Miten jotkut voivat jäädä kirjastoalalle loppuelämäkseen
Tai ylipäätään millekään kehnopalkkaiselle alalle. Olen ollut nyt muutaman kuukauden harjoittelussa, ja järkytyn, kun kollegani kertovat olleensa kirjastossa monia vuosia töissä. En tietenkään ääneen tätä sano. Kirjastotyö menee ehkä juuri kesätyönä/harjoittelupaikkana mutta eikai tästä nyt koko elämän ammattia jaksa tehdä.. itse ainakin haluan tähdätä korkeammalle urapolulla☹️
Kommentit (26)
Varmastikin viihtyvät työssään kun ovat alalle jääneet.
Mietitkö yhtään tätä aloitusta, kun kirjoitit tämän? Oletko jollain tavalla jälkeenjäänyt?
Mukava, leppoisa, helppo työ. Huonoa on se huono palkka, mutta ei kirjastohommissa hikoilla tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Mietitkö yhtään tätä aloitusta, kun kirjoitit tämän? Oletko jollain tavalla jälkeenjäänyt?
Todennäköisesti. Meidän paikkakunnan kirjastoon ainakin otetaan "harjoitteluun" työttömiä, joista epäilen, etteivät kaikki osaa edes aakkosia. Kuinka sellaiset voisivatkaan ymmärtää kirjastoalasta yhtään mitään.
Mun unelma-ala :) Kivaa sisätyötä kirjallisuuden ja kulttuurin parissa. Eivätkä työt seuraa kotiin. (Vaikka kiinostavia kirjoja seuraakin kotiin kassikaupalla)
Jaksaahan monet olla koko elämänsä vaikkapa myyjiä, kokkeja, katsastajia, rakennusmiehiä, lentoemäntiä tai sairaanhoitajiakin. Kaikissa on omat haasteensa ja palkintonsa, hyvä jos löytää sen mistä itse tykkää.
Onpa outo aloitus. Ihan kuin jokainen vaihtaisi alaa. Jotkut vaihtavat, suurin osa ei. Kuten tässä monikin on vastannut, monet jäävät eläkkeelle töistä, joissa ovat olleet koko työikänsä, kuten nyt vaikka kaupan kassat, siivoojat, vastaanottovirkailijat, linja-autonkuljettajat, varastotyöntekijät... siis myös ne, joiden työ on fyysisempää. Miksi ihmeessä ei kirjastotyöntekijä?
Miksi olet kirjastossa harjoittelussa?
Kirjastojakin on paljon erilaisia. Tehtävät ja palkkaus ovat erilaisia esim. yliopistojen tai organisaatioiden kirjastoissa. Ei kaikki kirjastotyö ole hyllyttämistä ja muovittamista.
Paljonko on kirjastonhoitajan palkka?
Alkoi kiinnostaa.
Kuulostat ihmiseltä, joka ei ole käynyt kirjastossa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti. Meidän paikkakunnan kirjastoon ainakin otetaan "harjoitteluun" työttömiä, joista epäilen, etteivät kaikki osaa edes aakkosia. Kuinka sellaiset voisivatkaan ymmärtää kirjastoalasta yhtään mitään.
No sulla tuntus ainakin toi luetun ymmärtäminen olevan hallussa. Mut kylhän sen ymmärtää kun itekin myönnät olevasi todennäköisesti jälkeenjäänyt.
Unelmoin kirjastoalasta, mutta ei sinne pääse millään. Terveisin lähihoitaja.
Menisin mielelläni kirjastoon töihin. Siistiä säännöllistä, sisätyötä- ilman yövuoroja. Asiakkaatkin useasti varmasti asiallisia. Samalla voisi itse katsella mitä kirjoja itsekin haluaisi lukea. Lisäpalkkaa saisin nyt omista sijoituksista. Rahat näihin sijoituksiin olen revinyr matalapalkka-alalta, viikonloppu, yötöistä, stressaavasta tehohoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Tylsä ihminen. Lukee vain.
Joo näin on. Sama homma kuin esim.kaupan kassoilla. Hinnoittelevat ja rahastavat vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo näin on. Sama homma kuin esim.kaupan kassoilla. Hinnoittelevat ja rahastavat vain.
Tai partureilla, saksivat vain.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on kirjastonhoitajan palkka?
Alkoi kiinnostaa.
Ihan ok, koska kirjastonhoitaja on yleensä kirjaston johtaja ja yliopistokoulutuksen saanut.
Kirjastovirkailijan palkka taas on kehnonlainen.
Vierailija kirjoitti:
Joo... mä olin tylsä jo syntyessäni, mutta ei haittaa mua kun en saa mitään erityskiksejä elämän draamasta . Tavallinen peruselämä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Unelmoin kirjastoalasta, mutta ei sinne pääse millään. Terveisin lähihoitaja.
Kirjastoalan amiskoulutuksella saa pätevyyden kirjastovirkailijaksi.
Vähän vaikea antaa vastausta, MITEN jotkut voivat jäädä. No ihan yksinkertaisesti jäämällä siihen työhön. Ei kai siihen mitään erikoista temppua tarvi tehdä.
Ja miten sun tahtos tehdä jotain muuta liittyy tähän? Tuskin niitä kirjastotyöntekijöitä kiinnostaa mitä sä meinaat tehdä. Jotenkin taas niin nolo aloitus.