Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löysin vanhoja tilinauhoja 90-luvulta ja pienestä palkasta meni

Vierailija
26.01.2021 |

30 % veroa. Kovin on tuloverotus keventynyt niiltä ajoilta. Nykynuoret rivät tiedä mitään kovista maksuista, lainan korkokin oli ihan sfääreissä silloin.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt ihan samaa, kun muistan miten kovaa verotus oli 90-luvun laman aikaa. Jos kaikkien verot nousisi muutamalla prossalla, ei se taloutta kaataisi. Mutta voisi pelastaa Suomen korona-ajassa.

Vierailija
2/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt ihan samaa, kun muistan miten kovaa verotus oli 90-luvun laman aikaa. Jos kaikkien verot nousisi muutamalla prossalla, ei se taloutta kaataisi. Mutta voisi pelastaa Suomen korona-ajassa.

Samaa mieltä. Jos jokaiselle laitettaisiin maksuun "korona"-vero, tyyliin yle-vero, muutamaksi vuodeksi, jotta saisi valtion velkaa lyhennettyä, niin ei kenenkään taloutta kaataisi. Mutta kamala kalabaliikki syntyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Jos jokaiselle laitettaisiin maksuun "korona"-vero, tyyliin yle-vero, muutamaksi vuodeksi, jotta saisi valtion velkaa lyhennettyä, niin ei kenenkään taloutta kaataisi. Mutta kamala kalabaliikki syntyisi.

Väliaikaiset verot vaan tuppaavat jäämään pysyviksi.

Vierailija
4/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muistan hyvin ne lainankorot vaikkei itselläni silloin ollut kuin opintolainaa. Mutta kun myöhemmin hain asuntolainaa, pankkivirkailija nauroi kun sanoin että haluan että lasket lainan myös 6% korolla. Tuumasi että ei ne koskaan niin ylös nouse :D Piti häntä vähän muistuttaa 90-luvun lukemista, vaikka ollaan samanikäisiä.

Vierailija
5/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on työeläkevakuutus-, sairausvakuutus- ja työttömyysvakuutusmaksut paljon suuremmat kuin silloin.

Eli käteen jäävässä osuudessa ei niin paljon eroa.

Vierailija
6/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin muistan hyvin ne lainankorot vaikkei itselläni silloin ollut kuin opintolainaa. Mutta kun myöhemmin hain asuntolainaa, pankkivirkailija nauroi kun sanoin että haluan että lasket lainan myös 6% korolla. Tuumasi että ei ne koskaan niin ylös nouse :D Piti häntä vähän muistuttaa 90-luvun lukemista, vaikka ollaan samanikäisiä.

6 %? Ne huiteli siinä 10-17 % 90-luvun alussa.

Vierailija
7/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on niitä veroluontoisia maksuja n.5% ne ei näy veroprosentissa. Lisäksi on korotettu välillisiä veroja.

Verotus ei ole todellisuudessa keventynyt.

Vierailija
8/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on niitä veroluontoisia maksuja n.5% ne ei näy veroprosentissa. Lisäksi on korotettu välillisiä veroja.

Verotus ei ole todellisuudessa keventynyt.

Nyt puhuttiinkin tuloverotuksesta.

Vierailija
9/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6 %? Ne huiteli siinä 10-17 % 90-luvun alussa.

No niinpä, minä muistan kyllä ne luvut mutta pankkivirkailija väitti ettei koskaan niin ylös nouse :D Vajaa 20v lamasta ja muisti lakkaa toimimasta. Asuntolainaa hakiessani korko oli  muistaakseni enää 3-4% ja nyt vain 0,20%. Kaikki on mahdollista.

Vierailija
10/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimääräisillä "väliaikaisilla" veroilla kustannettaisiin vain lisää etelä euroopan pankkeja ja tukiaisia ja pumpattaisiin lisää rahaa julkisen koneiston pyörittämiseen, ei sillä mitään lainoja lyhennetä.

Vierailija
11/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkemaksut ovat nousseet niin paljon, että nykyään jää varmaan vähemmän nettona käteen siitä huolimatta.

Vierailija
12/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimääräisillä "väliaikaisilla" veroilla kustannettaisiin vain lisää etelä euroopan pankkeja ja tukiaisia ja pumpattaisiin lisää rahaa julkisen koneiston pyörittämiseen, ei sillä mitään lainoja lyhennetä.

Jos päätettäisiin, että ne rahat ohjataan suoraan valtion velan lyhennykseen, niin menisi.

Vierailija
13/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokonaisveroaste on 25% kun lasken kaikki lellit ja muut pakolliset maksut mukaan. Tulot bruttona 2485e kuukaudessa. Ja minulla on isot matkakuluvähennykset. En koe että jäisi käteen enemmän kuin 90-luvulla. Silloin oli oikeasti vielä esim. asuntolainan korkovähennyksellä merkitystä.

Vierailija
14/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksut ovat nousseet niin paljon, että nykyään jää varmaan vähemmän nettona käteen siitä huolimatta.

Ne saa verovähennyksiin joten todellinen maksu on pienempi.

Vierailija
15/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokonaisveroaste on 25% kun lasken kaikki lellit ja muut pakolliset maksut mukaan. Tulot bruttona 2485e kuukaudessa. Ja minulla on isot matkakuluvähennykset. En koe että jäisi käteen enemmän kuin 90-luvulla. Silloin oli oikeasti vielä esim. asuntolainan korkovähennyksellä merkitystä.

Mutta korko oli tyylin 10 %. Ei vähennyksillä "tienannut".

Vierailija
16/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väliaikaiset verot vaan tuppaavat jäämään pysyviksi.

No eipä näy jäävän, kun verot on koko ajan laskeneet. Pitäisi mennä tilanteen mukaan.

Vierailija
17/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ruoan hinta on kallistunut todella paljon.Sähkön hinta on noussut todella paljon.Samoin vesimaksu.Bussimatkat ja bensan hinta on kallistuneet.Asuntojen hinnat on aivan toiset kuin esim.80-luvulla...

Vierailija
18/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta korko oli tyylin 10 %. Ei vähennyksillä "tienannut".

6,8% oli meillä ja valtion takaus. 

Vierailija
19/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksut ei ole nousseet vaan niitä on siirretty työnantajalta työntekijän maksettavaksi ja siirretään koko ajan lisää. Silti porukka koko ajan kuvittelee, että työnantaja maksaa hirveitä summia palkan päälle, vaikka itse asiassa näin ei ole. Ihan samoin se työntekijäkin maksaa palkastaan niitä maksuja. 

Vierailija
20/27 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ruoan hinta on kallistunut todella paljon.Sähkön hinta on noussut todella paljon.Samoin vesimaksu.Bussimatkat ja bensan hinta on kallistuneet.Asuntojen hinnat on aivan toiset kuin esim.80-luvulla...

Et sä voi verrata markka-aikaa euroaikaan. Myös palkat ovat nousseet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä