Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi oppimisvaikeudet (logiikka, avaruudeellinen hahmotus) ja erinomainen luetun ymmärtäminen kulkevat käsikädessä?

Vierailija
01.02.2021 |

Kaikista lukitesteistä saa poikkeuksellisen hyviä pisteitä, yleisivistys on hyvä. Sitten kun pitää ratkaista ja oppia uutta, niin aivot eivät hahmota mistään mitään.

Monet ns. normaalit taas selviytyvät kaikista koulutuksen ja työelämän haasteista mutta sitten heillä saattaa olla lukihäiriö ja olematon yleisivistystä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita käsittelee eri aivoalueet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin voin omalta osaltani allekirjoittaa tämän. Olen pärjännyt erinomaisen hyvin kielissä, yleissivistykseni on oikein hyvä ja humanistissa aineissa olin lahjakas ja hyvin pienellä vaivalla sain loistavia numeroita. Olen myös päässyt töihin jo opintojen aikana.

Matematiikkaa taas en osaa vieläkään, mikään visuaalinen ei onnistu ja käytännön työt tuntuu todella hankalilta.

Minua kuitenkin pidetään heikkolahjaisena ja koenkin olevani täysi idiootti, vaikka olenkin menestynyt elämässäni kohtuullisen hyvin.

N18

Vierailija
4/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syrjäydyin kun kaikki jäi matematiikasta kiinni, en ole päässyt opiskelemaan yhtään mihinkään.

Vierailija
5/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri aivoalueet käsittelevät noita asioita. Esim. usein dysfaatikoilla (kielellinen erityisvaikeus) on ongelmia kielellisen hahmottamisen lisäksi kaikilla muillakin alueilla (kognitiivinen ja avaruudellinen hahmottaminen), mutta ei aina. Riippuu ihan siitä mitkä aivoalueet ovat heikompia. Voi olla hyvät lukitaidot, mutta käsitteellinen kielenhahmotuskyky voi olla heikko ja tämä näkyy siinä, että oppiminen on hankalaa. Toisilla sitten taas matikka on hirveän hankalaa ja puhutaan laskemiskyvyn häiriöstä. Kielten opiskelu sen sijaan voi sujua todella mallikkaasti, koska eri aivoalueet käsittelevät näitä asioita

Vierailija
6/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne läheskään aina kulje.

Vierailija
7/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin voin omalta osaltani allekirjoittaa tämän. Olen pärjännyt erinomaisen hyvin kielissä, yleissivistykseni on oikein hyvä ja humanistissa aineissa olin lahjakas ja hyvin pienellä vaivalla sain loistavia numeroita. Olen myös päässyt töihin jo opintojen aikana.

Matematiikkaa taas en osaa vieläkään, mikään visuaalinen ei onnistu ja käytännön työt tuntuu todella hankalilta.

Minua kuitenkin pidetään heikkolahjaisena ja koenkin olevani täysi idiootti, vaikka olenkin menestynyt elämässäni kohtuullisen hyvin.

N18

Miksi puhut menneessä muodossa jos olet 18-vuotias?

Miten olet menestynyt elämässäsi tuon ikäisenä?

Vierailija
8/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kulje. Olisit edes perustellut väitteesi.

Vierailija
9/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kykeneee poimimaan olennaisimmat asiat teksteistä.

Vierailija
10/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kykeneee poimimaan olennaisimmat asiat teksteistä.

Mullla on ollut niin huono itsetunto etttä.... hauki on kala varmuuuden vuoksi.

Vierailija
11/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle matematiikka oli ihan helppoa, varsinkin geometria ja analyyttinen geometria. Sen sijaan kielet ei jää millään kaaliin ja tulee helposti ihan typeriäkin kirjoitusvirheitä. Nyt yliopistossa jumitan kaikkien kirjoitustehtävien kanssa. Lukitesteihin en ole päässyt lukuisista pyynnöistäni huolimatta, esimerkiksi terveyskeskuksessa väitettiin etten olisi ikinä selvinnyt lukiosta lukihäiriöisenä. 

Vierailija
12/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko sitten poikkeus kun olen hyvä noissa kaikissa.

Vierailija
13/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä lukemaani ja lukeminen kauheaa, lisäksi on hahmotushäiriötä monella muullakin elämän osa-alueella. Lukiossa otetussa testissä selvisi vaikea lukivika ja en esimerkkksi suomenkieltä päässyt läpi, saksan ja matemaatiikan avulla sain kompensoitus läpi. Kirjoitin pitkän matematiikan ja pitkän saksan. Sain molemmista E:n. Pääsin opiskelemaan DI:ksi. Valmistuin ja edelleen on lukeminen ja kirjoittaminen syvältä, äidinkieltä en osaa. En pidä edelleenkään kirjoittamisesta ja kaiken esitän graafeina. Pahemmin ei tekstiä löydy raporteista. Puhe on myös hyvin epämääräistä ja en tykkää esiintyä kun sanat menevät sekaisin ja puhe takkuaa.

Vierailija
14/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä lukemaani ja lukeminen kauheaa, lisäksi on hahmotushäiriötä monella muullakin elämän osa-alueella. Lukiossa otetussa testissä selvisi vaikea lukivika ja en esimerkkksi suomenkieltä päässyt läpi, saksan ja matemaatiikan avulla sain kompensoitus läpi. Kirjoitin pitkän matematiikan ja pitkän saksan. Sain molemmista E:n. Pääsin opiskelemaan DI:ksi. Valmistuin ja edelleen on lukeminen ja kirjoittaminen syvältä, äidinkieltä en osaa. En pidä edelleenkään kirjoittamisesta ja kaiken esitän graafeina. Pahemmin ei tekstiä löydy raporteista. Puhe on myös hyvin epämääräistä ja en tykkää esiintyä kun sanat menevät sekaisin ja puhe takkuaa.

Kuulostaa dysfasialta eli kielelliseltä erityisvaikeudelta. Ihme, että kukaan ei ole huomannut sitä ja että olet edes päässyt opiskeluissa eteenpäin. Olet onnistunut hyvin kompensoimaan sitä. Jos siis on dysfasiasta kyse. Puhevaikeudet viittaavat kyllä vahvasti siihen.

Vierailija
15/15 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on dysfasia, hahmotushäiriö ja ADHD ja epilepsia, myös autisminkirjoa. En voi koskaan hankkia esimerkiksi ajokorttia enkä usko että voisin asua itsenäisesti ikinä. Minulla on kuitenkin hyvä yleissivistys joten koulu meni ihan hyvin lukioon asti mutta jouduin keskeyttämään, koska en saanut luonnontieteiden kursseja läpi.

En ole koskaan ymmärtänyt miksi hyvä yleissivistys tai se että osaa kirjoittaa ilman kirjoitusvirheitä olisi mikään erityinen älykkyyden merkki.

Nyt olen amiksessa ja tämä ihan ok, töissä käyn minäkin, mutta vain osa-aikaisena.

Hahmotushäiriö on mielestäni huomattavasti pahempi vaiva kuin lukihäiriö, koska se vaikuttaa arkeen radikaalisti.

T. Toinen 18v tyttö