Minkä ikäisenä tytöt yleensä siirtyy aikuisten vaatteisiin?
Tuntuu aika hurjalta, että 8-vuotiaalla kummitytöllä on nyt käytössä 164/170 cm vaatteet joista osa alkaa olla jo selvästi pieniä. Eli seuraavaksi aikuisten osastolle. Eikö tuo ole vähän aikaista? Minkä ikäisenä yleensä lasten koot lakkaa mahtumasta?
Kommentit (16)
Lastenvaatteissa on yleensä ongelma, että ne ovat mallia laatikko ja suorakaide. Eli sanoisin että siinä vaiheessa, kun tulee vähänkään muotoja.
No omalle 8v menee 134/140. Normaalikokoinen tyttö on. Minulle taas mahtuu lastenosaston 164, aikuisten puolelta koko on XS, jotkut xxs mahtuu myös. Eli varmaan sitten kun se lapsi on suunnilleen tämän mittainen, eli reilu 160. Varmaan siinä 10-12v yleensä. Jos on hoikka, niin xxs varmaan ok, kun ei niitä muotoja yleensä vielä ole. Mulla xxs ottaa vähän rintojen kohdalta kiinni.
Olen 35, minulla on tällä hetkellä jalassa housut kokoa 170. Onpa mulla muuten yksi paitakin kokoa 158-164, kun isointa kokoa ei ollut, KappAhlin ihana Hogwarts-paita.
Olen 168 cm ja 62 kg (laihduttanut yli 100 kilosta tähän).
12/13v, lasten vaatteissa on kokoja 170cm asti, mutta teinit tahtoo muotia
Meidän tytär oli lapsena laiha luikku, eikä ollut pitkäkään. Sitten kun murrosiän myötä tuli vähän muotoja, niin siirryttiin naistenosastolle. Ehkä siinä 14-15-vuotiaana. Lukiovaatteita ostettiin kyllä miestenkin osastolta, koska naisten osastolta ei löytynyt mieluisia paitoja. Se vasta haastavaa oli, kun tytöllä pituutta vain 162cm ja aika hoikkakin. Mutta miesten osastoilta löytyi ihan mahtavan hienoja kauluspaitoja. Vieläkin harmittaa, ettei naisille tehdä niin kivoja.
Ostan useinkin vaatteita lasten osastolta, olen 34 vuotias ja 154 cm pitkä.
Kuulostaa erikoiselta. Onko joku 8v tosiaan noin pitkä että vaatekoko jo tuo?
Jos ongelmana että on liikaa massaa niin käyttää vääränmallisia vaatteita jos pitää ottaa ihan liian iso koko.
Eri valmistajilla on erilaiset mitoitukset ja jollain löytyy sitten tuo d-mitoitus lisäksi.
Olen 28v ja hoikkana rinnattomana lasten vaatteet (164/170) istuvat paremmin. Eli aikuisten osastolle siinä vaiheessa kun alkaa tulemaan muotoja, johtui se sitten murrosiästä tai kiloista. Nuorienkien ylipaino on lisääntynyt ja lasten vaatteissa on se huono puoli, että niissä ei ole muita kuin pituuskokoja.
Meidän tyttömme käytti 13-vuotiaana sekaisin lasten ja aikuisten vaatteita. Mittasuhteel alkoivat tuolloin olla aikuismaiset, joten lasten vaatteet olivat liian kapeita ja hihat liian lyhyitä.
Ystäväni tytär käytti aikuisten vaatteita jo 9-vuotiaana. Oli melko isokokoinen kaikin puolin ja piti löysistä vaatteista, kuten ylisuurista huppareista.
Ne lastenvaatteet on laihoille lapsille. Meillä kaikki lapset normaalikokoisia, niin alakoulussa (5-6 lk) siirtyneet käyttämään xs ja s koon aikuisten vaatteita niin pojat kuin tytötkin.
Jos 8v käyttää 164/170 cm vaarteita, hän on todella iso, suuntaan tai toiseen. Mun lapi on aina ollut pitkähkö, mutta 8-vuotiaana käytti ehkä 140 cm vaatteita.
Aikuisten vaatteisiin siirtyi joskus 11-12-vuotiaana, tosin vaatteita hankittiin sekaisin lasten ja aikuisten osastoilta alkuun.
Olen vain 156cm. Siirryin naistenosastolle ehkä yläasteelle mennessäni.
Minä siirryin varmaan joskus 13-14v, olin hoikka tai suorastaan laiha lapsi. Nykyään mitoitukset on ehkä erilaisia, silloin oli iso ongelma kun lasten puolella kaikki vaatteet oli tosi leveitä pituuteen nähden, hoikalle siis telttoja ja yläasteella ei enää kelvannut. Naisten xs on nuorisokaupoissa usein kapeampi esim vyötäröltä kuin lasten isoimmat koot, joten kovin montaa 164/170cm vaatetta minulla ei edes ollut. Ja niista harvoista muutamat mahtuu päälle edelleen nyt kolmekymppisenä.
Kun lastenvaatteer ei enää mahdu :)