Ärsyttää kun vanhempani eivät välitä yhtään koronasta vaan matkustelevat ja tekevät ties mitä
Ja yrittävät minuakin pakottaa kaiken maailmaan kummalisuuksiin "Lähde nyt meidän kanssa laskettelemaan!!!" tai "Tulisit nyt kylään ja pidetään sukukokous!" ja "Mennään nyt porukalla sinne kattomaan mummia!!!" Ja heidän mielestä minä olen hysteerikko kun sanon että nyt ei lähdetä huvin vuoksi yhtään mihinkään vaan ollaan kotona. Olen sit heidän mielestä tiukkapipo, ikävä ihminen ja totaalisen itsekäs. Onko muilla tyhmiä vanhempia?
Kommentit (33)
Mun vanhemmat on perusterveitä viisikymppisiä. Miksi heidän nyt pitäisikään jotenkin erakoitua kotiin? Tekevät etätyötä, noudattavat maskisuosituksia jne.
Jos ette ole jo itsenäistyneet vanhemmistamme niin nyt on hyvä aika. Jokainen ihminen tekee elämällään mitä haluaa eikä muiden kannata kantaa siitä asiasta kohtuutonta huolta.
Toiseksi, noihin hullutuksiin ei kannata missään nimessä lähteä mukaan. Jos vakava sairaus iskee, olette pahimmillaan syntipukkeja koko lopun ikäänne koska halusitte viedä heidät ruuhkaiseen afterski baariin.
Kun asetatte viimein omat rajanne, saatatte saada raivoa tai katkenneet välit tms osaksenne mutta ainakin olette kunnioittaneet itseänne.
Vierailija kirjoitti:
Alle nelikymppinen perusterve sukulainen kuoli viime viikolla koronaan.
Tuskinpa vaan oli perusterve. 30-39-vuotiaita on kuollut yhden käden sormilla laskettava määrä, ja heillä on silloin todennäköisesti ollut jokin taustasairaus.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007657709.html
"Kuolleista yli 95 prosentilla oli yksi tai useita perus- tai pitkäaikaissairauksia kuten vaikea sydän- tai verisuonitauti, verenpainetauti, diabetes, astma tai muu vakava keuhkosairaus tai maksan tai munuaisten vajaatoiminta.
Se tarkoittaa sitä, että Suomessa tautiin on kuollut alle 20 niin sanottua perustervettä, joilla ei ole ollut diagnosoitua pohjasairautta.
Perussairauksien hurjasta osuudesta huolimatta Järvinen ja THL:n tutkimusprofessori Markku Peltonen sanovat, että ikä on kuitenkin suurin yksittäinen ja merkittävin tekijä koronakuolleisuudessa. Kun ikään lisätään perussairaus, riski vain kasvaa."
Vierailija kirjoitti:
Mihin he nyt muka matkustelevat, kun rajat on kiinni? Ja sitä ennenkin aika hankalaa matkustella, kun karanteeni ja laskettelupaikatkin enimmäkseen suljettuna.
Vai tarkoitatko kotimaanmatkailua? Ei se sen vaarallisempaa ole kuin kotosalla oleilu ja kaupassa käynti, jos käyttää maskia ja pesee käsiään. Esimerkiksi itse asun stadissa ja joudun tekemään lähityötä, joten lomailu vaikkapa Lapissa vuokramökissä ja laskettelu olisi suorastaan VÄHEMMÄN riskialtista.
Kaikki siis on hyvin suhteellista. Ok, toki pelkkä kotona kykkiminen olisi vähiten riskialtista, mutta minusta on aika ymmärrettävää, että hyväkuntoiset eläkeläiset eivät halua vähiä viimeisiä vuosiaan yhdessä tärvätä pelkkään seinien tuijotteluun.
Tietäisitpä vaan mitä nuo tempaukset voi olla. Kyllä meillä ainakin on reissattu, ei sitä kukaan estä jos on lentokone mihin nousta.
Meitäkin varmaan paheksutaan kovasti, sillä lähdimme joulun jälkeen Espanjaan. Itse kuulun riskiryhmään.
Mutta kyllä se kuulkaas on niin, että tässä iässä sitä jo ihan itse päättää millä tavoin haluaa elämästään nauttia! Ja minä nautin siitä täysillä täällä auringon alla (+24 C tänään). On toki tiukat rajoitukset ja niitä noudatetaan. Mutta yhtään syytä en näe, mitä minun täällä sen enempää pitäisi pelätä kuin kotimaassakaan. Kaupasta saa tilattua tavarat ja mihinkään ei tarvitse kotoa lähteä (paitsi golfkentälle, jossa se korona nyt ei todellakaan tartu), eihän mikään ole edes auki! On oma piha ja oma uima-allas, oma kuntosali, sauna ja oma baari :D.
Eikä täällä tarvitse pelätä liukastuvansa jäisellä kadulla ja lyövänsä päänsä tai murtavansa jäsenensä.
Kannattaisi kerrankin uskoa vanhempiaan. Ovat selvästi sinua viisaampia.
Niin. Sinä olet hysteerikko. Etkö vaikutakin hieman tyhmälle kun kökit kotona suojelemassa ihmisiä jotka ei apuasi halua eikä itse omaa samaa pelonsekaista maailmankuvaa? Sinä istut vähän kuin tuomiota rikoksesta mitä et tehnyt ja vielä omasta halustasi.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani (75 ja 77 v) tekevät samoin, mutta minä olen vain iloinen siitä. Eivät he pelkää koronaa eikä kuolemaa, ja nauttivat täysillä elämästään tässä ja nyt. Ovat valmiita lähtemäänkin vaikka heti, jos niin on - tuossa iässähän muutenkin on aika korkea todennäköisyys siihen joka tapauksessa, joten on parempi olla sinut kuolemisen ajatuksen kanssa. Meillä ei kukaan meistä lapsistakaan kyllä koronaa pelkää. Itse sairastin sen jo maaliskuussa.
Ihan mahtavaa, jos sä et pelkää, eikä sinun perheesikään. Minäkään en pelkää, mutta ajattelen niitä, joilla henki voi lähteä koronaviruksesta. Eivät ole kaikki vanhoja.
Mikä siinä on, että kun 75-vuotias luuhaa ympäriinsä, se on vain hyvä, koska ”nauttii elämästä eikä istu kotona pelkäämässä” ja kun 20-vuotias tekee niin, hän on ”itsekäs sika joka ei välitä muiden terveydestä”. Yhtä lailla kai se ikäihminen voi tautia levittää, vai olenko nyt ymmärtänyt viruksen logiikan täysin virheellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani (75 ja 77 v) tekevät samoin, mutta minä olen vain iloinen siitä. Eivät he pelkää koronaa eikä kuolemaa, ja nauttivat täysillä elämästään tässä ja nyt. Ovat valmiita lähtemäänkin vaikka heti, jos niin on - tuossa iässähän muutenkin on aika korkea todennäköisyys siihen joka tapauksessa, joten on parempi olla sinut kuolemisen ajatuksen kanssa. Meillä ei kukaan meistä lapsistakaan kyllä koronaa pelkää. Itse sairastin sen jo maaliskuussa.
No huh huh. Tajuatko edes, että sun kaltaisten takia me muut joudutaan edelleen noudattamaan näitä paskarajoituksia? Vaikka sun perhe ei koronaa pelkäisikään, voisitte oikeasti ajatella vähän muitakin. Ihmisiltä menee työpaikat, terveys, rahat...
Ilmeisesti koronasi oli lievä, mutta jo sillä kuormitit terveydenhuoltoa. Mut eihän se sua kiinnosta. Nihilismi kukoistaa nykyään ja siksi tää pandemia vaan jatkuu.
Höpö höpö. Nää rajoitukset jatkuu tasan siksi, että meidän petturipäättäjät ja niiden hännystelijät niin haluavat! Herätys!
Vierailija kirjoitti:
Mihin he nyt muka matkustelevat, kun rajat on kiinni? Ja sitä ennenkin aika hankalaa matkustella, kun karanteeni ja laskettelupaikatkin enimmäkseen suljettuna.
Vai tarkoitatko kotimaanmatkailua? Ei se sen vaarallisempaa ole kuin kotosalla oleilu ja kaupassa käynti, jos käyttää maskia ja pesee käsiään. Esimerkiksi itse asun stadissa ja joudun tekemään lähityötä, joten lomailu vaikkapa Lapissa vuokramökissä ja laskettelu olisi suorastaan VÄHEMMÄN riskialtista.
Kaikki siis on hyvin suhteellista. Ok, toki pelkkä kotona kykkiminen olisi vähiten riskialtista, mutta minusta on aika ymmärrettävää, että hyväkuntoiset eläkeläiset eivät halua vähiä viimeisiä vuosiaan yhdessä tärvätä pelkkään seinien tuijotteluun.
Ei oo kaikki rajat kiinni. Matkustamista rajoitetaan, mutta on jossain määrin mahdollista.
Tiedän pariskunnan, joka muutti erääseen Keski-Euroopan maahan nyt koronan aikana juuri siksi, että pääsisi matkustelemaan. Tosiaan elävät täysin normaalisti matkustelen maasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama laulu meillä. Kahdeksankymppisiä, joista toinen sydänvaivaisena selkeästi korkean riskin ryhmää. Ensinnäkin tuntuvat jotenkin naiviisti kuvittelevan, ettei korona tutuista tartu tai jotain. Kuitenkin älykkäitä, korkeasti koulutettuja ihmisiä, eikä dementiankaan pitäisi vielä vaivata.
Asiaan liittyen: eilen satuin juttelemaan puhelimessa veljeni kanssa. Meillä molemmilla on astma, joten koronapiikki tullee meille vähän tervettä aikuisväestöä sutjakkaammin. Ohimennen siinä rokotuksista puhuttiin, niin velipoika olikin yhtäkkiä päättänyt, ettei hän mitään rokotteita JAKSA ottaa. Että korona tulee sitten jos tulee.
Sulla on fiksu veli!! : )