Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mantelikala ainoastaan pääkaupunkiseudun ruokaa

Gubbe
31.01.2021 |

Muutimme Helsingistä Etelä-Karjalaan ja aina välillä maistuisi mantelikala, ihan peruskamaa kauppojen pakastealtaissa, luulisi että löytyisi täältäkin- vaan ei mistään! Edes Citymarketista, emme tienneetkään syövämme jotain stadilaista perinneruokaa. Mistä mahtaa johtua- onko ruokafolkloristeja paikalla ?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä oli 90-luvulla peruskoulussa ja lukiossa mantelikalaa ruuaksi Etelä-Pohjanmaalla.

Vierailija
2/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Lapissa on ollut kouluissa mantelikalaa.

On ollut myös kanaviillokkia, tillilihaa ja kesäkeittoa. Kotona en ole itse valmistanut edellä mainituista kuin kesäkeittoa, yhden kerran.

Ehkä kauppojen pakastealtaista ei löydy siksi, että paikalliset syövät enemmän tuoretta tai jotain itse valmistettavaa kalaruokaa, ja pakasteena myydään ensimmäkseen kalapuikkoja ja raakana pakastettua kalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lisäksi uusavuton mitä tulee keittiöpuoleen? Helppoa kuin heinänteko (no ehkä huono vertaus tsadilaiselle, mutta se vaan on sanonta täällä maalla).

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/mantelikala

Niin, minäkin tykkään valtavasti rössypotuista, aina kun mennään anopille Ouluun, soitan ja pyydän, että tekisitkö. Ja hän tekee. Ja minä melkein itken onnesta kun syön.

Jos itse haluan tehdä, pitää tehdä veripalttu alusta alkaen itse, valmista rössyä ei saa kaupasta täältäpäin. Verta toki löytyy pakasteena.

Vierailija
4/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Manteli kasvaa ainoastaan pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
5/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Etelä-Karjalassa on normaalia kommunikoida kauppiaan kanssa. Ainakin K-kaupoissa tilaavat tuotetta pyynnöstä. Miulle ystävällinen kauppias tilasi juustojuoksutinta, lieneekö sitä juurikaan kukaan muu tarvinnut. Siitä vaan rohkeasti kauppiaan juttusille!

Vierailija
6/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP....emme ole uusavuttomia, vaan molemmat etätyötä tekeviä ylempiä toimihenkilöitä. Arkisin ei vaan ehdi kauahesti kokata. Viikonloppuisin  toki sitten hyödynnämme tämän edullisen ja kodikkaan omakotitalomme leivinuunia ja puuhellaa. Kaikkea muuta toki pakastaltiasta tuntuu löytyvän muttei tuota mainittua. Työni vuoksi majoitun joskus Kanta-Hämessä ja sieltä tuota herkkua saa  muttei täältä idästä. No ei tämä elämä siihen kaadu.  Ja kyllä kansateidettäkin lukeneena saatan ymmärtää tuon heinäntekovertauuksen ja helppoa se nimenomaan oli - vai miten ?

Vierailija
7/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin äkkiä ruokalajin olevan ruotsalaista alkuperää. Sieltä sitä on sitten valunut tännekin pakastetussa muodossa. Olen Pohjanmaalta ja maistoin mantelikalaa ensi kerran varmaankin lukion ruokalassa n. 2006

Vierailija
8/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulipas kamalasti vihreitä...AP

juu...täytyy lähestyä kauppiasta

Vierailija
9/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida pääkaupunkiseutulaisena, etten luultavasti ole koskaan syönyt mantelikalaa. Olen toki kyseisestä ruokalajista kuullut, mutta en ole itse siihen missään törmännyt. Ellei ole koulussa ollut ja en vaan muista.

Vierailija
10/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan myös syöneeni mantelikalaa ekan kerran vasta Unicafessa 2004, olen Hämeenlinnasta kotoisin. Ei ollut meillä koulussa tai kuulunut muutenkaan ruokavalioon.

Vierailija
11/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsirannikolla ihan tuttu.

Vierailija
12/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei viitsi itse tehdä,niin ainakin Finduksella ja Pirkalla on pakasteena mantelikalaa. Ehdota ruokakaupalle sen lisäämistä valikoimaan.

Vierailija
13/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, arvon Ylempi Toimihenkilö, miksi lähestyt asiaa ihmeellisen "eikö todellakaan täällä maalla tunneta mantelikalaa" -argumentaatioin kautta sen sijaan, että olisit vaikka ihan yksinkertaisesti esittänyt asian "Muutimme Helsingistä Etelä-Karjalaan enkä ole löytänyt kaupoista mantelikalaa, tietääkö kukaan mistä saisi" tms.

Kiinnostaa ( ihan hyvällä), mitä muuta ihmeellisyyksiä olette täällä kaukana sivistyksestä kokeneet? Juokseeko sudet edullisen talonne, jonka leivinuunia ja hellaa viikonloppuisin hyödynnätte, pihalla ja huutavat öisin vertahyytävästi? Haiseeko lehmänpaska? Yllättikö talvi? Kerro lisää.

Vierailija
14/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, on vaan niin kertakaikkisen pahaa että sitä harva. syö. Menee mantelit ja kalat pilalle. Miten joku on keksinyt että miedon makuinen manteli muka sopisi kalan kanssa.

Olen syönyt joskus viime vuosituhannella, koska olen kohta 60v ja epäilen, että koulussa, arvelen vuosikymmenen olleen 1970 tai 1980.

Noina vuosikymmeniä olen asunut maalla Varsinais-Suomessa, Turussa ja Jyväskylässä.

Vierailija
15/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi

Vierailija
16/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on helppo tehdä itsekin.

Vierailija
17/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulusta tuttu ruoka jo 90-luvulta lähtien ja asun pohjois-pohjanmaalla. Saa myös täällä kaupoista. Ei varmasti ole pääkaupunkiseudun perinneruokaa.

18/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole mantelikalaa syönyt, vaikka olen viidennen polven stadilainen,enkä aio sitä ostaakaan. Nimestä päätellen kammottavaa imelää sotkua.

Kalat kaloina ja mantelit vaikka viinereihin ja joulupuuroon.

Vierailija
19/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka laitta toscakakkuun kalaa.

20/26 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä oli 90-luvulla peruskoulussa ja lukiossa mantelikalaa ruuaksi Etelä-Pohjanmaalla.

On vieläkin, ainakin päiväkodeissa.