Etunimen jatkuva toistaminen keskustelussa ärsyttää
Ymmärrän sen, että puhelimeen vastattaessa sanotaan "Hei, Pekka!", jolloin soittaja tietää, että tiedän, kuka soittaa ja juttu jatkuu.
Sen sijaan jatkuva amerikkalaistyylinen "Ymmärrän kyllä, Virpi, mutta..."- ja "Tsemppiä, Jorma, tervehtymiseen!"-tyyppinen jargoni ärsyttää.
Ei mulle tarvitse kertoa mun nimeä joka toisessa lauseessa. Tai joka lauseessa.
Toistaiseksi ihan hyvin muistan kyllä oman nimeni.
On varmaankin hp-koulutuksissa luotu kuva, että ihminen valpastuu, kun hänen nimensä mainitaan.
Valpastuu, mutta myös ärsyyntyy teennäisyyden vuoksi.
Kommentit (35)
Ainakin tuo puhetapa erottelee metsäsuomalaiset meistä kosmopoliiteista.
Kun on maailmalla tottunut monenlaisiin puhuttelutyyleihin ja ihmisiin, ei tuommoisesta ainakaan ärsyynny!
Tynnyrissä eläneelle voi ottaa koville. 😂
Vierailija kirjoitti:
Lakukissa kirjoitti:
Tutkimuksen mukaan hän pitää sinusta jos toistelee nimeäsi.
Ei minua häiritse.
No jo menee häirinnäksi sitten jos puhelinmyyjä tms. toistelee...
Puhelinmyyjä on tietoinen näistä tutkimuksista ja yrittää antaa vaikutelman että pitää sinusta.
Itse laitan jokaisen myyjän numeron heti estolistalle. Aika harvoin kukaan enää soittaa/pääsee läpi.
Mun mt-hoitaja puhuttelee mua nimellä koko ajan. On kyllä ärsyttävää. Pitää mua kai niin vajaaälyisenä.
Mua puhutteli entinen työkaveri aina kolmannessa persoonassa. Asema ja tehtävä oli työpaikkalla molemmilla meillä sama ja oltiin samaa ikäluokkaakin, mutta tämä rouva antoi aina ymmärtää olevansa parempi ihminen. Niin paljon parempi ihminen. Olkoon nimeni nyt sitten vaikka Katariina, niin keskustelu meni aina näin (yleensä enimmäkseen kohtasimme vain tauoilla, mutta...): No, kuinkas se on Katariina meillä nyt viihtynyt? Katariina ottaa siitä nyt pullaa kahvin kanssa. Mitäs sinne Katariinan perheen arkeen kuuluu? Ei helvetti, että oli aina pokerissa pitelemistä tämän ääliön kanssa. Retoriikka oli kuin ylinäytellystä 1940 -luvun kotimaisesta elokuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tätä "harrastaa", inhottava keskustella sellaisen henkilön kanssa. Tulee olo, että keskustelija puhuttelee kuin jotain alempiarvoista.
Luin kerran jonkun tunnetun 'how to be successful' kirjan ja siinä nimeomaan kehotettiin käyttämään ihmisen nimeä keskustelussa, koska ihmiset yleisesti ottaen tykkäävät kuulla nimensä ja se saa tuntemaan että heidät otetaan huomioon. Ehkä Suomessa on eri juttu kuin maailmalla...
Etunimen hokijoilta en pääsääntöisesti osta mitään palveluita tai tuotteita.
”That’s my name. Don’t wear it out!”
Näin sanoi riistanvartija Golly jollekin nimentoistelijalle Monarch of the Glen-sarjassa.
Tuo jäi mieleeni kun oli osuvasti sanottu.
1-2 kertaa voi keskustelun lomassa nimen mainita, mutta jos joka lause alkaa nimellä kuten puhelinmyyjillä yleensä on tapana, se ärsyttää!
Toinen raivostuttava tapa on aloittaa sähköposti pelkällä nimellä ilman tervehdystä:
Markku,
blaa blaa blaa...
Tämä antaa myös sellaisen kuvan, kuin lähettäjä olisi ylempiarvoinen eikä vaivaudu edes lisäämään kohteliasta tervehdystä, jakelee vain käskyjä.
Jotkut facebook-keskustelijat käyttävät tuota nimen hokemista vttuilukeinona osoittaakseen halveksuntaa. Jos on vaikka jonkun lehden artikkeli, johon minä Maija Meikäläinen kommentoin jotain, niin joku Veikko Ventovieras on eri mieltä ja kirjoittaa oman kommenttinsa, jossa hoetaan nimeäni: "Kuules nyt Maija, luuletko sinä Maija tosiaan että asia on noin? Mitäs Maija luulet, jos kaikki muutkin ajattelisivat noin? Ihanko tosissasi sinä Maija välität, että..."
Pidän nimeä hokevaa ihmistä narsistina ja että tarkoitus on ko. Tavalla jollakin tapaa manipuloida minua. Jotkut miehet, jotka yrittävät tehdä vaikutuksen, käyttävät ko. Tapaa.
Minuakin ärsyttää nimen toistelu. Jotkut puhelinmyyjät harrastavat tuota. Työn puolesta asioin yhdessä liikkeessä joskus, ja sielläkin on oikein imelä myyjä, joka hokee nimeä joka välissä.
Vielä kiusallisempaa on puhuttelu kolmannessa persoonassa. Töissä joillakin itseäni vanhemmilla on tuollainen tapa. Mitä "Tiina" tekee viikonloppuna? Miten "Tiinalla" harrastukset sujuu? Muistiko "Tiina" laittaa lapaset käteen aamulla, kun oli vähän kylmä? Ehkä kaikki eivät tarkoita sillä mitään pahaa, mutta tuntuu alentavalta kuitenkin. Vähän kuin lässytettäisiin lapselle. Samaa sarjaa tytöttelyn kanssa.
Mä en myöskään voi sietää, kun nimeäni toistellaan.
Olen huomannut että eräässä firmassa nimen hokeminen alkaa heti, jos myyjä vahingossa saa etunimeni tietoonsa esim. maksukortista.
Tämä on kulttuurisidonnaista tietenkin.
Ei mustakaan sama hokeminen niin päällekäyvältä tunne esim. Yhdysvalloissa.
Lapsellekin kuvanottotilanne rajamuodollisuuksien yhteydessä on tietysti paljon mielekkäämpää, jos virkailija sanoo "------, just look straight to the camera."
Enää hän ei ihmettele kuitenkaan sitä, että "Äiti, mistä se tiesi mun nimen?"
:)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tuo puhetapa erottelee metsäsuomalaiset meistä kosmopoliiteista.
Kun on maailmalla tottunut monenlaisiin puhuttelutyyleihin ja ihmisiin, ei tuommoisesta ainakaan ärsyynny!
Tynnyrissä eläneelle voi ottaa koville. 😂
Ei vaan on nimenomaan tietämättömyyttä ja sivistymättömyyttä olla huomioimatta kulttuurisidonnaisuuksia. Etunimen käyttö EI ole Suomessa kohteliasta vaan alentavaa, jos puhutaan ventovieraalle.
Tekeekö se minusta oudon, että en puhuttele oikeastaan koskaan ihmisiä heidän etunimellään? Olen huomannut, että muilla tällainen on harvinaisempaa.
M32
Joku laittoi täällä että miksi miehistä puhutaan sukunimellä ja naisista etunimellä, oli jotain alentavaa tmv. niin kävin käyttäämään kaikista etunimeä. Vanha koirakin oppii jotain uutta.