82-vuotias isäni kieltäytyy pitämästä maskia.
Tästä on tullut riitaa suvun kesken. Sisareni on sitä mieltä, että meidän pitäisi ylipuhua isä käyttämään maskeja. Minä + veljeni olemme sitä mieltä, että isä on aikuinen ihminen eikä hänellä ole mitään ajattelua hidastavaa tai haittaavaa sairautta, joten hänellä on oikeus ihan itse päättää tällaisista asioista. Äiti taas ei osaa päättää, kumpaa mieltä olisi, joten hän hössöttää välimaastossa.
Mitä itse tekisit tässä tilanteessa?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Anna vanhan ihmisen elää niin kuin itse haluaa.
Jusy näin. End of story
Noin yleisesti ottaen, jos läheinen aikuinen tekee jotain hölmöä, niin asiallisesti perustellen voi ja kannattaa esittää omaa kantaa asiaan, mutta painostaminen tai ylipuhuminen ei ole järkevää kuin hyvin harvoissa poikkeustapauksissa, joihin tämä ei kuulu.
Isäsi on viisas ihminen, ajattelee omillaan. Vanhoos ihmisis elää viisaus.
Tietysti hän itse päättää, kuten muutkin. Kyllä hermostuisin, jos joku alkaisi mulle maskia tuputtamaan.
Miksi sen isän täytyisi pitää maskia? Äitini on 86 v eikä käytä maskia, ei ole onnistunut sairastumaan edes perusflunssaan, vaikka on tuommoinen rebeli.
Hänen pitäisi päättää itse. Iäkkään kohdalla on tärkeää, että happi kulkee. Kuitenkin on järkevää laittaa viruspesäkkeisiin maski 10-15 min, mutta vaihtaa se usein.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen isän täytyisi pitää maskia? Äitini on 86 v eikä käytä maskia, ei ole onnistunut sairastumaan edes perusflunssaan, vaikka on tuommoinen rebeli.
Kuten sanoin, itse olen sitä mieltä, ettei tarvitse pitää maskia, jos hän ei halua. Siskoni, joka on eri mieltä, kokee asian niin, ettei isä ymmärrä riskejä ja hänet pitäisi jotenkin ylipuhua. Omasta mielestäni isä ymmärtää erinomaisesti, millainen tilanne on kyseessä. Hänellä on fyysisiä vaivoja mutta mieli pelaa hyvin. ap
Jokainen tekee omat valintansa. Sisar hoitanee ylipuhumisen itse mikäli kokee asian tarpeeksi merkittäväksi. Lapsuudenperheestä on viimeistään tuossa iässä hyvä itsenäistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, itse olen sitä mieltä, ettei tarvitse pitää maskia, jos hän ei halua. Siskoni, joka on eri mieltä, kokee asian niin, ettei isä ymmärrä riskejä ja hänet pitäisi jotenkin ylipuhua. Omasta mielestäni isä ymmärtää erinomaisesti, millainen tilanne on kyseessä. Hänellä on fyysisiä vaivoja mutta mieli pelaa hyvin. ap
Siskosi siis haluaa, että kaikki tekevät kuten hänkin tekee. Erilaisuuden sietäminen on vaikea taitolaji ja korona on mitä mainioin tekosyy ohjata kanssaihmisiä oikealle tielle.
Eiköhän noin vanha ihminen jouda jo kuolla pois...
Anna siskon hössöttää jos jaksaa. Älä puutu, mutta jos on tarve niin asetu isäsi puolelle.
Ilmoita selkeästi juuri niin, että isäsi saa itse päättää pitääkö maskia vai ei.
Saattaapi olla juuri niin, että maski on vaarallisempi pitää kuin ilman.
Terve ihminen ei käytä maskia.
Jos ihmisellä on korona, voi silloin halutessaan käyttää maskia.
Anna vanhan ihmisen elää niin kuin itse haluaa.