6v kaveri heitti kalliin lahjansa menemään!
Lapseni kaverin synttäreitä odotettiin todella paljon.
Minulla oli kovin huono rahatilanne ja kysyessäni sopivaa lahjaa kauhistuin, kun sekä poika, että hänen äitinsä muitta mutkitta ehdottivat 24e maksavaa lelua!
En todellakaan ollut ajatellut mitään noin kallista, suoraan sanottuna budjettini lahjaan oli noin 3-6 e.
Mutta mitäs menin kysymään. Nyt en kehdannut olla ostamattakaan, koska tuo lelu oli se ainoa oikea ja toivottu lahja. Pitkin hampain ostin lelun ja soimasin itseäni, että joudun jostain muusta säästämään.
Sitten kun synttäripäivä koitti, oma lapseni olikin kipeänä.
Korona-aika ja kaikki, niin varuiksi odotimme yli viikon, ennenkuin menimme kyläilemään ja onnittelemaan synttärisankaria.
Lapseni ojensi kortin ja tuon kalliin lahjan, jonka kaveri repi auki kääreistään.... vain todetakseen, että
"Taas tämä, Pyh, mulla on jo tää.." Ja viskasi lelun lattialle!
Oli saanut jo peräti kaksi samanlaista synttärilahjaksi joiltain toisilta.
Mieli teki pyytää kallis lelu takaisin, mutta en millään kehdannut. Äitinsä juoksi harmistuneen lapsen perään, että kai sillä nyt kuitenkin leikkiä voi.
Minulle ja omalle lapselleni tuli tosi paha mieli. Jotenkin olimme vielä naiivina kuvitelleet, että saisimme tarjottavaakin, kun tulimmehan ikäänkuin myöhässä synttäreille. No ei tarjottu mitään. Ymmärrän kyllä, että ei jokaiselle voi erikseen synttäreitä pitää, mutta itse olisin vastaavassa tilanteessa jotain mehua ja keksiä tms. vaikka jätskiä tarjonnut.
No oma lapseni kuitenkin ymmärsi, kun kotimatkalla juteltiin, että kaverin käytös oli huonoa ja noin ei saisi koskaan tehdä. Lapseni itsekin oli saanut kerran lahjaksi lelun, joka hänellä oli jo, silti hän osasi kiittää ja sanoa, että pitää lahjasta. Emme kertoneet lahjan antajalle, että leluja oli tuplasti, ettei hän pahoittaisi mieltään, hän kun itse oli innoissaan, kun oli keksinyt niin hienon lahjan.
Ei kai mulla mitään tarkoitusta ollut, kun kirjoitin tänne. Tai no ehkä helpotti pettymystä / pöyristymistä tämä avautuminen. Ja vielä vinkkinä vanhemmille, että voisitte puhua jälkikasvunne kanssa jo etukäteen ennen synttäreitä tai sukujoulua tms. miten lahjat otetaan vastaan.
Ja toisaalta älkää pyytäkö samaa kallista lelua useammalta ihmiseltä, varsinkaan tuntematta ihmisten rahatilannetta.
Kommentit (28)
Mistä teitä väärinymmärtäjiä tulee? kirjoitti:
aloittaja kirjoitti:
Onnitteluni kirjoitti:
Ap. Olen pahoillani sinun ja lapsesi puolesta.
Sinä olet kuitenkin onnistuneempi äitinä, kasvattajana ja ihmisenä.
Onnittelut sinulle.
Ei ole tarpeen kettuilla. Miksi tämä aloitus meni sinulla ihon alle?
Eikö tämä palsta kuitenkin ole ajatusten ja kokemusten vaihtoa varten.No mitä ihmettä????
Mitä tarkoitat? Mistä näitä väärinymmärtäjiä sikiää?
Tsemppasin ap.ta toteamalla, että hän on ainakin onnistuneempi kasvattaja kun tuo kaveriperheen äiti. Mitäs kettuilua siinä nyt on?
Kiinnitin huomioni ap myös siihen miten kivasti keskustelit lapsesi kanssa asiasta.
Anteeksi!
Huomasin erehdykseni heti kun olin lähettänyt viestin ja yritin laittaa toisen perään, mutta kello oli jo ratkaisevasti lyönyt 23.00 ja palsta suljettu. Olin jotenkin itse puolustuskannalla ja siksi luin viestisi väärin huomaamatta tuota ensimmäistä lausettasi. Tällä palstalla on niin monesti lytätty aloittajat sarkastisesti toteamalla, että itse oletkin sitten täydellinen äiti jne. Sitten oli kiire vastata, että ehtii ennen kuin kello tulee 23. Kiitos kauniista sanoistasi ja pahoittelen, että tuotin mieliharmia käsittämällä ensin väärin. Pitäisi lukea viestit kunnolla, ennenkuin vastaa.
Pakko olla provo. Ei näin juntteja ihmisiä voi olla olemassa!
Ei meillä päin mitenkään koordinoida lahjoja kaverisynttäreille. Siis kysellä synttärisankarin vanhemmilta mitä lahjoja pitäisi ostaa.
aloittaja kirjoitti:
Mistä teitä väärinymmärtäjiä tulee? kirjoitti:
aloittaja kirjoitti:
Onnitteluni kirjoitti:
Ap. Olen pahoillani sinun ja lapsesi puolesta.
Sinä olet kuitenkin onnistuneempi äitinä, kasvattajana ja ihmisenä.
Onnittelut sinulle.
Ei ole tarpeen kettuilla. Miksi tämä aloitus meni sinulla ihon alle?
Eikö tämä palsta kuitenkin ole ajatusten ja kokemusten vaihtoa varten.No mitä ihmettä????
Mitä tarkoitat? Mistä näitä väärinymmärtäjiä sikiää?
Tsemppasin ap.ta toteamalla, että hän on ainakin onnistuneempi kasvattaja kun tuo kaveriperheen äiti. Mitäs kettuilua siinä nyt on?
Kiinnitin huomioni ap myös siihen miten kivasti keskustelit lapsesi kanssa asiasta.Anteeksi!
Huomasin erehdykseni heti kun olin lähettänyt viestin ja yritin laittaa toisen perään, mutta kello oli jo ratkaisevasti lyönyt 23.00 ja palsta suljettu. Olin jotenkin itse puolustuskannalla ja siksi luin viestisi väärin huomaamatta tuota ensimmäistä lausettasi. Tällä palstalla on niin monesti lytätty aloittajat sarkastisesti toteamalla, että itse oletkin sitten täydellinen äiti jne. Sitten oli kiire vastata, että ehtii ennen kuin kello tulee 23. Kiitos kauniista sanoistasi ja pahoittelen, että tuotin mieliharmia käsittämällä ensin väärin. Pitäisi lukea viestit kunnolla, ennenkuin vastaa.
Kiitos aloittaja, kun korjasit tilanteen. En ole tuo sinua tsempannut, mutta itsekin luin ensin hänen viestinsä keljuiluna. Sitä odottaa Vauva-palstaa lukiessaan pelkkiä negatiivisia kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
No kuusivuotias on kuusivuotias eikä osaa vielä suodattaa kaikkia puhumisiaan ja tekemisiään. Voi olla, että perheessä oli juuri riitaa tai muuta ja lapsikin oirehti. Eihän teitäkään varsinaisesti enää odotettu kylään, ei tarjoilua tmvs.
Kyllä meillä oli sovittu vierailu ja ihan syntymäpäivän merkeissä, kun ei oikeana päivänä päästy.
Ei kannata viedä lahjaa, jos ei ole synttäreilläkään.
Vierailija kirjoitti:
No kuusivuotias on kuusivuotias eikä osaa vielä suodattaa kaikkia puhumisiaan ja tekemisiään. Voi olla, että perheessä oli juuri riitaa tai muuta ja lapsikin oirehti. Eihän teitäkään varsinaisesti enää odotettu kylään, ei tarjoilua tmvs.
Kyllä kuule normaali 6v osaa jo varsin hyvin käyttäytyä ja huomioida toisen tunteet! Jo sinun 6-vuotiaasi ei osaa, niin hopi hopi opettamaan käytöstapoja!
Olisit ottanut sen ja vienyt takaisin kauppaan. Kuitilla olisit saanut rahasi takaisin.