Kohdun poisto, kokemuksia?
Hei, minulla ollut vuosikymmenen ajan runsaat ja epäsäännölliset kuukautiset lyhyellä kierrolla. Pisimmillään kuukautisten kesto kuukausi putkeen. Käytännössä nykyisin menkattomia päiviä kuukaudessa vain 1- 1,5 viikkoa. Lapsiluku täynnä ja kohdunpoistoa mietin vakavissani.
Onko kellään palstalaisella kokemusta kohdunpoistosta? Onko kunnallisella puolella ensin jotain lääkäri- tms. käyntejä ja kuinka pitkä jonotus sitten operaatioon? Entä yksityisellä? Saako siihen palveluseteliä? Voiko kohdunpoiston tehdä ilman nukutusta? Minulla on aikanaan tehty yksi leikkaus nukutuksessa joka oli jokseenkin traumaattinen kokemus kun olin menehtyä verenhukkaan. Suvussani verisairaus jonka johdosta veri on ns. juoksevampaa eikä esim. pienet haavat tyrehdy yksittäisellä laastarilla. Voiko kohdunpoisto-operaation jälkeen kotiutua samana päivänä? Vasektomiassa ainakin edellämainitut palveluseteli ja kotiutuminen saman päivänä leikkauksesta mahdollisia.
Kiitos asiallisista vastauksista
Kommentit (29)
Onko lainkaan mahdollista tehdä ko. Operaatiota ilman nukutusta?
-eri
Minä kysyin gyneltä kohdunpoistoa pitkittyneiden kuukautisten takia. Ei kuulemma tipu ennen kun kokeiltu kierukkaa. Sanoi myös et kohdunpoisto on iso leikkaus ja poisto voi aiheuttaa laskeumia ja virtsankarkailua.
Kierukkaa pitäisi nyt kokeilla, mutta ällöttää ajatuskin et sisuskaluihin tungetaan jokin vierasesine.
Mulla runsaat kuukautiset jotka kestävät enemmän tai vähemmän noin 2viikkoa. Kodussa kuulemma yksi myooma. Toisen gynen mukaan niitä ainakin 6kpl.
Pitänee varata aika uudelle gynelle jakeskustella asiasta. Oma gyne jäi eläkkeelle.
Kohtu ja munasarjat poistettu endon vuoksi. Ei kokeiltu mitään hormonihoitoja ensin, vaan 2 kk diagnoosista olin jo pöydällä.
Menisin milloin tahansa uudelleen. Ei kipuja, vuotoja eikä turvotuksia.
Miksi se pitää poistaa? Pidät vain housut jalassa niin kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää poistaa? Pidät vain housut jalassa niin kuin muutkin.
Et sitten edes viitsinyt lukea aloitusta ennen kommentointia.
Leikattiin kohdun laskeuman takia. Ei ongelmia enää leikkauksen jälkeen.
En suosittelisi kenellekään kohdunpoistoleikkausta. Minulle tehtiin se, kun olin 46-vuotias, koska minulla oli yli sata myoomaa ja anemisoivat vuodot. Leikkauksen yhteydessä todettiin myös endometrioosi. En olisi halunnut leikkausta. Leikkaus tehtiin yksityissairaalassa. En saanut minkäänlaista tukea sieltä sen jälkeen. Minulla oli runsasta verenvuotoa, joka kesti kaksi kuukautta leikkauksen jälkeen. Jouduin käyttämään kaiken aikaa yösiteitä. Minut leikannut kirurgi sanoi vuodon olevan normaalia ja ettei minun tarvitse tulla jälkitarkastukseen. Pian leikkauksen jälkeen vatsani oli jatkuvasti sekaisin. Minulla todettiin ärtyvän suolen oireyhtymä ja myöhemmin keliakia.
Leikkaus pilasi myös seksielämäni. En tuntenut enää mitään yhdynnässä, ja kahden vuoden kuluttua leikkauksesta tunsin siinä kipua, koska vaihdevuoteni alkoivat ennenaikaisesti, vaikka munasarjat jätettiin jäljelle. En pystynyt menemään gynekologille ennen kuin tänä vuonna, 18 vuoden kuluttua leikkauksesta. Kuivat limakalvot ovat vaivanneet pitkään, minulla on vaikeuksia saada virtsaaminen käyntiin. Minulla ei ole ollut virtsatietulehduksia. Apteekin reseptittömät lääkkeet eivät ole auttaneet lainkaan. En saanut gynekologilta, jolla kävin puolisen vuotta sitten, mitään lääkkeitä. Hän ilahdutti minua kertomalla, että minulla on pieni cystocele (virtsarakonlaskeuma). Minulla ei ole lapsia. En onnistunut tulemaan raskaaksi. Olen hoikka, joten cystocele johtui ainoastaan tästä ihkuleikkauksesta, jota toiset naiset, joilla on lapsia, hehkuttavat. Luojan kiitos lopulta uskalsin kokeilla toista gynekologia, ja sain häneltä lääkereseptin atrofisiin limakalvoihini. Olen lukenut, että toiset potilaat, joille on tehty kohdunpoistoleikkaus, on kutsuttu automaattisesti tapaamaan gynekologia kahden vuoden kuluttua leikkauksesta. Minuapa ei kutsuttu, enkä uskaltanut mennä gynekologille ennen kuin näin pitkän ajan kuluttua. Todennäköisesti lääkkeetkään eivät enää tehoa niin hyvin, kuin jos olisin saanut ne kahden vuoden kuluttua leikkauksesta.
Minulle ei kerrottu ollenkaan leikkaukseen joutuessani cystocelen mahdollisuudesta eikä muistakaan haittapuolista. Leikkaus pilasi elämäni, enkä tunne pienintäkään kiitollisuutta ja helpotusta sen johdosta.
Mutta, entäs se äiti?