Rekkakuskit, jotka eivät tunne turvaväli -käsitettä
Huh! Olipa taas vaaratilanne liikenteessä, kun rekkakuski ajoi aivan autoni perässä huonossa sohjokelissä. Ajoin jo muutenkin ylinopeutta, mutta rekkakuski tuli aina autoni perään kiinni. Olisi ilm. pitänyt päästä heti ohi, mutta vastaan tuli niin paljon liikennettä, ettei rekka voinut ohittaa autoani. Onneksi en joutunut tekemään äkkijarrutusta! Muuten en olisi tässä kirjoittamassa. Piti pysähtyä linja-autopysäkille ja päästää tuo liikenteen ritari ohi. Ainakin me selvisimme, mutta pelottaa tuollaiset kuskit liikenteessä ja vielä huonossa kelissä!
Kommentit (35)
Nyky rekoissa on hyvät jarrut. Katso vaikka niitä Volvon mainosvideoita joissa iso painava rekka pysähtyy ajonopeudesta muutamassa metrissä.
Mulla kävi huonommin muutama vuosi sitten. Olin Vaasantiellä tulossa kohti etelää, kun takana roikkui betonielementtilastissa ollut rekka. Keli oli myös sohjoinen ja mulla kitkat alla (stadilaisena harvemmin tarvetta nastoille). Yritin väistää myös bussipysäkille, mutta se takana ajanut ei huomannut ajoissa vilkkua, vaan täräytti autoni perään. Onneksi ehti vähän sentään jarruttaa, vaikka sitten valehteli poliisille, että olin muka äkkijarruttanut ja jättänyt suuntamerkin näyttämättä.
No, onneksi auto meni vain lommolle, sain ajettua sillä kotiinkin. Kesti kuukausia saada poliisin pöytäkirja ja oikeuden päätös, niin että se rekkakuski joutui maksamaan korvaukset ja sain korjaukset teetettyä ilman, että menee omavastuu.
Aika karseaa sekin, miten tuollaiset pienyrittäjät voivat vedättää vakuutusyhtiöitä kuukausitolkulla.
Mutta olisi siinä tosiaan voinut henkikultakin mennä eli hyvä onni oli matkassa kumminkin.
Rekisteritunnus, yrityksen nimi, kellonaika ja tienumero talteen. Aina löytyy joku korvaamaan tuollaisen kuskin.
Kiitos, että ymmärsit antaa tietä ja mennä hetkeksi bussipysäkille, moni edessä mateleva haittiskuski ei ymmärrä niin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Nyky rekoissa on hyvät jarrut. Katso vaikka niitä Volvon mainosvideoita joissa iso painava rekka pysähtyy ajonopeudesta muutamassa metrissä.
Jeesus, oikeasti joku uskoo tuollaiseen? Ihan sama mitkä on jarrut, painava ajoneuvo ei pysähdy 80 km/h nopeudesta ikinä koskaan muutamassa metrissä! Hyvillä jarruillakin se vaatii kymmeniä metrejä.
Sitä paitsi, iso tekijä on reaktionopeus. Jarrut eivät lisää yhtään tippaa sen kuskin reaktionopeutta. Jos ajat kahdeksaakymppiä, sulta menee helposti puoli sekuntia aikaa näköhavainnosta (edellä oleva jarruttaa) siihen, että itse painat jarrua. Ja siinä ajassa sun kärrysi on edennyt jo 11 metriä.
Jos rekkakuskit on noin toheloita kuin sinä, se selittää kyllä sitten onnettomuuksia ja turvavälien noudattamatta jättämisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyky rekoissa on hyvät jarrut. Katso vaikka niitä Volvon mainosvideoita joissa iso painava rekka pysähtyy ajonopeudesta muutamassa metrissä.
Jeesus, oikeasti joku uskoo tuollaiseen? Ihan sama mitkä on jarrut, painava ajoneuvo ei pysähdy 80 km/h nopeudesta ikinä koskaan muutamassa metrissä! Hyvillä jarruillakin se vaatii kymmeniä metrejä.
Sitä paitsi, iso tekijä on reaktionopeus. Jarrut eivät lisää yhtään tippaa sen kuskin reaktionopeutta. Jos ajat kahdeksaakymppiä, sulta menee helposti puoli sekuntia aikaa näköhavainnosta (edellä oleva jarruttaa) siihen, että itse painat jarrua. Ja siinä ajassa sun kärrysi on edennyt jo 11 metriä.
Jos rekkakuskit on noin toheloita kuin sinä, se selittää kyllä sitten onnettomuuksia ja turvavälien noudattamatta jättämisiä.
No katso vaikka itse. Tässä 8 vuoden takaista teknologiaa, eli nyt varmaan vieläkin tehokkaammat jarrutusjärjestelmät käytössä.
Toisin sanoen tie oli aurattu ja tiellä oli vähän räntää. Ap ajoi pelokkaana todennäköisesti hädin tuskin sallittua nopeutta vaikka mitään vaaraa ei ollut. Ap tuskin edes ymmärtää milloin tie on oikeasti vaarallisen liukas. Liukkaaata kelistä on varoitettu niin että jarrun polkeminen suoralla tiellä alkaa kun taivaalta tulee pari lumihiutaletta.
Ei sitä yksin ajaessa saa rekkaria otettua, jos vaikka ajokeli niin karmiva että vaatii täyden keskittymisen tiellä pysymiseen tai tosiaan jos pelkää henkensä edestä. Parin metrin turvavälillä 100 km/h ei ole varma tuleeko rekka päälle vai ei.
Maku mennyt rekkakuskeista valitettavasti, sellaista öykkäröintiä nähnyt ja suomalaisissa kilvissä ajaneilta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette mene taksilla jos ajotaidot ei riitä vaadittuun ajonopeuteen? Aiheutatte vaaratilanteita matelemalla ja polkemalla jatkuvasti jarruja pienenkin kaarteen kohdalla.
Kyllä se on jopa tieliikennelaissa, että kelin heiketessä ajonopeutta pitää alentaa. Ja jopa me ammattikuljettajat - useimmat - tiedämme sen, mutta joukossa tietysti löytyy muutamia mätämuniakin.
(Seitsemän vuotta taksikuskina itseään elättänyt)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette mene taksilla jos ajotaidot ei riitä vaadittuun ajonopeuteen? Aiheutatte vaaratilanteita matelemalla ja polkemalla jatkuvasti jarruja pienenkin kaarteen kohdalla.
Kyllä se on jopa tieliikennelaissa, että kelin heiketessä ajonopeutta pitää alentaa. Ja jopa me ammattikuljettajat - useimmat - tiedämme sen, mutta joukossa tietysti löytyy muutamia mätämuniakin.
(Seitsemän vuotta taksikuskina itseään elättänyt)
Taksi on eri asia kuin RASKAS ajoneuvo
On se kumma, että pitää ottaa se riski liikkenteessä ja ajaa kelillä kuin kelillä suurissa nopeuksissa henkilönauton perässä kiinni. Miten elätte sen tosiasian kanssa, jos joku kerta ette ehdikään jarruttaa ajoissa? Tapoinpa tuossa yhden lapsiperheen, mutta ei se mitään, kun sain ajaa kilpaa henkilöauton kanssa...Sairasta! Joku muutos tähän on tultava!
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä yksin ajaessa saa rekkaria otettua, jos vaikka ajokeli niin karmiva että vaatii täyden keskittymisen tiellä pysymiseen tai tosiaan jos pelkää henkensä edestä. Parin metrin turvavälillä 100 km/h ei ole varma tuleeko rekka päälle vai ei.
Maku mennyt rekkakuskeista valitettavasti, sellaista öykkäröintiä nähnyt ja suomalaisissa kilvissä ajaneilta.
Toisin sanoen tavallinen talvikeli. Ei mulla ollut torstain lumimyrässä mitään vaikeuksia pysyä tiellä saati syytä pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette mene taksilla jos ajotaidot ei riitä vaadittuun ajonopeuteen? Aiheutatte vaaratilanteita matelemalla ja polkemalla jatkuvasti jarruja pienenkin kaarteen kohdalla.
Kyllä se on jopa tieliikennelaissa, että kelin heiketessä ajonopeutta pitää alentaa. Ja jopa me ammattikuljettajat - useimmat - tiedämme sen, mutta joukossa tietysti löytyy muutamia mätämuniakin.
(Seitsemän vuotta taksikuskina itseään elättänyt)
Taksi on eri asia kuin RASKAS ajoneuvo
Niin että raskaan ajoneuvonko ei tarvitse hiljentää kelin mukaan, vaikka alla ei edes ole läheskään yhtä hyviä ja pitäviä renkaita kuin mitä taksilla todennäköisesti on. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyky rekoissa on hyvät jarrut. Katso vaikka niitä Volvon mainosvideoita joissa iso painava rekka pysähtyy ajonopeudesta muutamassa metrissä.
Jeesus, oikeasti joku uskoo tuollaiseen? Ihan sama mitkä on jarrut, painava ajoneuvo ei pysähdy 80 km/h nopeudesta ikinä koskaan muutamassa metrissä! Hyvillä jarruillakin se vaatii kymmeniä metrejä.
Sitä paitsi, iso tekijä on reaktionopeus. Jarrut eivät lisää yhtään tippaa sen kuskin reaktionopeutta. Jos ajat kahdeksaakymppiä, sulta menee helposti puoli sekuntia aikaa näköhavainnosta (edellä oleva jarruttaa) siihen, että itse painat jarrua. Ja siinä ajassa sun kärrysi on edennyt jo 11 metriä.
Jos rekkakuskit on noin toheloita kuin sinä, se selittää kyllä sitten onnettomuuksia ja turvavälien noudattamatta jättämisiä.
No katso vaikka itse. Tässä 8 vuoden takaista teknologiaa, eli nyt varmaan vieläkin tehokkaammat jarrutusjärjestelmät käytössä.
Ensinnäkin: hyvin harva rekka on teillä alle kahden vuoden vanha. Iso osa on hyvinkin vanhoja ja muuta merkkiä kuin Volvo.
Toiseksikin videon alkupäässä rekka ajoi hitaammin, arviolta neljääkymppiä tunnissa. Jarrutusmatka kasvaa todella merkittävästi nopeuden noustessa.
Videon viimeinen osuus oli mielenkiintoisin, kuvattu nupista ja siinä näkyy törmäyshälytin. Harvassa rekassa sitä vielä on, joten edellä tapahtuvan jarrutuksen havaitseminen jää kuskin varaan.
Videolla se edellä ajava auto liikkui, joten jarrutusmatkan todellinen havaitseminen on mahdotonta. Ajallisesti jarrutus tapahtui kyllä nopeasti, se on totta. Ja hyvä asia?
Silti faktaksi jää, että edellä olevien seikkojen ja reaktion hitauden takia vie kymmeniä metrejä saada rekka - varsinkaan täydessä lastissa oleva(videolla olevan lastista ei ole mitään tietoa) - pysähtymään äkkijarrutustilanteessa.
Ja siksi se turvaväli PITÄÄ pitää, ihan sama kuinka hiljaa edellä ajetaan. Jopa teidän raskaan ajoneuvon kuljettajien!
Monta kertaa on pitänyt ajaa risteyksestä ohi, kun rekka roikkunut kiinni persuksissa, enkä ole uskaltanut kääntyä valtatieltä vasemmalle pikkutielle. Seuraava risteys on sitten ollut vähän isommalle pikkutielle ja risteyksessä semmonen levennys, että takana tuleva voi ohittaa kääntyvän hidastamatta. Hyvin usein Postin rekka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyky rekoissa on hyvät jarrut. Katso vaikka niitä Volvon mainosvideoita joissa iso painava rekka pysähtyy ajonopeudesta muutamassa metrissä.
Jeesus, oikeasti joku uskoo tuollaiseen? Ihan sama mitkä on jarrut, painava ajoneuvo ei pysähdy 80 km/h nopeudesta ikinä koskaan muutamassa metrissä! Hyvillä jarruillakin se vaatii kymmeniä metrejä.
Sitä paitsi, iso tekijä on reaktionopeus. Jarrut eivät lisää yhtään tippaa sen kuskin reaktionopeutta. Jos ajat kahdeksaakymppiä, sulta menee helposti puoli sekuntia aikaa näköhavainnosta (edellä oleva jarruttaa) siihen, että itse painat jarrua. Ja siinä ajassa sun kärrysi on edennyt jo 11 metriä.
Jos rekkakuskit on noin toheloita kuin sinä, se selittää kyllä sitten onnettomuuksia ja turvavälien noudattamatta jättämisiä.
No katso vaikka itse. Tässä 8 vuoden takaista teknologiaa, eli nyt varmaan vieläkin tehokkaammat jarrutusjärjestelmät käytössä.
Tuon näyttää ihan erilaiselta lumisohjossa tai jäällä. Silloin on jarrutusmatka 100 metriä. Vai onko nyt kesäkuiva asvaltti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyky rekoissa on hyvät jarrut. Katso vaikka niitä Volvon mainosvideoita joissa iso painava rekka pysähtyy ajonopeudesta muutamassa metrissä.
Jeesus, oikeasti joku uskoo tuollaiseen? Ihan sama mitkä on jarrut, painava ajoneuvo ei pysähdy 80 km/h nopeudesta ikinä koskaan muutamassa metrissä! Hyvillä jarruillakin se vaatii kymmeniä metrejä.
Sitä paitsi, iso tekijä on reaktionopeus. Jarrut eivät lisää yhtään tippaa sen kuskin reaktionopeutta. Jos ajat kahdeksaakymppiä, sulta menee helposti puoli sekuntia aikaa näköhavainnosta (edellä oleva jarruttaa) siihen, että itse painat jarrua. Ja siinä ajassa sun kärrysi on edennyt jo 11 metriä.
Jos rekkakuskit on noin toheloita kuin sinä, se selittää kyllä sitten onnettomuuksia ja turvavälien noudattamatta jättämisiä.
No katso vaikka itse. Tässä 8 vuoden takaista teknologiaa, eli nyt varmaan vieläkin tehokkaammat jarrutusjärjestelmät käytössä.
'
Jarrutusjärjestelmät voivat kehittyä, mutta mikään ei poista ihmistä. Meillä kestää sen 1-2 sekuntia reagoida asioihin. Esittelyvideot, joissa on moneen otteeseen mallattu törmäyksen väistäminen, eivät liity arkiseen ajamiseen pimeässä ja sohjossa millään tavoin.
Hienoa kyllä, että jarrutusjärjestelmiä kehitetään. Mutta asiaan liittyy kaksi ongelmaa:
-loskaisella tiellä tuollainen jarrutus johtaa ojaan, kun lukkiutuneita pyöriä ei pysty ohjaamaan
-jos pysyy tiellä, niin mitä tekee perässä ajava, joka reaktioajan jälkeen koittaa myös jarruttaa, mutta edessä oleva rekka on kuin seinä, johon törmäät
Huonolla säällä turvavälit pitäisi tuplata. Kuten autokoulussa aikanaan opetettiin: kenelläkään ei pidä olla kiire hautaansa.
Tuollaisessa tilanteessa pitää soittaa Radio Novaan ja toivoa Mamban musiikkia.
Itselleni on tullut samanlaisia tilanteita eteen. Aina olen ilmoittanut asiasta ja niin kannattaa tehdä muidenkin. Onkohan tämä korona-aika ja turhautuminen vielä lisännyt huonoa käytöstä liikenteessä? Helppo purkaa muihin autoilijoihin oma paha olo ja väsymys.
Kannattaa ottaa sen rekisterinumero talteen ja ilmoittaa asiasta eteenpäin. Niin päästään eroon huonotapaisista kuskeista.