Miksi yksityisessä (työ)terveydenhuollossa määrätään melkein vaivasta kuin vaivasta kontrollikäyntejä mutta julkisella puolella ei juuri koskaan?
Onko tarkoitus maksimoida laskutusta? Julkisella tuskin edes ehdotellaan mitään kontrollikäyntejä vaan sanotaan korkeintaan ”jos vaiva jatkuu, palaa asiaan”.
Kommentit (35)
Työterveyshuollossa asiakkaan/potilaan työnantaja on se lypsävä lehmä.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuollossa asiakkaan/potilaan työnantaja on se lypsävä lehmä.
Kyllä. Tää on se klassinen ”julkisella mun nuhaa ei otettu vakavasti, sit kun menin yksityiselle niin ne otti heti röntgenit, verikokeet, nielunäytteet ja keuhkokuvat”.
Siis ennen koronaa, nykyään ne kyllä reagoi julkisellakin nuhaan :D
Eikös tämä nyt ole itsestään selvä asia?
”Jos vaiva jatkuu, palaa asiaan”
Tätä on kuultu ja mielestäni ihan tyhmä lause. Vaivani kun ei lopu kun poistun rakennuksesta, soitanko huomenna uudestaan?
Kerran kyllä sanottiin, että tule uudestaan ''Jos et voi syödä tai laihdut kymmenen kiloa.''
Koskaan ei ole määrätty kontrollikäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuollossa asiakkaan/potilaan työnantaja on se lypsävä lehmä.
Ainakin niin kauan kuin työnantaja (maksaja) on tyytyväinen, jos ei ole se vaihtaa palveluntuottajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuollossa asiakkaan/potilaan työnantaja on se lypsävä lehmä.
Ainakin niin kauan kuin työnantaja (maksaja) on tyytyväinen, jos ei ole se vaihtaa palveluntuottajaa.
Ei varmasti ole tyytyväinen ainakaan siihen todella muhkeaan laskuun, mitä ei saa pienemmäksi edes kilpailuttamalla tai vaihtamalla toiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuollossa asiakkaan/potilaan työnantaja on se lypsävä lehmä.
Ainakin niin kauan kuin työnantaja (maksaja) on tyytyväinen, jos ei ole se vaihtaa palveluntuottajaa.
Ei varmasti ole tyytyväinen ainakaan siihen todella muhkeaan laskuun, mitä ei saa pienemmäksi edes kilpailuttamalla tai vaihtamalla toiseen!
Kyllä kilpailuttaminen aina kannattaa. Eikä ne lakisääteiset palvelut ihan suurissa hinnoissakaan ole. Toki ainakin joissakin tilanteissa yrityksen kannattaa tarjota työntekijöille enemmän kuin vain sen minimin.
Perustasolla lääkäreillä on yleisesti ajatus, että ihmisten vaivat yleensä häviävät itsestään myös ilman hoitoa. Eli kun lähetetään ihminen kotiin, tiedetään, että todennäköisimmin vaiva on x ajan kuluttua ohi, ja sitten jollain aikataululla tulee joku toinen vaiva tilalle. MUTTA jos jostain syystä vaiva jatkuisikin tai pahenee, ihminen ottaa yhteyttä ja sitten asiaa aletaan selvitellä tarkemmin.
Kyllä mä käyn tk:ssa astman kontrolleissa parin vuoden välein. Itselle riittäisi pelkkä reseptien uusinta mutta aina ei mene uusimispyyntö läpi vaan lääkäri haluaa nähdä ja kuunnella keuhkot. Ihan hukkareissu ellei reseptien uusintaa nyt lasketa.
Julkisella puolella pitää olla todella "röyhkeä" saadakseen asianmukaiset tutkimukset, diagnoosit ja hoidot. Hoitoketju ei toimi, lääkärit ovat ylikuormitettuja ja hoitajat puhelimessa sitten sooloilevat vailla asiantuntemusta.
Kyllähän se nyt pitäisi hyvin ja oikein hoitaa vaiva kuin vaiva ja mielellään diagnosoidakin oikein, oli sitten kyseessä julkinen, yksityinen tai työterveyshuolto. Voihan siinä nimittäin käydä niin, että kun ajoissa ei asioita hoideta oikein, vaiva pitkittyy, ja sitä ei sitten enää saa hoidettua niin hyvin, kuin aikaisemmin olisi voinut, ja menee mahdollisesti lopullisesti terveys. Ja kontrollit olisi todellakin erittäin tärkeitä.
Kuka siitä sitten lopulta hyötyy, kun asiat eivät menekään niin kuin pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
”Jos vaiva jatkuu, palaa asiaan”
Tätä on kuultu ja mielestäni ihan tyhmä lause.
Tyhmää sikälikin että näin sanotaan ilman mitään aikarajaa. ”Tutkitaan jos ei mene ohitse”, kun ohitse menoa on jo odoteltu yksi ihmiselämä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä käyn tk:ssa astman kontrolleissa parin vuoden välein. Itselle riittäisi pelkkä reseptien uusinta mutta aina ei mene uusimispyyntö läpi vaan lääkäri haluaa nähdä ja kuunnella keuhkot. Ihan hukkareissu ellei reseptien uusintaa nyt lasketa.
Saan reseptit yleensä uusittua jos on jokin, mikä tahansa käynti erikoissairaanhoidossa, vaikka olisi ihan eri ala kyseessä.
Työterveyshuolto kilpailutettu, järjetöntä kahden hengen yrityksessä, kuukausimaksut menee, vaikkei palveluntarvetta. Viimeksi reseptin uusiminen tosi vaikeaa: mikä lääke, mikä vahvuus, o.k. resepti uusittu. Heillä kaikki tiedot, kolme turhaa sähköpostia lääkäriltä ja niistä lasku 75€.
Lakisääteistä rahastusta!
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella pitää olla todella "röyhkeä" saadakseen asianmukaiset tutkimukset, diagnoosit ja hoidot. Hoitoketju ei toimi, lääkärit ovat ylikuormitettuja ja hoitajat puhelimessa sitten sooloilevat vailla asiantuntemusta.
Mun terveyskeskuksessa oli paras kun toimenpideaikaa ei voinut varata puhelimen kautta vaan piti mennä paikan päälle ja sillonkin tiettyy ja tarkkaan kellonaikaan. No jäi sitten luomet poistamatta kun en koskaan vaan ehtiny sinne.
Ja sitten ärsyynnytään, kun potilas oikeasti palaa takaisin. Kun helpommalla pääsisi vaan antamalla kontrolliajan.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuolto kilpailutettu, järjetöntä kahden hengen yrityksessä, kuukausimaksut menee, vaikkei palveluntarvetta. Viimeksi reseptin uusiminen tosi vaikeaa: mikä lääke, mikä vahvuus, o.k. resepti uusittu. Heillä kaikki tiedot, kolme turhaa sähköpostia lääkäriltä ja niistä lasku 75€.
Lakisääteistä rahastusta!
Reseptit saa uusittua omakannan kautta, kirjaudut sisään ja klikkailet muutaman kerran ja tadaa, pari päivää ja tulee txt-ilmoitus, että resepti on uusittu
Yksityisellä on tärkeää että asiakas on tyytyväinen, julkisella taas on tärkeää pitää palvelun maksajat eli veronmaksajat tyytyväisinä.