Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä migreenikohtaus?

Vierailija
23.01.2021 |

3h sitten näin välkkyviä valorinkuloita näkökentän vasemmalla puolella ja valorenkaiden "sisälle" jääviin asioihin oli todella vaikeaa tarkentaa katsetta. Vasen käsi ja jalka puutuivat myös. Näitä oireita kesti n. 15min, jolloin valorenkaat hävisivät ja pään sisälle hiipi särky, joka voimistui todella inhottavaksi.

En ole pystynyt opiskelemaan, olen vain maannut sängyssä, mikä auttaa kipuun vähän. Otin 600mg buranaa tunti sitten, sekin auttoi vähän, mutta olen edelleen aika lailla toimintakyvytön. Onko tämä migreeniä? Pitäisikö hakeutua hoitoon tms?

Olen 20-vuotias nainen, vastaava kohtaus on käynyt kerran aiemminkin ollessani 14 tai 15, meni ohi päikkäreiden avulla. Nyt kuitenkin pitäisi joka päivä saada opinnäytetyötä vähän eteenpäin, joten huolettaa vähän, jos tästä tulee pysyvää juttua.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi olla aurallinen migreeni. Täsmälääkettä on reseptillä. 

Vierailija
2/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi kuulostaa migreeniltä. Buranaa kannattaa ottaa isompi annos (väh. 1000mg kerralla) että tehoaa.

Jos toistuu niin kannattaa pyytää lääkäriltä migreenilääke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa migreeniltä.

Vierailija
4/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo siltä vaikuttaa kovasti. Kannattaa kuitenkin jossakin vaiheessa käydä lääkärissä. Verrattuna 80-lukuun jolloin itse sairastuin, hoito on kehittynyt valtavasti. Kun oikea lääke hoituu, se helpoottaa myös kohtausten pelkoa. Itselläni oli juuri sinun ikäisenä pahin tilanne ja nyt 45-vuotiaana kohtauksia on äärimmäisen harvoin.

Eli jos nyt selviät kotona, pysy kotona. Koeta sitten löytää hyvä neurologi, jonka luona käydä.

Tsemppiä!

Vierailija
5/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke pitää ottaa heti, kun huomaa pienenkin silmäoireen. Silloin kohtaus ei ehdi iskeä täysillä päälle.

Vierailija
6/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä, jos ja kun todetaan migreeniksi saat myös esim. sumatriptaanit lääkkeeksi

Vierailija
7/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi mulla tuli nuorempana juuri noita kauheita aurallisia migreeneitä. Ensin tuli sokeita pisteitä näkökenttään, sitten pyörteet ja sahalaidat. Jatkui 30-40 minuuttia. Samalla puutui kädet ja kasvot. Joskus kielikin puutui. Sen jälkeen kauhea päänsärky ja valonarkuus. Usein vielä oli sanatkin hukassa, ajatukset jotenkin puuroutuneet. Minulla laukaisivat kahvi, pähkinät ja juusto kohtauksen, sekä hormonit tietty.

Jos yhtään lohduttaa niin nuo yleensä helpottuvat iän myötä hormonitoiminnan muuttuessa.

Mene lääkäriin kun voit paremmin ja pyydä apua. Tsemppiä sulle!

Vierailija
8/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tehtävä on kertoa oireet,

lääkärin tehtävä on tehdä diagnoosi ja määrätä hoito.

Vierailija
9/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan levätä nyt ja nukkua. Joskus migreeni pitkittyy jos tekee jotain fyysistä tai ei lepää ennenkuin päänsärky on ohi.

Vierailija
10/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, olo on nyt hieman parempi. Minulla on leikkauksen jäljiltä jäljellä muutamia panacod-tabletteja, kannattaako ottaa niitä jos tulee uusi kohtaus vai pelkkää buranaa?

- AP

Vierailija
11/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin, jos päänsärky toispuolesta, on todennäköisesti migreeniä.

Vierailija
12/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääke pitää ottaa heti, kun huomaa pienenkin silmäoireen. Silloin kohtaus ei ehdi iskeä täysillä päälle.

Erinomainen neuvo, lisäksi mene lääkäriin.

Vierailija
13/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, olo on nyt hieman parempi. Minulla on leikkauksen jäljiltä jäljellä muutamia panacod-tabletteja, kannattaako ottaa niitä jos tulee uusi kohtaus vai pelkkää buranaa?

- AP

Mulla ne on toimineet hyvin joskus migreenissä. Itse otan heti kohtauksen alussa 3 buranaa koska panacodeja ei ole enää saatavana. Ota ihmeessä lisää lääkettä jos särky jatkuu vielä.

Vierailija
14/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- AP

Sanoisin ettei välttämättä kannata, jos suinkin selviät burana-paracetamol -yhdistelmällä. Opiaatteihin tulee nopeasti addiktio, niitä ei kannata syödä jos ei ole ihan pakko.

Vierailija
15/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- AP

Panacodissa on parasetamolia joka ei erityisen hyvin tehoa migreeniin + kodeiinia joka voi ehkä kipua lievittää vaikuttamalla keskushermostoon. Migreenityyppiseen kipuun ei kuitenkaan ehkä paras mahdollinen. Panacod voi aiheuttaa pahoinvointia ja sitä saattaa tulla migreenissä muutenkin.

Hätätapauksessa voi tietysti kokeilla mutta ei kannata alkaa käyttää Panacodia migreeniin.

Ibuprofeeni tai aspiriini reilulla annoksella on paras ratkaisu jos ei varsinaista kohtauslääkettä ole saatavilla.

Vierailija
16/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa migreeniltä. Mutta ilman lääkärikäyntiä ei todellakaan kannata mennä ottamaan noita tosi suuria lääkeannoksia, mitä tässä ketjussa on sanottu.

Turvallisesti voit ottaa ilman reseptiä saatavaa Burana Caps ja Panadol yhtä aikaa, molemmat pakkauksen ohjeen mukaan. Heti kun näköoireet alkaa. Ja kunnolla lepoa. Jos ei auta tai kohtauksia tiheästi, niin lääkäriin.

Vierailija
17/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa migreenille. Kannattaa mennä lääkäriin niin saat lääkkeet. Myös jos käytät ehkäisypillereitä, niin ne pitää vaihtaa minipillereihin, kapseliin tai hormonittomaan vaihtoehtoon.

Vierailija
18/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa migreenille. Kannattaa mennä lääkäriin niin saat lääkkeet. Myös jos käytät ehkäisypillereitä, niin ne pitää vaihtaa minipillereihin, kapseliin tai hormonittomaan vaihtoehtoon.

Ei voi käyttää lainkaan hormoneja eikä saisi, jos on aurallinen migreeni. Lisäksi silmälasit tarpeen, auttaa taittoon.

Vierailija
19/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi käyttää lainkaan hormoneja eikä saisi, jos on aurallinen migreeni. Lisäksi silmälasit tarpeen, auttaa taittoon.

Kukaan ei maininnut ruokapäiväkirjaa? Siihen merkataan ihan kaikki, juomat ja karkit ym. Se on aloitettava nyt!

"Minulla on joitakin tieteellisiä julkaisuja Paavon kanssa, ja joskus hän on maininnut minunkin nimeni luennossaan. Kävimme usein samoissa kokouksissa ja kongresseissa. Yhteistyö ajautui kriisiin, kun Paavo julisti johtamani työryhmän kirjoittaman "neurologian oppikirjan" pannaan niin pitkäksi ajaksi kuin hän olisi alan professorina yliopistossaan. Tosin yhteistyö kangerteli jo aiemmin kun silloin vielä Turussa työskentelevät Paavo ja Urpo halusivat saada nähtäväkseen laboratorioni uusimpia tieteellisiä tuloksia ja julkaisivat ne saman tien omissa nimissään. Paavo pyysi menettelyään anteeksi barceloonalaisella puistonpenkillä, kun sitä ponnekkaasti vaadin, mutta Urpo vastasi kiukkuisesti: "Samahan se on, kuka ne julkaisee."

- Jorma Palon kirjassa Oravasyndrooma -

Minulla on tuo kirja vuodelta 1996:

Neurologia, kirjoittanut Palo, Jokelainen, Kaste,Teräväinen, Waltimo.

Sivulla 180 lukee:

"Kemiallisiin aineisiin tai niiden poisjättöön liittyvä päänsärky:

Päänsärkyä aiheuttavia aineita ovat alkoholi,

angina pectorisksen hoitoon käytetty nitroglyseriini,

lihan punavärin säilyttämiseen käytetty nitriitti,

säilöntäaineena käytetty natriumglutamaatti,

lyijybensiini ja

hiilitetrakloridi... jne."

Vierailija
20/21 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/migreenin-esto…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi