Hyvä laihduttajan ruokavalio, jossa tarkat määrät?
Onko netissä missään saatavilla hyvää peruslaihduttajalle suunnattua ruokavaliota, jossa on ateriakohtaisesti mukana eri ruoka-aineiden määrät? Tällainen, jota voi varioiden noudattaa viikkoja tai kuukausia?
Tarvitsen tällaisen. Itse suunnittelu liian työlästä tässä elämänvaiheessa, ja sitäpaitsi kontrolli repsahtaa minulla viikossa jos saan päättää itse liikaa. Ja nimenomaan tarkkojen määrien kanssa. Siksi tässä nyt ollaan, että ainakaan minun kohdalla mikään epämääräinen ”syö enemmän kasviksia” ei johda painonpudotukseen. Tarvitsen jonkun käsityksen siitä, mikä se oikea määrä on.
Haluan kuitenkin sellaisen, jossa ei ole mitään ”ihmedieetti”ulottuvuutta, vaan kuitenkin ravintoaineiltaan normaali ja terveellinen ruokavalio.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Jutta on ainoa jonka tiedän.
Jutta ei ole mikään todellinen asiantuntija vaikka media yrittää antaa hänestä sellaisen kuvan. Sama pätee Martinaan, Sofiaan ja moneen muuhunkin fitnessjulkkikseen.
Kaikki laihduttajat on saman pituisia ja painoisia?
16/8 paasto.
Lasi vettä, noin 30 min päästä aamupala
Jogurttia/kreikkalainen/turkki) siemillä ja marjoilla. Kananmuna.
Maanpäällisiä kasviksia(pöyräytetty voissa, ei kypsäksi) kanaa, kalaa, kalkkunaa ja oliiviölyjä.
Lasi vettä, noin 30min ruuan jälkeen.
Kourallinen manteleita.
Lasi vettä, noin 30 min päästä päivällinen
Maanpäällisiä kasviksia(pöyräytetty voissa, ei kypsäksi) kanaa, kalaa, kalkkunaa ja oliiviölyjä.
Lasi vettä, noin 30min ruuan jälkeen
Paistettu kananmuna voi silmällä.
Mausta mausteilla, joissa ei ole suolaa ja haet vaihtelua eri yrteillä, sitruunalla. Älä osta mitään valmista vaan tee kaikki ruoka itse. Ruoka on vain polttoainetta!
Pureskele hitaasti ja hartaasti, että ihan oikeasti käytät aikaa siihen syömiseen.
Ja kun tunnet nälkää ota päiväunet tai tee pieni lenkki. Jos yöllä herään nälkään syö keitetty kananmuna ja syö seuraavana päivänä enemmän esim. kanaa, jne...
Vierailija kirjoitti:
16/8 paasto.
Lasi vettä, noin 30 min päästä aamupala
Jogurttia/kreikkalainen/turkki) siemillä ja marjoilla. Kananmuna.
Lasi vettä, noin 30min ruuan jälkeen.
Kourallinen manteleita.
Lasi vettä, noin 30 min päästä päivällinen
Lasi vettä, noin 30min ruuan jälkeen
Paistettu kananmuna voi silmällä.
Mausta mausteilla, joissa ei ole suolaa ja haet vaihtelua eri yrteillä, sitruunalla. Älä osta mitään valmista vaan tee kaikki ruoka itse. Ruoka on vain polttoainetta!
Pureskele hitaasti ja hartaasti, että ihan oikeasti käytät aikaa siihen syömiseen.
Ja kun tunnet nälkää ota päiväunet tai tee pieni lenkki. Jos yöllä herään nälkään syö keitetty kananmuna ja syö seuraavana päivänä enemmän esim. kanaa, jne...
Kopion vastaukseni toisesta ketjusta. Käytä määränä kämmentäsi. Esim kanaa
kämmenen kokoinen pala. Osta asetta pienempi lautanenen mitä sinulla on nyt käytössä ja täytä loput kasviksilla.
Jogurttia, 1.5 dl, marjoja desi ja siemiä yhteensä 2 rkl (chia, pellava, auringonkukka)
Vierailija kirjoitti:
Nyt olet julkkisten myymien copypaste dieettien alkulähteillä, asiakkaalta ei kysytä kuin pituus ja paino ja sen jälkeen samat laput kaikille. Vähän sama kuin jos rengasliikkeessä olisi vain kahta tai kolmea eri rengaskokoa.
Vierailija kirjoitti:
.
tämä! Lisäksi kaikkien ihmisten aineenvaihdunta, energian kulutus ja liikkumistottumukset ovat erilaisia. Kaksi samaa sukupuolta olevaa, samanpituista, -painoista, -ikäistä ihmistä laihtuvat/ lihovat yksilöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
tämä! Lisäksi kaikkien ihmisten aineenvaihdunta, energian kulutus ja liikkumistottumukset ovat erilaisia. Kaksi samaa sukupuolta olevaa, samanpituista, -painoista, -ikäistä ihmistä laihtuvat/ lihovat yksilöllisesti.
Noita asioita ei koskaan huomioida niissä jullkisten myymissä dieeteissä ja silti liian moni nitä ostaa vaikka on kyse omasta terveydestä. Jojoilu julkkisten dieettien kanssa ei tee terveydelle hyvää vaan monella pahentaa asiaa kun yleensä lihaksia palaa pois noilla dieeteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olet julkkisten myymien copypaste dieettien alkulähteillä, asiakkaalta ei kysytä kuin pituus ja paino ja sen jälkeen samat laput kaikille. Vähän sama kuin jos rengasliikkeessä olisi vain kahta tai kolmea eri rengaskokoa.
Tuttava pariskunta on jollain fitline kuurilla ja n.160cm nainen ja n.185cm mies syö saman määrän jotain lisiä ja saman määrän ruokaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava pariskunta on jollain fitline kuurilla ja n.160cm nainen ja n.185cm mies syö saman määrän jotain lisiä ja saman määrän ruokaa. :D
Jostain syystä kun nykyisin kuulee sanan Fit niin ensimmäisenä tulee mieleen joku kusetus tai rahastus. :D
Jutan dieetti on tosiaan käyttäjäystävällinen, mutta sitä on moneen otteeseen moitittu liian vähäenergiseksi ja -rasvaiseksi ja kitukuuriksi. Ja 8-16 on vähän liian ihmedieettihenkinen minulle. Lisäksi minulla kaikenlainen paastoaminen johtaa ennemmin tai myöhemmin ahmimiseen.
Miksi ei voisi jossain kansanterveyslaitoksen sivulla olla vaikka 10 dieettirunkoa erilaisille kansalaisille? Jos olisi edes kategoriat esim. 60-80kg, 80-100kg jne. ja vähän erilaiset määrät istumatyötä tekeville ja työssään liikkuville, niin olisihan se jo miljoona kertaa parempi ja yksilöllisempi alku kuin joku ”noudata lautasmallia”. Suurin osa laihduttavasta kansasta todennäköisesti uppoaa jo johonkin noista neljästä.
Jos lihavuus kansantaloudellisena ongelmana otettaisiin oikein vakavasti, niin siellähän voisi olla ruokavalioita vaikka kuinka monelle eri profiilille.
Vierailija kirjoitti:
Jutan dieetti on tosiaan käyttäjäystävällinen, mutta sitä on moneen otteeseen moitittu liian vähäenergiseksi ja -rasvaiseksi ja kitukuuriksi. Ja 8-16 on vähän liian ihmedieettihenkinen minulle. Lisäksi minulla kaikenlainen paastoaminen johtaa ennemmin tai myöhemmin ahmimiseen.
Miksi ei voisi jossain kansanterveyslaitoksen sivulla olla vaikka 10 dieettirunkoa erilaisille kansalaisille? Jos olisi edes kategoriat esim. 60-80kg, 80-100kg jne. ja vähän erilaiset määrät istumatyötä tekeville ja työssään liikkuville, niin olisihan se jo miljoona kertaa parempi ja yksilöllisempi alku kuin joku ”noudata lautasmallia”. Suurin osa laihduttavasta kansasta todennäköisesti uppoaa jo johonkin noista neljästä.
Jos lihavuus kansantaloudellisena ongelmana otettaisiin oikein vakavasti, niin siellähän voisi olla ruokavalioita vaikka kuinka monelle eri profiilille.
Sen takiahan niillä Jutan ja muiden julkkisten dieeteillä yleensä jojoillaan edestakaisin kun eivät ole todellisten asiantuntijoiden laatimia. Niillä pika kitudieeteillä todella harvoin pysyviä muutoksia saadaan aikaiseksi ja sitten jotkut hölmöt vielä ostaa niitä dieettejjä uudestaan ja uudestaan vaikka sillä ensimmäiselläkään ei pysyviä tuloksia tullut, maksetaan vielä uudestaan lähes samoista ohjeista.
Eikö oikeasti mitään tietoa kenelläkään?
Joka paikkahan on täynnä tietoa, miten laihduttaminen on niin helppoa, sen kun syöt vähemmän kuin kulutat ja tietenkin monipuolisesti ja vaihdellen ja kasvispainotteisesti ja säännöllisesti ja tasapainoisesti ja suunnitellusti. Missä tällainen ruokavalio sitten on kuvattu?
Olen käynyt jopa kunnallisella ravitsemusterapeutilla raskausaikana. Sieltä ei irronnut yhtään mitään. Ruokavalioni kuulosti hänen korvaansa ihan loistavalta. ”Tuolla lailla vaan kasvispainotteisesti lautasmallin mukaan jatkat ja lisäät pähkinöitä aterioille, kuuntelet vaan itseäsi ja hyvin menee”. Tosi hyvin joo, joka vuosi tulee pari kiloa lisää ja keskivartalolihavuus kasvaa.
Ymmärrän, että personal trainerit laativat tällaisia maksua vastaan. Mutta kyllähän tällainen runko on ihan pakko olla olemassa jo. Eikö valtio voisi julkaista viralliset laihduttajan ruokalistat? Voisi olla erikseen vaikka lievästi ylipainoisille eri painoryhmissä ja sitten mukailtuja versiota erityisryhmille, kuten vanhoille, liikuntakyvyttömille ja merkittävästi lihaville.
Miksi hymistellään, että kyllä se paino tippuu kun vaan syö oikein, ja kukaan ei viitsi kertoa että mitä se oikein tarkoittaa?