Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siisti, minimalistinen sisustustyyli ja kateus?

Vierailija
29.01.2021 |

Olen miettinyt, miksi valkoisia, supersiistejä ja minimalistisia koteja vihataan niin paljon. Monet perustelevat inhoaan sillä, että ovat persoonattomia, kolkkoja ja epäkodikkaita. Itse en jotenkin niele näitä perusteluja.

Luulen että aika isolla osalla inho tällaista sisustustyyliä kohtaan johtuu kateudesta ja alemmuudentunteesta: täydellisen harmoninen, siisti, organisoitu ja minimalistinen koti kertoo hyvästä elämänhallinnasta.

Ihmiset, jotka elävät epäorganisoituneessa sekamelskassa vailla pitkäjännitteisyyttä ja organisointikykyä tavarakaaoksessa kokevat alemmuutta minimalististen sisustusten omistajia kohtaan.

Ja ei, itselläni ei ole valkoista supersiistiä minimalistista kotia. Eräällä ystävälläni on ja kyllä pieni kateus aina pistää sydämessäni kun siellä kyläilen, mutta samalla inspiroidun ja ajattelen että itsellänikin on joskus vielä samanlainen koti.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa että voin olla monesta asiasta kateellinen mutta en todellakaan minimalistisesta kodista. En sitten yhtään. Mulla on ihana runsas ka värikäs sisustus jossa viihdyn.

Vierailija
2/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei kyllä aivan aukoton ollut tuo pohdintasi tulos.

Itse rakastan retrotyylistä sisustusta, värejä (muttei mitään huvikumpu-ilottelua sentään) eikä meiltä löydy oikein mitään valkoista.

Eikä ole minimalististakaan.

MUTTA, tykkään että turhaa tavaraa ei ole, ja pidän siivouksesta ja järjestelystä, joten siistiä ja hyvin organisoitua meillä on, kaapit ja hyllyt sisältäkin järjestyksessä.

Valkoiset, minimalistiset kodit ovat mielestäni kalseita, eikä tippaakaan kodikkuutta. Siis minulle. Toki ymmärrän että jotkut tykkäävät, ja siitä vaan, onneksi oma kotini saa olla sellainen missä viihdyn. Kodikas, lämmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minun ystävälläni on täysvalkoinen koti ja ainoa mitä kadehdin, on hänen siivousintonsa. Viikkosiivous joka perjantai ja joka toinen päivä imurointi ja joka toinen päivä pölyjen pyyhkiminen ja järjestely.

Vierailija
4/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus - palstamammojen suosikki selitys kun muut ei tykkää samoista asioista kuin itse.

Vierailija
5/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääni on sekaisin, lapsuuteni oli sekaisin ja koti silloin täynnä hamstrattua tavaraa. Tyhjä koti on mulle mielenterveydellinen valinta, ei muotioikku.

Vierailija
6/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako aloittaja, että sama siisti, minimalistinen koti ei ole siisti, minimalistinen koti, jos siellä on käytetty muitakin värejä kuin pelkkää valkoista?

Vierailija
7/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä vaan tykkää käytännöllisemmästä kodista, jossa saa olla ja elää vapaasti ilman, että pitää ahdistua sotkusta ja esim. keittiössä tarvikkeet on käden ulottuvilla eikä piilotettu kaapin perälle. En ole kateellinen näyttelytiloille enkä halua sellaisessa asua.

Vierailija
8/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä hyvin pelkistetty koti missä viihdyn. Ei mitään ylimäärääistä koristekrääsää tai edes valokuvia. Tummanharmaa divaanisohva, vaaleanharmaat verhot, valkoinen tv-taso ja olohuoneen pöytä ja harmaa pitkänukkainen matto (asun yksiössä)

Joku kynttilä jossain ja lämpimän sävyiset pöytävalaisimet. En edes omista kattovalaisinta. Tässä viihdyn. En ole huomannut kylläkään kenenkään kateutta, eikä tarvitsekaan. Tutullani on ihan päinvastoin. Paljon huonekaluja, koriste-esineitä, paljon eri materiaaleja ja kuoseja ja tuntuu että joka nurkassa jotain. Se hieman ahdistaa mua.

Ystävälläni täysin retrosti rempattu asunto 60-70-luvun tyylillä. Tummat sävyt ja ne kuosit. Siellä en pysty edes kunnolla hengittämään. Me ollaan erilaisia (onneks)

Vierailija
9/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, joku voisi myös ajatella että minimalistinen koti ei aina kerro paremmasta elämänhallinnasta vaan esim. hurahduksesta trendiin tai jostain pakkomielteestä "siisteyteen" tai siitä että pieni sekasotku aiheuttaa heikkohermoiselle heti kamalan ahdistuksen.

Vierailija
10/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus - palstamammojen suosikki selitys kun muut ei tykkää samoista asioista kuin itse.

Näinpä.

En ymmärrä, miksi joku kadehtisi sisustustyyliä. Kyllä se on jokaisen koska tahansa valittavissa! Vai luuletko ap, että emme OSAA heittää kamaa roskiin/kierrätykseen ja ostaa tilalle valkoista ja mustaa, pelkistettyä mööpeliä?

Ei tsiisus. Olet vähän kyllä nyt yksinkertainen, anteeksi vaan.

Tämä minun kotini on minun sisustamani. Ei kukaan minua ole pakottanut sisustamaan kotiani näin. Ja ei, tyylilajini ei ole minimalistinen, ja se ei ole sitä, koska en pidä sellaisesta. Simple as that.

Vierailija
11/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joudun elämään tavarapaljouden keskellä, koska olen naimisissa. Mutta kunhan miehestä aika jättää, niin lähtee tavaraa ulos ja vähän vauhdilla! 

Vierailija
12/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, joku voisi myös ajatella että minimalistinen koti ei aina kerro paremmasta elämänhallinnasta vaan esim. hurahduksesta trendiin tai jostain pakkomielteestä "siisteyteen" tai siitä että pieni sekasotku aiheuttaa heikkohermoiselle heti kamalan ahdistuksen.

Tässäkin voi olla perää joidenkin kohdalla. Itselläni on melko minimalistinen sisustus, tosin syynä lähinnä se, että olen laiska siivoaja, enkä jaksaisi pyyhkiä pölyjä kaikenmaailman hörhellyksistä, mutta myös se, että sisustaminen ei ole itselleni mitenkään kovin korkealla kiinnostuksen kohteissa.

Vierailija
13/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen asukoon sellaisessa kodissa missä viihtyy. Itse en tykkää valkoisesta kolkosta kodista, josta tulee sairaalavibat.

Ystäväni kanssa oli hiljan puhetta, että miltä näyttäisi monet brittiläiset tai muut tv- sarjat, jos niissä näkyvät kodit olisivat minimalistisia valkoinen- harmaa jne koteja.

Yksinkertaiset parin värin käyttöiset kodit pilaisivat koko tunnelman ja minulta jäisi sarjat katsomatta.

Mutta makunsa kullakin.

Vierailija
14/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisin kateellinen asiasta jota pidän rumana? Valkoinen koti on minusta ruma, askeettinen on epäkodikas. Mä tykkää mun talosta joka on lämmin ja kodikas, mun tyylinen.

Vierailija
15/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tärkein, että on ojennuksessa, mutta pientä nuhjuisuutta ja pikkukamaa saa olla sen verran, että kulkemaan ja imuroimaan helpohkosti mahtuu.  Pelkistetty ja minimalisoitu nyt eivät vain oikein käy.

Minä pidän myös värivalosarjan erivärivaloista. (Ei vilkkuva.) Klininen ei sovi myöskään ja tunnelma sopii olla kuin aika olisi pysähtynyt.

Vierailija
16/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joskus pelkitetty minimalistinen valkoinen koti. Nyt on vähemmän tavaraa kuin sillloin mutta boheemit värit ja kalusteet. En tykännyt siitä kliinisyydestä vaikka lehdissä se kivalta näyttääkin. Ei kukaan kenenkään sisustustyylistä kade ole:D Jotenkin todella hassu ajatus kaikinpuolin. 

Vierailija
17/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamiespojilla oli aikoinaan minimalistinen tyyli kun ei ollut kuin pöytä ja tuoli ja sänky kalusteina.

Vierailija
18/18 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viihtyisi ap:n kuvaamassa kodissa. Niillä, jotka sellaisesta pitävät, saa olla. Minulla ei tarvitse olla.

Minä pidän väreistä ja kontrasteista. Meillä pn paljon punaista, koska minulle se on kodikas väri. Pidän ns. puhtaista väreistä, ei pastelleja tai murrettuja. Pitää olla suoraa, puhdasta punaista. Ei meillä silti sekasotku ole, muualla kuin työ/askarteluhuoneessa. Kaikki muu on tarkasti järjestyksessä, niin keittiö, varasto kuin autotallikin. Mutta mun omassa käsityöhuoneessani saa laatikot pursuta lankoja, kankaita ja muuta nippelinappelia. Niiden penkominen aina inspiroi 😄

On meilläkin kiiltäväpintaiset valkoiset keittiönkaapit. Ne on siksi, että ne on joutuisa pitää puhtaana, ei tarvitse kuurata eikä varoa. Ja sitten on punaiset verhot ja pörröinen punainen matto, punaiset pienkoneet ja ylikaiken rakastamiani peltipurkkeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän