Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seksielämä muuttuu iän myötä – naisen seksuaalisuus on usein huipussaan tietyssä ikäryhmässä

Vierailija
31.01.2021 |

Ei ole tavatonta, että parisuhteessa elävillä voi olla isokin ikäero. Mutta miten ikä ja ikääntyminen vaikuttavat seksiin?

Selvää on, että seksielämä muuttuu iän myötä. Se on luonnollista.

Naisten seksuaalisuus on huipussaan 30–40-vuotiaana, jos miesten oli parikymppisenä. Miehillä matala rasvaprosentti auttaa pitämään yllä testosteronitasoja.

– Työstressi, perherumba ja univaje syövät auttamattomasti libidoa. Vaikka olisi aikaa, haluja ei välttämättä olekaan. Siihen ei auta kuin stressin vähentäminen – toisaalta juuri seksi rentouttaa, kuvailee lääkäri Emilia Vuorisalmi kolmekymppisten tyypillistä seksielämää tässä jutussa.

Ikääntyneemmät harrastavat seksiä ehkä vähemmän, mutta se ei tarkoita automaattisesti sitä, että tyytyväisyys laskisi.

”En ole enää missi”
Joskus iän myötä muuttunut ulkonäkö vaikuttaa seksielämään. Viisikymppinen nainen kertoo, että kiihkeä lempi muuttui 20 aikana täysin seksittömäksi suhteeksi.

– Haluaisin seksiä, mutta mies ei, koska olen hänen mielestään etova läskimakkaroineni. Toki näinhän se varmaan on, kun nyt olen 50-vuotias enkä enää se ihailtu missi, johon 25 vuotta sitten ihastui. Tiedän, että jotain tarttis tehdä, mutta aika on mennyt huolehtiessa muista ihmisistä ja asioista. Toivoisin silti, että minäkin kelpaisin myös "rupsahtaneena", sillä elämänkumppaneitahan tässä olisi tarkoitus olla vielä pitkään ja 20 vuoden päästä en ole yhtään kauniimpi, vaikka ne läskit lähtisivätkin.

Muutkin kertovat seksin loppumisesta tykkänään.

– Seksi loppui kun ikä tuli hänelle vastaan, ja ongelmienkin takia. Tuosta mennyt vuosi. En ole yhtään varma haluaisinko enää. Olin oikea seksin ylipapitar, aina valmis kuin partiolainen, missä vain ja miten päin vain. Joskus olen ajatellut, että tätäkö tämä nyt on loppuelämäni.
https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000006099594.html

mies52v

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä fakta on se et nuoremmilka enempi hyväks tarvetta eli vähän epävarmat miellyttää mistä enemmnän. meillä kyl 20+ ...40+ välillä ihan saman tahtista ollut seksi mut huomaa et nyt vanhempana joudun tekemään pyytämisen eteen enemmän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla