Tarkoitus on siirtyä enemmän kasvispainoitteiseen ruokavalioon, kysymys teille konkareille nyhtökaurasta
Onko nyhtökauraa tatkoitus käyttää esim. jauhelihan korvikkeena, tehdä vaikka kastike niin, että nyhtökaura korvaa jauhelihan? Vinkkejä muuhunkin käyttöön toivoisin.
En kaipaa piikittelyä, toivon asiallisia vastauksia, kiitos etukäteen.
Kommentit (14)
Nuo uudet lihankorvikkeet ovat törkeän kalliita, pitkälle prosessoituja tuotteita, eikä niitä tarvita kasvisruokavalioon. Opettele kokkaamaan pavuista ja linsseistä. Tofustakin saa hyvää maustamalla.
Itse kysymykseen vastaus on kyllä.
Nyhtökauraa voi käyttää tosi monin eri tavoin. Voi sitä toki jauhelihan sijastakin käyttää. Googlaamalla löytyy tosi paljon hyviä reseptejä.
Samalla linjalla kuin 2.
Joskus harvoin ostan nyhtökauraa, silloin tomaatinmakuista, ja laitan sitä tomaattikastikkeeseen ja syön kukka- tai parsakaalin kera.
Mä tykkään enemmän härkiksestä. Kannattaa kokeilla myös muita vaihtoehtoja kuin nyhtökauraa. Myös mifu toimii samalla tavalla.
En ole koskaan oikein pitänyt lihasta, olen syönyt sitä välillä, että saisin proteiinia. Tosi hyvä, että nykyään on vaihtoehtoja tarjolla eikä tarvitse syödä lihaa muuta kuin silloin, kun se oikeasti maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään enemmän härkiksestä. Kannattaa kokeilla myös muita vaihtoehtoja kuin nyhtökauraa. Myös mifu toimii samalla tavalla.
Onko tuo härkis myös käytettävissä samoin kuin nyhtökaura?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo härkis myös käytettävissä samoin kuin nyhtökaura?
On! Mäkin tykkään siitä enemmän.
Mutta tosiaan molemmat käy lihankorvikkeena melkein kaikkeen, kastikkeet, laatikot, wokit, tortillat... Keittoon en kyllä ole kokeillut 😃
Googlella löytyy tosi paljon hyviä reseptejä. Oma suosikki tämä, jos tykkäät mausteisesta: https://www.soppa365.fi/reseptit/vegaaninen/vege-rendang
Nyt on vielä muuten vegaanihaaste käynnissä myös, sieltä saa ilmaisen reseptipankin kasvisruokia meiliin, jos haluat ideoita ylipäätään.
En koe käyttäväni nyhtökauraa jauhelihan korvikkeena, kun en ole jauhelihaa kaivannut yli neljännesvuosisataan, mutta sitä voi käyttää samaan tapaan ja samoihin ruokiin kuin jauhelihaa käyttäisi. Itse luotan mieluummin linsseihin ja papuihin, nyhtistä, härkistä ja beanitia käytän vain satunnaisesti. Kokeile rohkeasti, toivottavasti innostut kasvispainotteisemmasta ruokavaliosta!
Mä suosin soijaruohetta (halpaa ja riittoisaa), tofua, härkistä, kikherneitä, linssejä. Tällä hetkellä kaapissa kaalilaatikko soijarouheella. Nyhtökaura on ihan ok, mutta ei tule kauheasti ostettua. Porotonkäristys tai shepherd's pie nyhtökaurasta toimii kivasti.
Joo, härkis on parempaa kuin nyhtökaura ja voi käyttää samoin.
Parhaiten meillä härkistä käytetään tortillojen väliaaä. Giiglaamalla härkis-tortillat lôytyy hyvä ohje missä on mm. Korianteria, savupaprikaa ja valkosipulia jne.
Nyhtökaura, härkis sun muut on kamalan prosessoitua ruokaa. En ymmärrä, miksi niitä hehkutetaan niin paljon. Itse en osta niitä koskaan edes hyvästä tarjouksesta. Punaiset linssit, purkkipavut ja tofu on ehdottomia silloin kun tahdon kasvisruokaa nopeasti ja vähällä vaivalla. Rajoitan tofunkin määrää, koska vaikka siinä on paljon proteiinia ja sen koostumus sopii joihinkin ruokiin tosi hyvin, siitä puuttuu mm. kuidut melkein kokonaan.
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.
On. Nyhtökaurasta saa tehtyä kastikkeen, tai sitä voi käyttää tortillojen täytteenä, laittaa laatikkoruokaan ja varmaan muutakin, mutta noin olen itse sitä käyttänyt. Ai niin, wokissa myös.