Onko pandemian jälkeinen maailma vegaaninen?
Tiedän, että tämä aihe tulee jakamaan mielipiteitä.
Osa vegaani-aktivisteista tuo hyvin aktiivisesti esille kantaa, että tätä pandemiaa ei olisi, jos ihmiset eivät kuluttaisi eläintuotteita.
Moni virus sikainfluenssasta lintuinfluenssaan sekä HIV:iin, ja nyt korona, on zoonoosi, eli eläimestä peräisin oleva virus. Monet näistä saavat alkunsa Aasian eläintoreilta, joilla pidetään hyvin tiiviissä tilassa sekaisin eri lajeja, kuolleita sekä eläviä eläimiä ja hygienia on puutteellinen. Sitten ne leviävät sekä ihmisten että eläinten keskuudessa kuljeuduttuaan ympäri maailmaa, kiitos globaalin matkailun.
Onko siirtyminen vegaaniseen ruokavalioon paras keino ehkäistä näiden sairauksien siirtymistä eläimistä ihmisiin ja tautiepidemioiden syntymistä?
Muutos on mielenkiintoinen asia kyllä. Välillä muutokset ovat hyvinkin nopeita. Suhde epämääräiseen lihaan voi olla tällainen.
Syön itse lihaa ja en ole ryhtymässä vegaaniksi, mutta kynnys syödä epämääräistä lihaa on nykyään tosi korkea. Jo ennen koronaa mtkoilla olen vähän huomaamatta alkanut syömään kasvispainotteisesti, koska en yksinkertaisesti luota liharuokiin ja mietin, mitä antibioottomössöä minulle tarjotaan.
Eli luulen että iso muutos siirtää normiruokaa kohti kasvisruokia ja eläinperäiset ruuat jäävät erityistilaisuuksiin ja paikallisherkuiksi.