Onko mitään keinoa selvittää millainen terapeutti on, ennen kuin sitoutuu kalliiisiin käyntimaksuihin?
Tyttärellä (25) vaikea masennus, ahdistushäiriö ja kuuluu autisminkirjoon. On todella herkkä ja menee herkästi "lukkoon" ihmisten kanssa.
Tosi moni terapeutti tuntuu olevan jotenkin kylmä ja puhetyyliltään hyökkäävä/aggressiivinen. Heidän kanssaan hommasta ei tule yhtään mitään kun tyttö ei avaudu terapeutille ollenkaan.
Vaikka asiasta mainitsisi erikseen, ei auta yhtään mitään, silti tyttöä lähestytään liian hyökkäävästi vaikka alussa pitäisi olla todella pehmeä ja kuunteleva. :(
Alkaa usko loppumaan, onko oikeasti näin vaikea löytää hellää ja empaattista terapeuttia?
Kommentit (10)
Keskustelu terapia ei ehkä ole paras jos helposti lukkoon menevä, kuvataideterapiaa tai musiikkiterapiaa voisi harkita.
Suurimmalle osalle terapeuteista sovitaan tutustumiskäynti (joskus maksuton, usein maksullinen). Hyvä terapeutti yleensä toivookin tutustumiskäyntiä, että voi arvioida, onko hänellä kyseiselle tyypille jotakin annettavaa. Aina ei ole kyse edes kemioista, vaan siitä, onko sopivanlaista osaamista.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse löytänyt ainuttakaan terapeuttia jonka ei kanssa synkkaisi. Terapia ei sovi herkille, siellä pitää kohdata omat ongelmansa. Ei lässyttäminen mitään auta.
Jos terapia ahdistaa ja pelottaa, niin silloin siitä ei ole mitään hyötyä, päinvastoin.
T. Sama ongelma kuin AP:n tytöllä, annoin periksi enkä mene terapiaan enää ikinä.
Tällä hetkellä terapeuttia on todella vaikeaa löytää.
Hyvät eivät ota uusia asiakkaita.
Ikävä tilanne. Nyt ei ole hyviä terapeutteja vapailla markkinoilla.
Hyvä terapeutti ymmärtää mukautua potilaan tarpeisiin. Tuolla on kyllä yllättävän paljon "terapeutteja" jotka ovat erittäin epäempaattisia ihmisiä..
Vierailija kirjoitti:
En ole itse löytänyt ainuttakaan terapeuttia jonka ei kanssa synkkaisi. Terapia ei sovi herkille, siellä pitää kohdata omat ongelmansa. Ei lässyttäminen mitään auta.
Ymmärrätkö että etenkin autisminkirjon ihmiset voivat olla erittäin herkkiä ja liian kova lähestymistapa nostaa kaikki seinät pystyyn. Potilaan pitää luottaa terapeuttiin, ei koko hommassa ole muuten mitään järkeä.
Olen huomannut saman. Suomalaiset nuoret naiset usein ilmaisevat itseaan aggressiivisesti minunkin mielestani, ja ovat aika kovia.
Vanhemmat naiset, ovat yha toista maata, minulla oli 65 vuotiaat ja 70 vuotiaat terapeutit. Viisaita naisia joilla oli sydamen hellyytta, puhuivat pehmeasti ja heidan rauhallinen energiansa antoi tilaa kuulostella.
Tilanteessasi kuitenkin suosittelen minakin taide- tai musiikki- tai muunlaista terapiaa ainakin alkuun!
Ei oikein kuulosta uskottavalta että niin moni on hyökkäävä ja aggressiivinen, millä ihmeen yksisarvishoitajilla te oikein käytte, mulla ainakin on täysin päinvastainen kokemus.
Sehän on ihan käytäntö, että sovitaan tutustumisaika ennen mihinkään sitoutumista. Kaikilla ei myöskään ole tietoa autismikirjosta erityisen paljon, voi olla eri osaamisalueita. Henkilökemia-asioitahan nämä paljon myös on, kaikki ei vaan sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos terapia ahdistaa ja pelottaa, niin silloin siitä ei ole mitään hyötyä, päinvastoin.
T. Sama ongelma kuin AP:n tytöllä, annoin periksi enkä mene terapiaan enää ikinä.
Turhaa antaa kokonaan periksi. Joskus myöhemmin saatat olla paremmassa tilanteessa terapian onnistumiseen.