Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako omilla ajatuksilla ahdistavat ajatukset kumoon?

Vierailija
26.01.2021 |

Kun tulee ne hetket kun miettii että en osaa, en ole missään hyvä enkä kuitenkaan onnistu vaikka yrittäisin. Voiko aivotyöskentelyllä saavuttaa olotilan jossa tajuaa että kannattaa vielä jaksaa yrittää ja ehkä minusta johonkin olisi? Tässä tilanteessa yleensä suositellaan keskusteluapua mutta olen niin kauhean huono puhumaan omista tuntemuksistani, valtavat paineet esittää jona suuntaan että kaikki on ihan hyvin. Eli voinko saada tämän ihan omin voimin hallintaan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat varmasti yhtä monta erilaista vinkkiä kuin ketjuun vastaajaakin, mutta tässä oma vinkkini:

Pysähdy noiden ajatusten äärelle, sen sijaan että miettisit niitä, yritä tuntea ne kehossasi. Tunnet ehkä kireyttä, painetta, ahdistusta. Tunnustele niitä, kokeile löydätkö noiden ajatusten alla piilevän tunteen, ehkä häpeän, huonommuuden? Anna itkun, raivon, minkä tahansa tunteen nousta, jos vain kykenet.

Tässä voi kestää päiviä, viikkoja. Kun ”olet tuntenut patoutuneet tunteet” todennäköisesti tunnistat paremmin mikä nuo alkuperäiset ajatukset on herättänyt. Ehkä ilkeä vanhempi, opettaja, puoliso on saanut sinut tuntemaan noin? Vasta tämän ”alkusyyn” löytäminen voi eheyttää. Muussa tapauksessa päädyt kasaamaan ajatuksia ajatusten päälle, ja koet entistä suurempaa ahdistusta. Pura siis patoutuneet tunteet ensin.

Tämä oma kokemukseni.

Vierailija
2/9 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Alat opetella positiivista, kannustavaa ja arvostavaa sisäistä puhetta itselle. Ei muuta kun harjoittelemaan. Neuvon omia asiakkaita asettumaan peilin eteen ja sitten aloitat jostain! Minulla on todella kauniit silmät. Hymyilen suloisesti. Ilmeikkäät kasvot. Olen luotettava ja hyvä kaveri. Olen ahkera. Onnistun usein monissa asioissa. Olen tarkka rahankäyttäjä. Minulla on hyvä muisti. Olen varmaankin laihtunut. Olen onnistunut tänään....jne. Säännöllinen harjoittelu auttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Olen aivopessyt itseni uskomaan, että olen vetävän näköinen ja muut katsovat minua vain ihaillakseen. Tämä toimii hyvin. Minulla on hyvä itsetunto tämän itsebuustauksen ansiosta. t. nainen

Vierailija
4/9 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa. Aloittaisin sen ymmärtämisellä, ja sisäistämisellä, että sinun elämä, sinä päätät, eikä kukaan muu, ei edes ne omat ajatukset. Sinä kieltäydyt enää tekemästä itsellesi huonosti, vaan vaadit parempaa kohtelua itseltäsi. Lopetin tällä keinolla myös tupakoinnin. Minä päätän poltanko vai en, sitä ei päätä tupakanhimo eikä omat rääkyvät ajatukset että EN VOI OLLA ILMAN! Voithan, katsopa vaikka, en todellakaan polta, koska päätän asiani itse, eikä sinulla (eli siis minulla) ole siihen mitään nokan koputtamista.

Vähän ehkä skitsofreenisen oloista, mutta toinen minähän se siellä huutelee, koska ei se nyt naapurin setäkään ole. Silloin täytyy jutella itsensä kanssa, ja määrätä, ja vallata oma ajattelu itselle takaisin, ja antaa piupaut "toisille äänille".

Vierailija
5/9 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille sisäiselle kriitikolle hahmo. Kun suljet silmät, millainen hyypiö siellä huutelee? Puhuisitko kaverille samalla tavalla kuin annat tämän olion puhua sulle? Vedä sitä pataan.

Vierailija
6/9 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Alat opetella positiivista, kannustavaa ja arvostavaa sisäistä puhetta itselle. Ei muuta kun harjoittelemaan. Neuvon omia asiakkaita asettumaan peilin eteen ja sitten aloitat jostain! Minulla on todella kauniit silmät. Hymyilen suloisesti. Ilmeikkäät kasvot. Olen luotettava ja hyvä kaveri. Olen ahkera. Onnistun usein monissa asioissa. Olen tarkka rahankäyttäjä. Minulla on hyvä muisti. Olen varmaankin laihtunut. Olen onnistunut tänään....jne. Säännöllinen harjoittelu auttaa. 

Opettelin tämän jo teininä ja monta vuotta osasin, mutta liian monta kertaa huomannut että ”valtavirtakansalaiset” (ne joita tarvitsisi esimerkiksi työllistymisessä) eivät huomaa minussa kokonaisuutena potentiaalia. Vain aniharvat ymmärtävät että olen kyllä ihan fiksu ja pärjäävä tyyppi, mutta kun ihmiset yleensä eivät koe minua niin. Vaikea enää itsekään ”tietää” sitä.

Vierailija
7/9 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos ap viitsisi eden kommentoida kun muut yrittävät auttaa?

Vierailija
8/9 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos ap viitsisi eden kommentoida kun muut yrittävät auttaa?

Ei tässä nyt ihan äkkiä herää mitään uusia ajatuksia.

Vierailija
9/9 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Affirmaatiot peliin:

What Are Affirmations, and Do They Work?

Affirmations are positive statements that can help you to challenge and overcome self-sabotaging  and negative thoughts. When you repeat them often, and believe in them, you can start to make positive changes.

https://www.mindtools.com/pages/article/affirmations.htm#:~:text=What%2….

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän