Esimies tulee töihin aina vasta klo 10-12 ja oma päiväni venyy.
Teemme esimieheni kanssa työtä ns. työparina, jossa meidän olisi hyvä tai melkein välttämätön tehdä sitä samaan aikaan. Kun aloitin työssäni niin varmistin, että työssä on normaalit työajat ja minulle luvattiin, että keskimäärin 8-16 liukuvatyöaika.
Noh, hyvin pian kävi ilmi että esimieheni jaksaa raahautua työpaikalleen vasta 10-12 välissä. Tästä johtuen työt viivästyvät pitkälle iltaa ja usein istumme klo 19-21 asti töissä. Minulle nämä päivät alkaa olla sietämättömiä, sillä perhe-elämä ja lapset kärsivät tästä paljon.
Olen nyt kiltisti aloittanut päiväni 08 aikaan ja tehnyt töitä siihen asti kun esimieheni on kulloinkin halunnut. Nyt on mitta aivan täyttä tätä sekoilua. Tästä eteenpäin ilmoitan, että lähden klo 16:30 hakemaan lapseni tarhasta ja pomo istukoot yksin illat koneensa ääressä. Potkut voi tulla mutta etsikööt toisen joka tähän sirkukseen suostuu.
Aamen.
Kommentit (28)
No tietysti haet lapsen tarhasta! Oletko siis selittänyt asian pomolle? Muistuttanut, että sovitte 8-16 päivästä? Mitä pomo sanoo jos lähdet klo 16?
Miksi olet jäänyt työajan jälkeen?
Mitä firma on ollut mieltä siitä, että sinulla on tullut joka päivä ylityötunteja 3-5 tuntia?
Sanot pomolle, että sinä olet töissä klo 08-16, hän saa yksin istua siellä iltoja kun ei vaivaudu ajoissa paikalle. Simple as that.
Mies on hakenut lapsen tarhasta tähän asti ja onneksi se on ollut mahdollista. Mulla ei ole kertynyt ylityötä, koska firmassa nuo extra tunnit kirjataan työaikapankkiin josta niitä saa tunti-tunnista vapaaksi.
Tää on ollut mahdollista koska oon ollut liian kiltti, mutta nyt tää alkaa vaikuttaa jo mun henkiseen jaksamiseen. Ei ole toivoakaan, että ehtisin tehdä arkisin kuin töitä. :/
Kun olen pari kertaa lähtenyt klo 16 niin esimies on kysynyt voisinko ”pitää tauon ja jatkaa esim klo 19” hänen kanssa. Joskus olen jopa suostunut, mutta enää en vaan jaksa.
Oikein odotan fuduja ja toivon pääseväni ansiosidonnaiselle ja viemään lapset hiihtämään.
-ap
Ota ihmeessä asia heti puheeksi pomon kanssa. Ei kannata olla liian kiltti ja joustava, nuohan on ihan järjettömiä ylityömääriä! Oletko saanut niistä edes korvausta tai plussatunteja?
Vierailija kirjoitti:
Mies on hakenut lapsen tarhasta tähän asti ja onneksi se on ollut mahdollista. Mulla ei ole kertynyt ylityötä, koska firmassa nuo extra tunnit kirjataan työaikapankkiin josta niitä saa tunti-tunnista vapaaksi.
Tää on ollut mahdollista koska oon ollut liian kiltti, mutta nyt tää alkaa vaikuttaa jo mun henkiseen jaksamiseen. Ei ole toivoakaan, että ehtisin tehdä arkisin kuin töitä. :/
Kun olen pari kertaa lähtenyt klo 16 niin esimies on kysynyt voisinko ”pitää tauon ja jatkaa esim klo 19” hänen kanssa. Joskus olen jopa suostunut, mutta enää en vaan jaksa.
Oikein odotan fuduja ja toivon pääseväni ansiosidonnaiselle ja viemään lapset hiihtämään.
-ap
Et sinä fuduja saa, kun keskustelet asiallisesti asiasta pomon ja HR:n kanssa. Eihän kukaan tuollaista jaksa. Sitä paitsi yleensä firmoissa on jokin yläraja myös kerrytetyille plussatunneille.
Meillä yksi nörtti scrum master tekee samaa. Jouduin laittamaan omaan kalenteriini säännöllisen Oma meno-merkinnän aina klo 15:30-18, koska muuten tyyppi varasi siihen palaverin.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kuinka paljon noita työtunteja on oikein kertynyt? Oletko yhtään ehtinyt pitää pois? Nyt ryhdyt pitämään niitä pois ja lähdet joka päivä jo 15.30.
Mitä jos ehdotat pomollesi, että ryhdyt tulemaan töihin esim. 9-17 ja niin hänkin?
Jos saatkin potkut, ne on laittomat ja saat korvauksia joten ehdottomasti uskallat pitää nyt puoliasi!
Nyt otat asian heti puheeksi, kun olet vielä uutena töissä. Lähdet oikeaan aikaan ja jos pomo sanoo jotakin jäämisestä, niin toteat, että:”Mulla tuli työpäivä jo täyteen. Tulin klo 8.”
Siis väität tekeväsi 12 tunnin työpäiviä 8 tunnin palkalla? Kuinka hlvtin t y p e r ä oikein olet?
Kai teillä on joku työaika määriteltynä ? Eihän nuo pomon työajat ole normaalin liukuman puitteissa! Meillä työaika on niin että aloittaa pitää viimeistään 9.30. Ja ennen klo 15 ei saa lähteä töistä muuta kuin ilmoittamalla esimiehelle... tuohan on ihan sietämätöntä esimieheltäsi!
Jos et saa suutasi auki, niin kärsi. Älä vingu sitä täällä.
Seuraava....
Onko työsopimuksessa mainittu työaika?
Joka tapauksessa, sulla on oikeus 8 tunnin työajan jälkeen lähteä. Ilmoitat vain tyynesti, että sun pitää nyt lähteä hakemaan lapsi päiväkodista.
Ja sähän voit tosiaan nyt pitää niitä ylityövapaita, joka iltapäivä klo 16 lähtien. Niistä tosin joutuu maksamaan sulle sitten palkkaa, tai sitten ne eivät edes vähennä sun ylityösaldoa, kun olet ei-työajalla pois.
Ohjelmistoalalla tuo nössöys työaikojen suhteen on hyvin yleistä. Töitä tehdään niskalimassa, vuorokauden ajoista välittämättä. Ylitöistä palkanmaksun suhteen on ihan turha edes puhua, koska kaikki tekee duunia ilman ylityökorvauksia, väliportaan pomotkin. Useilla nykynuorilla ja miksei vanhemmillakin alan ihmisillä on vääristynyt kuva siitä milloin on hyvä häiritä työviesteillä. Joo tiedetään että puhelimen saa mykistettyä, mutta se ei aina ole mahdollista muiden syiden takia. Minusta aika 21.00 - 7.00 on ja pitäisi ehdottomasti olla rauhoitettu ja mielellään aika 18.00 eteenpäin pitäisi myös olla yksityiselämälle rauhoitettua aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi nörtti scrum master tekee samaa. Jouduin laittamaan omaan kalenteriini säännöllisen Oma meno-merkinnän aina klo 15:30-18, koska muuten tyyppi varasi siihen palaverin.
Mun pomo kutsuu jatkuvasti minua kahdenkeskisiin palavereihin ”omien menojeni” aikana. Olen neuvonut miten Outlookin kalenteriavustaja toimii, mistä näkee milloin olen vapaa. Peruu kokouksia myös 2 min varoitusajalla, tai jättää tulematta linjoille/paikalle. Ei lähetä agendaa tai aina edes kerro mikä on kokouksen aihe etukäteen.
Vallankäyttöä, minun aikani ei ole yhtä tärkeää kuin hänen. Työelämä on ihanaa.
Ihme nössöjä.
Kun työsopimuksessa määritelty työaika loppuu, niin se sillon loppuu ja pomolle voi näyttää keskaria.
Toki joskus, tilanteen vaatiessa on ok joustaa tästä, mutta itseään saa syyttää jos nöyrtyy kaikkeen.
Siis työaika 8h ja teet 12h päivää, mitä helvettiä taas.