Laihduttaminen ja juoksuharrastus beetasalpaajien kanssa. Onko muilla kokemuksia?
Minulle määrättiin beetasalpaajia rytmihäiriöihin. Ne laskivat leposykettä, eikä rasituksessakaan syke nouse enää korkealle. Lääkäri sanoi, että energiankulutus vähenee tästä syystä 5-10%, eli noin 100-200 kcal vuorokaudessa. Ennen hölkätessä syke nousi 160-170:een, nyt enää 130-140.
Koheneeko kunto normaalisti, vaikkei syke nouse? Pitääkö minun nipistää ruokavaliosta, että laihdun vai liikkua enemmän? Tuntuu tosi työläältä nyt sekä juokseminen että painonhallinta.
Kommentit (18)
Älä urheile silloin kun beetasalpaaja on päällä. Se vain vahingoittaa sydäntä. Ota vasta suorituksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Älä urheile silloin kun beetasalpaaja on päällä. Se vain vahingoittaa sydäntä. Ota vasta suorituksen jälkeen.
Otan beetasalpaajat aamulla ja yleensä urheilen vasta iltapäivällä tai illalla. Kävelen kyllä töihin 2km joka aamu. Ei lääkäri minulle mitään sanonut, että pitäisi välttää liikuntaa missään välissä.
ap
Onnistunut kirjoitti:
Kyllä sinun pitää vähentää syömistä. Muuten paino nousee.
Ei mitään kuuria vaan syöt vain ruoka-aikoina ja hieman vähemmän silloinkin.
Syön nytkin jo 1500kcal päivässä, eikä tuosta vähentäminen kyllä ole hirveän helppoa, kun liikunkin vielä. Paino vaan ei putoa. Lenkkeilen kolmesti viikossa puolen tunnin verran ja käyn salilla. Ylipainoa 10kg, mutta ei vaan putoa millään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onnistunut kirjoitti:
Syön nytkin jo 1500kcal päivässä, eikä tuosta vähentäminen kyllä ole hirveän helppoa, kun liikunkin vielä. Paino vaan ei putoa. Lenkkeilen kolmesti viikossa puolen tunnin verran ja käyn salilla. Ylipainoa 10kg, mutta ei vaan putoa millään.
ap
Ei noin pienen ylipainon takia kannata edes pyrkiä laihduttamaan, kun on beetasalpaajalääkityksen kaltainen erityishaaste. Ylipainosi ei edes ole ihmeempi terveysriski ottaen huomioon että liikut aika paljon ja olet siis hyväkuntoinen.
Miksi riehut ja laidutat vaikka sinulla on rytmihäiriöitä? Rauhoitu.
Juoksu ei onnistu samana päivänä ainakaan propralin otamisen jälkeen. On siis juostava aamulla ennen lääkkeen ottoa. Toisaalta silloin lääkettä ei ole paljoa veressä ja rytmihäiriön riski kasvaa myös juoksusta. Kysy siis lääkäriltä ettei lähde henki.
Kyllä se paino putoaa aivan varmasti kun vähentää syömistä.
Ja tarkkaile myös mitä syöt: miten paljon syöt päivässä rasvaa ja hiilihydraatteja, sokerisia juomia tms.?
Nekin pitävät jo painoa ennallaan.
Eikä paino putoa heti. Siinä menee aikaa, että itse huomaa, että vaikkapa jokin vaate alkaa tuntua väljältä, sen takia että painoa on pudonnut tietty määrä.
Riippuen siitä mistä rytmihäiriöt johtuvat, sinuna välttäisin juomasta runsaasti kahvia, kofeiini lisää mm. sydämen tykytystä.
Minulla on myös beetasalpaajat, mutta migreeninestoon. Ei ole koskaan sanottu, että ei saisi urheilla tms. Ja laihduin viime vuonna 7kg, tosin normaalipainon sisällä. Enkä edes tätä yrittänyt. Syön terveellisemmin ja liikun enemmän. Maksimisyke on toki matalampi, mutta en tee mitään todella rasittavaa. Salilla, lenkkeilen ja hiihdän.
Mulle lääkäri sanoi, että jos beetasalpaajilla saataisiin oikeasti vähennettyä energiantarvetta, niillähän saataisiin nälänhätä hoidettua. Eli ei niillä oikeasti ole vaikutusta energiankulutukseen.
Sinuna (ja minuna*) asennoituisin niin, että terveellinen ruokavalio ja liikunta on joka tapauksessa hyväksi ja lopettaisin vaa'an ja muiden mittarien tuijotuksen.
*syön emconcoria 1 tabl. iltaisin, koska sydämentykytys valvottaa. liikun yleensä iltapäivällä. keskisyke on hiihtolenkillä 135-140 ja hölkässä 145-147. Maksimit 160-170 reitistä riippuen.
Lihas painaa enemmän kuin rasva. Älä tuijota painoa jos käyt salillakin, vaan mittaa vyötäröä tai ota joku tavoitevaate, mihin haluat mahtua.
En kutsuisi puolen tunnin lenkkiä kolmesti viikossa vielä juoksuharrastukseksi.. mutta hyvä alku se on.
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi, että jos beetasalpaajilla saataisiin oikeasti vähennettyä energiantarvetta, niillähän saataisiin nälänhätä hoidettua. Eli ei niillä oikeasti ole vaikutusta energiankulutukseen.
Nyt on taas lääkäri puhunut höpöjä, luultavasti jotta potilas olisi myönteisempi hoidolle. On tunnettua että aiheuttavat 5-10% peruskulutuksen pienenemisen. Nälänhätää ei toki tällaisella naisella 100-200 kcal päivittäisen kaloritarpeen vähenemisellä ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös beetasalpaajat, mutta migreeninestoon. Ei ole koskaan sanottu, että ei saisi urheilla tms. Ja laihduin viime vuonna 7kg, tosin normaalipainon sisällä. Enkä edes tätä yrittänyt. Syön terveellisemmin ja liikun enemmän. Maksimisyke on toki matalampi, mutta en tee mitään todella rasittavaa. Salilla, lenkkeilen ja hiihdän.
Ei ole koskaan valjennut, miksi beetasalpaajia määrätään migreeninestoon, mutta kai ne toimivat siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna (ja minuna*) asennoituisin niin, että terveellinen ruokavalio ja liikunta on joka tapauksessa hyväksi ja lopettaisin vaa'an ja muiden mittarien tuijotuksen.
*syön emconcoria 1 tabl. iltaisin, koska sydämentykytys valvottaa. liikun yleensä iltapäivällä. keskisyke on hiihtolenkillä 135-140 ja hölkässä 145-147. Maksimit 160-170 reitistä riippuen.
No onhan se nyt ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna niin, että perusenergiankulutus vähenee, jos sydämen syke hidastuu. Onhan sillä eroa makaatko koko päivän sohvalla (keskisyke 50-60) vai käveletkö koko päivän (keskisyke 70-80). Kun beetasalpaaja hidastaa sydämen sykettä, keho ei tarvitse energiaa niin paljon peruselintoimintojen ylläpitämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En kutsuisi puolen tunnin lenkkiä kolmesti viikossa vielä juoksuharrastukseksi.. mutta hyvä alku se on.
No on se näillä pakkasilla ihan tarpeeksi harrastamista. Kesäisin toki pidempiä lenkkejä, mutta enpä lähde yli puolen tunnin lenkeille kovilla pakkasilla.
Ylipainosta huolimatta treenaan neljännelle maratonilleni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Juoksu ei onnistu samana päivänä ainakaan propralin otamisen jälkeen. On siis juostava aamulla ennen lääkkeen ottoa. Toisaalta silloin lääkettä ei ole paljoa veressä ja rytmihäiriön riski kasvaa myös juoksusta. Kysy siis lääkäriltä ettei lähde henki.
Minulla Bisoprolol. Juoksu onnistuu kyllä, mutta syke vaan ei nouse. Hiki ei tule samalla tavalla kuin aiemmin. Olen hölkännyt juoksumatolla salilla puolikin tuntia niin, ettei oikeasti tullut ollenkaan hiki. Sama kuin olisin ollut kevyellä kävelyllä.
Rytmihäiriöihin tuo lääke on kyllä auttanut paljon.
ap
Beetasalpaaja estää laihtumista tehokkaasti. Ei laihdu millään, vaikka on salaattikuurilla.
Tehokas lääke, mutta ei laihdu. Jotain on pakko syödä, jos meinaa lenkillä käydä.