Lihottaako vaihdevuodet vai hormonihoito?
Kommentit (26)
Kun ikää tulee lisää pitää syödä vähemmän ja liikkua ja nukkua enenmän.
Hormonihoito lihottaa useita, mutta tottakai iän myötä hidastuva aineenvaihdunta vaikuttaa myös sanoisin siis, että varsinaisesti vaihdevuodet eivät lihota, vaan ikääntyminen
Ei, vaan se ruoka mitä syöt liikaa. Aineenvaihdunta hidastuu jonkin verran iän myötä, mutta liikunta kyllä aktivoi sitä. Pienikin liikunta, 30 min päivässä on jo hyvä. Minun pitää olla myös tarkkana että mitä syön.
Jaa, voisko olla se hormoonihoito?
Itse olin aina alipainoinen, mutta sitten yhtäkkiä lihoin. Vielä 55 vuotiaana minulla ei ollut mitään ongelmia painonkanssa, vaan se keikkui edelleen alipainon rajoilla, kunnes yhtäkkiä (ilman, että mitenkään muutin elintapojani) aloin paisua. Viidessä vuodessa tuli 10kg lisää painoa. Nuo vuodet käytin hormooninkorvaushoitoa.
Ihmettelin, miten paino vain nousi, vaikka rupesin liikkumaan vieläkin enemmän (aina olen ollut kova liikkumaan hiihtänyt/juossut/uinut/jumpannut jne)) ja söin vähemmän. Kaikki vaatteet meni uusiksi.
Nyt olen lopettanut tuon hormoonihoidon ja toivon, että palaan entiselleen.
Syöminen lihottaa. Ei pilleri. Onko tätä jotenkin vaikea tajuta.
Mikään noista ei lihota eikä lihota ikäkään. Se sen sijaan lihottaa jos syö liikaa siihen nähden mitä kuluttaa. Se on ainoa syy lihomiseen.
Lääkitys voi turvottaa, mutta ei lihota.
Vierailija kirjoitti:
Se että syö liikaa.
Tavallaan tämä pitää paikkansa, mutta sillä varauksella, että nuorena ihminen saa syödä enemmän lihomatta, kuin vanhempana.
Vanhemmiten (yli 50v) pitää vähentää ruoka-annoksia paljonkin, jos aikoo pysyä hoikkana. Liikkua saa hullunlailla (tälläkin viikolla 70km hiihtoa + lenkit koirankanssa, kesällä 5x viikko 10km kävely/juoksulenkit +uintia ym) ja silti tahtoo paino lisääntyä.
Nuorena sai huoletta syödä niin paljon kuin mahaan mahtui ja sai syödä herkkuja niin paljon kuin halusi ja silti sitä oli kuin pajunvitsa. (168cm/ 52kg)
Nyt paisuu vaikka ei söisi mitään, ikää vajaa 60v. kulutus on tässä iässä tosi pientä :(
Suurin syy herkempään lihomiseen on se, että ikääntyneenä liikkuminen ei ole niin verkkaista kuin nuorena. Vanhemmat ihmiset istuvat mielellään pitkiä aikoja paikoillaan, jolloin heidän päivittäinen kulutuksensa on pientä. Iän tuoman aineenvaihdunnan hidastumisen voisi siis korvata aktiivisemmalla liikkumisella.
Vierailija kirjoitti:
Mikään noista ei lihota eikä lihota ikäkään. Se sen sijaan lihottaa jos syö liikaa siihen nähden mitä kuluttaa. Se on ainoa syy lihomiseen.
Lääkitys voi turvottaa, mutta ei lihota.
Ikä lihottaa siinä mielessä, että kevyttä työtä tekevä ihminen ikä yli 60v kuluttaa vuorokaudessa 1689 kcal/ ja kevyttä työtä tekevä 18-30v kuluttaa 2215kacl/vrk.
Eli aika iso ero. Jos syöt vanhana saman kuin nuorempana lihot. Eli kyllä ikä tavallaan lihottaa. Vanhempana saa syödä yllättävän vähän, jos ei halua, ettei tule painoa liikaa. Herkut/pullat/makeat, kaiken hyvän saa unohtaa ja silti pitää koko ajan varoa syömisiään.
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy herkempään lihomiseen on se, että ikääntyneenä liikkuminen ei ole niin verkkaista kuin nuorena. Vanhemmat ihmiset istuvat mielellään pitkiä aikoja paikoillaan, jolloin heidän päivittäinen kulutuksensa on pientä. Iän tuoman aineenvaihdunnan hidastumisen voisi siis korvata aktiivisemmalla liikkumisella.
Tuokaan ei aina pidä paikkansa. Itse liikuin ikävuosina 20-40 todella vähän. Eikä mitään vaikeuksia painon kanssa, vaikka söi mitä. En koskaan joutunut laihduttamaan tai panttaamaan syömisiäni. En edes kiinnittänyt syömiseen mitään huomioa, Söin mitä halusin.
Nyt yli 50v liikun todella paljon. Hiihdän talvisin 50-70km viikko , saman verran juoksen/kävelen kesäisin/käyn monissa eri jumpissa useamman kerran viikossa(koronan takia nyt katkolla)/joogaan kerran viikossa ja uin vähintään kerran viikossa 1,5km /kerta. Tuota hiihtoa tulee siis noin 5x/viikko ja tuollaiset 11-16km päivä. Ja sama juoksua/kävelyä silloin kun hiihtämään ei pääse.
Lisäksi tulee tietenkin hyötyliikuntaa ja lenkkejä koiran kanssa. Ja en ole lisännyt syömisiä, päin vastoin. Mutta mitä tekee paino? Nousee nousemistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokaan ei aina pidä paikkansa. Itse liikuin ikävuosina 20-40 todella vähän. Eikä mitään vaikeuksia painon kanssa, vaikka söi mitä. En koskaan joutunut laihduttamaan tai panttaamaan syömisiäni. En edes kiinnittänyt syömiseen mitään huomioa, Söin mitä halusin.
Nyt yli 50v liikun todella paljon. Hiihdän talvisin 50-70km viikko , saman verran juoksen/kävelen kesäisin/käyn monissa eri jumpissa useamman kerran viikossa(koronan takia nyt katkolla)/joogaan kerran viikossa ja uin vähintään kerran viikossa 1,5km /kerta. Tuota hiihtoa tulee siis noin 5x/viikko ja tuollaiset 11-16km päivä. Ja sama juoksua/kävelyä silloin kun hiihtämään ei pääse.
Lisäksi tulee tietenkin hyötyliikuntaa ja lenkkejä koiran kanssa. Ja en ole lisännyt syömisiä, päin vastoin. Mutta mitä tekee paino? Nousee nousemistaan.
Mikä ei pidä paikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä syöt ja miten sinä nukutPunnitsetko ruokasi?
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan se ruoka mitä syöt liikaa. Aineenvaihdunta hidastuu jonkin verran iän myötä, mutta liikunta kyllä aktivoi sitä. Pienikin liikunta, 30 min päivässä on jo hyvä. Minun pitää olla myös tarkkana että mitä syön.
30 min päivässä ei riitä mihinkään. Se kuluttaa noin 150 kaloria(kävely)
Syöt yhden juustovoileivän ja se on siinä.
Itse en aloittannut hormoonihoitoa.Nyt liikun ihan samalla tavalla kun ennenkin.Syön hyvin.Repsahduksia toki tulee.Nyt painoi nousi ja lisäsin liikuntaa ja vähensin syömistä.Olen aina ollut ns laihaläski.Kaikki tulee vatsaan.Menin lääkäriin ja kas kilpirauhasen vajaatoiminta.Onko totta mahdollinen hormoonihoito lihottaa ? Itselleni puhuttiin vaan syöpä riskeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ei pidä paikkaansa?
Sinä lihot = kaikki lihoo?
Olet luoput kahvipullasta? Ruisleivästä ja puurosta? Maitotuoteista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 min päivässä ei riitä mihinkään. Se kuluttaa noin 150 kaloria(kävely)
Syöt yhden juustovoileivän ja se on siinä.
Ei pidä syödä juustoleipiä. Kovia juustoja kannattaa vältää, eihän ne ole kuin suolaa ja rasvaa.
Ikä.