Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi äitipuoli tai isäpuoli ei saisi pitää kuria lapsipuolilleen?

Vierailija
28.01.2021 |

Olen usein kuullut tämän ettei saa pitää kuria ja kasvattaa kun ei ole oikea vanhempi. Mietin vaan että kun he kuitenkin ovat lapsen vanhemman kanssa samaan talouteen kuuluvia aikuisia niin tottakai heillä on oikeus sanoa huonosta käytöksestä omassa kodissaan.
Sama juttu jos vien lapsen hänen tädilleen niin myös tädin mies on oikeutettu sanomaan lapselle jos heidän kotinsa sääntöjä rikotaan. Vaikkei tädin mies ole mitään sukua lapselle...

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 16v tytöille voi opettaa tapoja. Polvelle vatsalleen. Pöksyt alas ja vähän läpsintää.

Aaaahh uuuuhh

Vierailija
22/29 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10, öö kyllä meillä on ihan meidän säännöt oli lapsi kenen tahansa.

On meilläkin samat säännöt, mutta ongelmakohdissa vanhempi huomauttaa.

Meillä molemmilla omia lapsia, eikä mitään uusperheongelmia. Olennajatellut, että tämä on ollut yksi syy. Biologinen vanhempi on aina se pahis, ei äitipuoli tai isäpuoli.

Eli lapset saavat teillä ihan vapaasti hajottaa paikkoja, jos vanhemmat sen sallivat? Ok.

Missä noin sanoin?

Esimerkki: lapsella on astianpesukonevuoro, mutta hän ei tyhjennä. Oma vanhempi nostaa asian esille ja menee lapsen huoneeseen puhumaan.

Tai lapsi metelöi tms. Jos kaikki osapuolet paikalla, niin oma vanhempi käskee olla hiljaa.

Toki itse saa puuttua asioihin omassa kodissa, mutta minä kokemukseni pohjalta suosittelen, että mikäli vain mahdollista, niin alussa puuttumimen tapahtuu oman vanhemman välityksellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10, öö kyllä meillä on ihan meidän säännöt oli lapsi kenen tahansa.

On meilläkin samat säännöt, mutta ongelmakohdissa vanhempi huomauttaa.

Meillä molemmilla omia lapsia, eikä mitään uusperheongelmia. Olennajatellut, että tämä on ollut yksi syy. Biologinen vanhempi on aina se pahis, ei äitipuoli tai isäpuoli.

Etkö koskaan ole lasten kanssa ilman heidän biologista vanhempaansa? Jos olet, saavatko he silloin mellastaa miten tykkäävät?

En. Jos isä haluaa lapsiaan nähdä, niin olkoon myös itse paikalla.

Minun lapseni asuu meillä, joten mies on ollut keskenään heidän kanssaan. Ja toki silloin saa puuttua.

Pointti on se, että jos molemmat ovat paikalla, niin oma vanhempi puuttuu. Tai jos ei ole pakko puuttua heti, niinnvanhempi hoitaa myöhemmin.

Myöhemmin, kun perhe muotoutuu, niin tämä on eri asia.

Vierailija
24/29 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/29 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kodissa on minun säännöt, jos ei osata olla ihmisiksi niin kyllä, ojennan lasta, riippuen lapsen iästä, sen mukaisesti.

No ei sitä voi kyllä uusperheissä ihan näin mustavalkoisesti ajatella, että "minun koti, minun säännöt". Sinun kotisi on myös niiden lasten (toinen) koti, joten kyllä heidätkin on huomioitava kodin säännöistä sovittaessa. Heillä ei ole vaihtoehtoa, joten ei voi asennoitua noin diktaattorimaisesti, että täällä määrään minä ja piste. 

Vierailija
26/29 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kodissa on minun säännöt, jos ei osata olla ihmisiksi niin kyllä, ojennan lasta, riippuen lapsen iästä, sen mukaisesti.

No ei sitä voi kyllä uusperheissä ihan näin mustavalkoisesti ajatella, että "minun koti, minun säännöt". Sinun kotisi on myös niiden lasten (toinen) koti, joten kyllä heidätkin on huomioitava kodin säännöistä sovittaessa. Heillä ei ole vaihtoehtoa, joten ei voi asennoitua noin diktaattorimaisesti, että täällä määrään minä ja piste. 

Ei kaikki lapset vuoroasu. Meillä lapset käyvät vain harvoin kylässä. Ei todellakaan ole heidän koti.

Vierailija
27/29 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki lapset vuoroasu. Meillä lapset käyvät vain harvoin kylässä. Ei todellakaan ole heidän koti.

Sulla ei taida olla omia lapsia. Se, ettei "lapset osaa olla ihmisiksi" kuuluu kehitysvaiheisiin monessa kohtaa. Uhmaiässä, murrosiässä, teini-iässä. Vanhemman tehtävä on kasvattaa lasta ja ohjata selviytymään noiden tunnevyöryjen ja kapinan kanssa. Ei ojentaminen kuulu tuohon kasvattamiseen.

Vierailija
28/29 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei taida olla omia lapsia. Se, ettei "lapset osaa olla ihmisiksi" kuuluu kehitysvaiheisiin monessa kohtaa. Uhmaiässä, murrosiässä, teini-iässä. Vanhemman tehtävä on kasvattaa lasta ja ohjata selviytymään noiden tunnevyöryjen ja kapinan kanssa. Ei ojentaminen kuulu tuohon kasvattamiseen.

Niin, en siis ollut sama vastaaja, mutta mitä ihmettä luulet "ojentamisen" olevan, jos se ei mielestäsi kuulu kasvatukseen?

Vierailija
29/29 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, en siis ollut sama vastaaja, mutta mitä ihmettä luulet "ojentamisen" olevan, jos se ei mielestäsi kuulu kasvatukseen?

Ojentamisena miellän esim. rankaisemisen tai jonkinlaisen negativiisen kautta tapahtuvan "kasvattaminen". Lasten uhmaaminen ja kapinoiminen kuuluu kasvuvaiheisiin, ei siitä kuulu rangaista tai ojentaa lasta.