Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö suu-nenäsuojain, vai tarvitsenko FFP-suojainta? Onko kangas­maskista mihinkään?

Vierailija
02.02.2021 |

Koronaviruksen aiheuttaman taudin leviämistä yritetään estää käyttämällä kasvomaskia.

Maskivaihtoehtoja on monenlaisia, eikä pakkausten merkintöjä ole aina helppo ymmärtää.

Kysymyksiä voi herätä paljon: Mikä on kirurginen maski? Ovatko sairaanhoitajien maskit samoja, joita monet käyttävät jo nyt? Mikä ero niillä on Euroopassa suositeltuun FFP2-maskiin?
Asiantuntija: Käyttäkää suu-nenäsuojainta tai muuta kasvomaskia

Ilta-Sanomat kysyi Suomen johtavalta asiantuntijalta, minkälaista maskia pitää käyttää ja mistä erilaiset maskit voi tunnistaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007776969.html

FFP maskit olisivat parhaita mutta ovat kalliita. Ilman muuta niitä käyttäisin mutta kun tuota rahaa ei ole oikein riittävästi että voisi päivittäin niitä käyttää. Se on aika ikävää kun tuo uusi muunnos alkaa leviämään ja se tarttuukin sitten todella helposti.

Valtio voisi hukan auttaa kotitalouksia niin että kaikilla olisi näihin varaa. Kaikki ei Kelaltakaan mitään saa mutta on silti aika pienituloinen. Isompi perhekin vaatii useita maskeja päivässä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus kansanmaskeja jaetaan kyllä ilmaiseksi joka kaupungissa niille, joilla ei ole varaa maskeja itse hankkeja.

Eikä siellä kysytä kenenkään tulotasoja, eikä verotodistuksia.

Ja tärkein juttu koronan varomisessa on se, että välttää kaikkia turhia kontakteja.

Se on tällä hetkellä ykkösasia koko maassa.

Vierailija
2/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus kansanmaskeja köyhille kyllä jaetaan mutta kun ne ei anna riittävää suojaa muuntovirukseen. Kaikille pitäisi saada mahdollisuus käyttää näitä kalliimpiakin turvallisempia maskeja. Muillakin kuin vain hyvätuloisilla. Hallitus voisi jakaa koronarahaa kaikille jolloin kaikilla olisi mahdollisuus suojata itsensä niin hyvin kuin haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus kansanmaskeja köyhille kyllä jaetaan mutta kun ne ei anna riittävää suojaa muuntovirukseen. Kaikille pitäisi saada mahdollisuus käyttää näitä kalliimpiakin turvallisempia maskeja. Muillakin kuin vain hyvätuloisilla. Hallitus voisi jakaa koronarahaa kaikille jolloin kaikilla olisi mahdollisuus suojata itsensä niin hyvin kuin haluaa.

Mistä??? Mistä pohjattomasta rahalähteestä se koronaraha jaettaisiin kaikille?

Vierailija
4/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua kysyä, riittääkö joku tietyntyyppinen maski, kun puolet kansasta ei käytä minkäänlaista. Mutta jos eirtyisesti oma napa on lähellä, niin ymmärtääkseni vähintään FFP3-tason maski. 

Vierailija
5/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt joku rätti on naamalla, se riittää.

Vierailija
6/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, vaikka uusi muunnos olisikin? Minkä uuden ongelman se aiheuttaa? Ei kaasunaamariakaan voi käyttää, eikä linnoittautua loppuelämäksi.

Vierailija
7/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan nyt joku rätti on naamalla, se riittää.

Leukaa ja poskia lämmittämään. Minä käytän silkkihuivia.

Vierailija
8/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

FFp maskit maksavat n. 2 alkaen.

Tuntuisi mahdottomalta, että valtio alkaisin tuollaisia kustantamaan jokaiselle kansalaiselle.

Kun tähän asti on pärjätty hyvin näillä jo olemassa olevilla maskeillakin.

Ja jotkut ovat pärjänneet hyvin myös kokonaan ilman maskia.

Maski on vain yksi osa koronan torjunnasta, kummallista etteivät ihmiset tätä käsitä.

Maski ei yksin riitä siihen, että korona tartuntaa ei tule, ja että korona sen myötä loppuisi koko maasta.

Tärkeintä on välttää kontakteja, pestä niitä kätösiä, ja pitkät, pitkät turvavälit.

Vierailija
9/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus voisi jakaa koronarahaa kaikille jolloin kaikilla olisi mahdollisuus suojata itsensä niin hyvin kuin haluaa.

Ja mikä estäisi Wee-Tee-porukkaa ostamasta keskikaljaa ja tupakkia näillä rahoilla?

Vierailija
10/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapakoille ja muille yrittäjille tukea löytyy kuin myös muiden maiden tukemiseen. Minä pieni ihminen en saa mitään, olen katkera.

Vierailija
11/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleton kirjoitti:

Hassua kysyä, riittääkö joku tietyntyyppinen maski, kun puolet kansasta ei käytä minkäänlaista. Mutta jos eirtyisesti oma napa on lähellä, niin ymmärtääkseni vähintään FFP3-tason maski. 

Vähintään FFP2, mutta FFP3 on vielä parempi. Mä käytän vain jälkimmäisiä. 

Vierailija
12/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FFp maskit maksavat n. 2 alkaen.

Tuntuisi mahdottomalta, että valtio alkaisin tuollaisia kustantamaan jokaiselle kansalaiselle.

Kun tähän asti on pärjätty hyvin näillä jo olemassa olevilla maskeillakin.

Ja jotkut ovat pärjänneet hyvin myös kokonaan ilman maskia.

Maski on vain yksi osa koronan torjunnasta, kummallista etteivät ihmiset tätä käsitä.

Maski ei yksin riitä siihen, että korona tartuntaa ei tule, ja että korona sen myötä loppuisi koko maasta.

Tärkeintä on välttää kontakteja, pestä niitä kätösiä, ja pitkät, pitkät turvavälit.

Jouduin käymään tänään lääkärissä. Bussi (Vantaa-Espoo -alue) yli puolillaan eli ei turvavälejä. Vain noin joka toisella oli jonkinlainen maski, lopuilla ei mitään. Käytin itse FFP3-hengityssuojainta juuri siksi, että tiesin turvavälien mahdottomuuden ja sen, että kaikilla ei kuitenkaan ole maskia. Itse asiassa vaikka kaikilla muilla olisikin jokin kangasretale jotenkuten naamansa edessä, käyttäisin silti bussissa FFP3-hengityssuojainta. Kaupassa voin käyttää FFP2:sta, koska kaupassa voin jonkin verran itse vaikuttaa siihen, säilyykö turvavälit vai ei. Bussissa siihen ei voi itse vaikuttaa. 

Vierailija
13/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tuntuu käyttävän näitä kirurgisia maskeja mitä kaupassa käydessäni olen katsellut. Joillakin on sitten se tehokkaampi FFP malli. Itsekin käyttäisin jos olisi varaa näihin, suojaa se joka tapauksessa niin paljon paremmin. Niinhän se aina menee että hyvätuloisemmalla on varaa suojata itseään paremmin. Ajaa omalla autolla eikä tarvitse bussilla mennä ym.

Vierailija
14/14 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä sitä ihan perus suunenäsuojaa (kirurginsuoja), joita saa esim Tokmannilta 13€ 50kpl.

Ja  käytä sitä oikein. 

Sen voit käytön jälkeen laittaa muovipussiin ja kun tarpeeksi niin laita pesupussissa 60 pyykin joukkoon,

voit käyttää jotain 5 kertaa ihan hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän