Rekkakuskit, jotka eivät tunne turvaväli -käsitettä
Huh! Olipa taas vaaratilanne liikenteessä, kun rekkakuski ajoi aivan autoni perässä huonossa sohjokelissä. Ajoin jo muutenkin ylinopeutta, mutta rekkakuski tuli aina autoni perään kiinni. Olisi ilm. pitänyt päästä heti ohi, mutta vastaan tuli niin paljon liikennettä, ettei rekka voinut ohittaa autoani. Onneksi en joutunut tekemään äkkijarrutusta! Muuten en olisi tässä kirjoittamassa. Piti pysähtyä linja-autopysäkille ja päästää tuo liikenteen ritari ohi. Ainakin me selvisimme, mutta pelottaa tuollaiset kuskit liikenteessä ja vielä huonossa kelissä!
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyky rekoissa on hyvät jarrut. Katso vaikka niitä Volvon mainosvideoita joissa iso painava rekka pysähtyy ajonopeudesta muutamassa metrissä.
Jeesus, oikeasti joku uskoo tuollaiseen? Ihan sama mitkä on jarrut, painava ajoneuvo ei pysähdy 80 km/h nopeudesta ikinä koskaan muutamassa metrissä! Hyvillä jarruillakin se vaatii kymmeniä metrejä.
Sitä paitsi, iso tekijä on reaktionopeus. Jarrut eivät lisää yhtään tippaa sen kuskin reaktionopeutta. Jos ajat kahdeksaakymppiä, sulta menee helposti puoli sekuntia aikaa näköhavainnosta (edellä oleva jarruttaa) siihen, että itse painat jarrua. Ja siinä ajassa sun kärrysi on edennyt jo 11 metriä.
Jos rekkakuskit on noin toheloita kuin sinä, se selittää kyllä sitten onnettomuuksia ja turvavälien noudattamatta jättämisiä.
Painolla ei ole mitään merkitystä jarrutusmatkassa, jos jarrut ovat riittävän tehokkaat ja moderneissarekoissa on hyvät hätäjarrutusjärjestelmät, jotka reagoivat ennen kuin sinä ehdit huomaamaankaan. Lisäksi rekkakuski näkee yleensä pidemmälle kun se edessä oleva auto.
eri
Suoralla tiellä rekka ei lähde niin helposti vesiliirtoon, koska se painaa paljon enemmän kuin henkilöauto ja täten renkaat eivät nouse irti asfaltista, vaikka tiellä olisi sohjoa.
Hermoheikot jarrunpolkijat pitäisi poistaa liikenteestä.
Ollut kerran tilanteessa, että olin pysähtymässä punaisiin valoihin ja melkein kaikki vauhti jo pois, kun vilkaisin taustapeiliin, että tuo rekka ei kyllä enää pysähdy. Ohjasin punaisia päin auton viime hetkellä pientareelle, kun se rakka sujahti minun ja viereisellä kaistalla olevan auton välistä kovalla vauhdilla ohi punaisia päin. Mulla oli lapset rakapenkillä, eni varmaan olisi enää täällä, jos en olisi saanut auto sivuun ajoissa tai en tuijottaisi peileihin ahkerasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan teidät asennevammaiset. Jos on paska ajosää niin ajan sen mukaan.
Jos sinulla on aina kiire niin sitten on ehkä itsetutkiskelun paikka ja mahdollisesti aika opetella lähtemään ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on aina kiire niin sitten on ehkä itsetutkiskelun paikka ja mahdollisesti aika opetella lähtemään ajoissa.
Se jarrun polkeminen ilman syytä vaarantaa meidät kaikki.
Pelokkaat, ylivarovaiset voisivat käyttää julkisia ja pelastaa maapallon viher tekona samalla 👍
Rekoissa rajoitettu nopeus 80 km/h, niin miten on mahdollista, että ajoit ylinopeutta ja rekka vieläkin lujempaa?
Vierailija kirjoitti:
Rekoissa rajoitettu nopeus 80 km/h, niin miten on mahdollista, että ajoit ylinopeutta ja rekka vieläkin lujempaa?
Ison ajoneuvon nopeus on helppo yliarvioida.
Nopeudenrajoitin on yleensä asetettu 88km/h ja siinäkin voi olla heittoja ja todellinen nopeus millä rekka voi ajaa, voi olla 90 tai ylikin. Lisäksi rajoittimia peukaloidaan aivan yleisesti ja kaikissa kuorma-autoissa ei sitä edes ole, jos se on ollut yksityiskäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on aina kiire niin sitten on ehkä itsetutkiskelun paikka ja mahdollisesti aika opetella lähtemään ajoissa.Se jarrun polkeminen ilman syytä vaarantaa meidät kaikki.
Osaan ajaa kelin mukaan ilman että poljen sitä jarrua. Vauhtia voi hidastaa muutenkin. Se, että on varovainen liikenteessä tarvittaessa ei tarkoita että olisi paska kuski. Ajan autolla päivittäin töissä.
Turha yleistää, että rekkakuskit ainoita joilla asennevamma!
Nykyään näkee ihan jatkuvasti liikaa:
1. Välinpitämättömyys.
2. Minä, minä, asenne.
3. Mukamas kiire.
4. Kurittomuus.
5. Ennakointi.
Tässä nyt muutama huomio.
Kun rekkakuski roikkuu persiissä kiinni, niin seuraavan ison ylämäen alla annan autoni vauhdin hiipua reilusti ja sitten kiihdytän norminopeuteen. Jää jonnekin kauas rekkakuski.
Vierailija kirjoitti:
Kun rekkakuski roikkuu persiissä kiinni, niin seuraavan ison ylämäen alla annan autoni vauhdin hiipua reilusti ja sitten kiihdytän norminopeuteen. Jää jonnekin kauas rekkakuski.
Kosto, siinä onkin hieno asenne liikenteessä toimimiseen. Toivottavasti saat sakot.
Mulla on kojelautakamera ja kamera myös auton takatuulilasissa.