksi puhuu vain siitä.

Vierailija
20/34 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia. Samassa iässä minä olin koirat, koirat, koirat, koirat jne jne. Jutut pyöri jatkuvasti koirissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi