Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sellasia kotiompelijoita enää olemassa, jolla vois teettää halvalla vaikka mieleisiään trikoovaatteita?

Vierailija
23.01.2021 |

Haluaisin tietynmallisia paitoja ja verkkareita monessa eri värissä. Vai kannattaako ostaa saumuri vaan ja kone ja tehdä itse kun hyvänmallisesta tekee itse kaavat? En kuitenkaan pystyisi maksamaan kuin korkeintaan 30e työstä jos ostan itse materiaalit?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti niitä löytyy. Liity vaikka suurimpaan löytämääsi FB:n ompeluryhmään ja kysy. Siellä on myös yrittäjiä, jotka ompelevat kotonaan pieniä määriä. Jos päätät ryhtyä ompelemaan itse, saat siihenkin neuvoja.

Vierailija
2/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, montako tuntia ompeluun menee ja mikä on käypä tuntipalkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti mitä haluat, mutta minulta saisit kolmella kympillä maksimissaan kahden tunnin työn. Siinä tekee olemassa olevalla kaavalla 2-3 t-paitaa.

Vierailija
4/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ompeluttanut läheisellä venäläisellä ompelialla edullisesti esimerkiksi lakanat.

Vierailija
5/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua ostaa itsellesi koneita, niin joistain kirjastoista voi saada ilmaiseksi käyttöönsä saumurin tai ompelukoneen.

https://hakemisto.kirjastot.fi/services/hardware/ompelukone-ja-saumuri

Vierailija
6/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saumurilla on kyllä tosi helppo tehdä itse vaatteita. Käytetyn saumurin ostin liikkeestä satasella, jokaisen euron on maksanut takaisin.

Vierailija
7/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuvitteletko saavasi 30;lla kasan vaatteita

vai yhden paidan?

Vierailija
8/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiompelija, joka tekee koko päivän töitä 30€:lla?

Vierailija
9/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta itsellesi saumuri ja tee kaavat :)

Vierailija
10/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saumuri, ompelukone, langat ja oppirahakankaat tulevat aika paljon kalliimmiksi kuin maksaa asianmukainen palkka ompelijalle.

Vierailija
11/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saumuri, ompelukone, langat ja oppirahakankaat tulevat aika paljon kalliimmiksi kuin maksaa asianmukainen palkka ompelijalle.

Mutta jos ap ompelee itse vaatteensa vaikka seuraavat 20 vuotta, niin sitten ei.

Vierailija
12/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrallahan tietysti menee enemmän rahaa kun ostaa saumurit, ompelukoneet, langat ym, mutta halvempaa, jos enemmän ompelee. Se kangas + 30e/työ tulee jo todella kalliiksi. En tosin ymmärrä mitä tarkoitat oppirahakankailla? Pieleen menneitä? Olen ommellut varmaan 5 vuotta ja taitaa olla yksi ainut joka ei onnistunut niinkuin piti, mutta sen sai pelastettua toisenlaiseksi vaatteeksi.

Vierailija
13/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos ap ompelee itse vaatteensa vaikka seuraavat 20 vuotta, niin sitten ei.

No siinä tapauksessa ei. Menee silti kauan, että koneet maksavat itsensä takaisin.

Vierailija
14/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrallahan tietysti menee enemmän rahaa kun ostaa saumurit, ompelukoneet, langat ym, mutta halvempaa, jos enemmän ompelee. Se kangas + 30e/työ tulee jo todella kalliiksi. En tosin ymmärrä mitä tarkoitat oppirahakankailla? Pieleen menneitä? Olen ommellut varmaan 5 vuotta ja taitaa olla yksi ainut joka ei onnistunut niinkuin piti, mutta sen sai pelastettua toisenlaiseksi vaatteeksi.

Oppirahakankaat on niitä kankaita, mitkä käytetään yrityksen ja erehtymisen merkeissä. Jos nollasta aloittaa ja meinaa itse tehdä kaavat, on aika epätodennäköistä että saa heti aikaan käyttökelpoista. Kannustan kyllä jokaista ompelemaan, se on kiva harrastus, mutta vierastan ajatusta siitä, että ompelijan työ pitäisi saada käytännössä ilmaiseksi.

Vierailija
15/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Itse olen ikäni ommellut ja menee edelleen ihan säännöllisesti jotain pieleen. Siksi teen aina halvasta kankaasta esiversion, jotten pilaa sitä kallista kangasta. Tykkään tyköistuvasta ja hyvin leikatusta vaatteesta, ja ompelukaavat ovat aina ihan eri malliselle ihmiselle tehtyjä, joten on pakko aina rankallakin kädellä muokata kaikki kaavat.

Vierailija
16/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppirahakankaat on niitä kankaita, mitkä käytetään yrityksen ja erehtymisen merkeissä. Jos nollasta aloittaa ja meinaa itse tehdä kaavat, on aika epätodennäköistä että saa heti aikaan käyttökelpoista. Kannustan kyllä jokaista ompelemaan, se on kiva harrastus, mutta vierastan ajatusta siitä, että ompelijan työ pitäisi saada käytännössä ilmaiseksi.

Juu, toki jos itse kaavat tekee, niin silloin varmasti tarvitseekin enemmän kokeiluja. Itse olen käyttänyt vain valmiskaavoja ja onnistunut ihme kyllä löytämään oikean koon mittojen mukaan. Ihailen kyllä heitä, jotka osaavat itse kaavoittaa.

Samaa mieltä tuossa, että puoli-ilmaiseksi ei voi kyllä saada työtä. Mukava ja rentouttava harrastus!

Vierailija
17/17 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, toki jos itse kaavat tekee, niin silloin varmasti tarvitseekin enemmän kokeiluja. Itse olen käyttänyt vain valmiskaavoja ja onnistunut ihme kyllä löytämään oikean koon mittojen mukaan. Ihailen kyllä heitä, jotka osaavat itse kaavoittaa.

Samaa mieltä tuossa, että puoli-ilmaiseksi ei voi kyllä saada työtä. Mukava ja rentouttava harrastus!

Ap meinasi ilmeisesti tehdä itse kaavat hyvän mallisista vaatteista. Kun miettii, millaisia kaavoituskukkasia ammattikoulussa saatiin aikaan, niin voi olla pitkä tie edessä.