Korkeakoulutettu! Miltä se tuntuu, kun ei pääse oman alan töihin?
Tästä aiheesta on varmasti keskusteltu , mutta voisin valoittaa omia kokemuksiani aiheesta näin 2021 vuoden alussa.
Valmistuin kauppatieteiden maisteriksi (kv-liiketoiminta) 3 vuotta sitten. Kävin useissa työhaastatteluissa (pieniä ja keskisuuria yrityksiä, myös 1 iso big four firma). Pääsin useissa paikoissa jatkokierroksille ja myöskin viimeiselle kierrokselle, mutta lopulta minua ei koskaan valittu alan tehtäviin. Sama juttu harjoittelupaikoissa. Nyt toimin tilauskäsittelytehtävissä, joihin pääsee ihan lukiopohjalta.
Niin, miltä se tuntuu, kun valmistumisen jälkeen saa paperit vetää vessasta alas? Ei kovin kivalta. En syytä asiasta ketään. Minussa itsessäni on varmasti vikaa, kun en ole tämän kolmen vuoden aikana mihinkään päässyt. Olen kohta 40 v, ja olen luopunut ajatuksesta, että löytäisin tällä tutkinnolla vielä joskus töitä. Vaikka pääsisinkin täydennyskoulutuksen jälkeen alan töihin, niin uskon, että minut potkittaisiin jossain vaiheessa pois oman ikäni ja toisaalta myöskin automaation johdosta (kyllä, pessimismi on vallannut minut huonojen työnhakukokemuksien jälkeen).
Olen miettinyt alan vaihtoa, mutta mille alalle tämän ikäisen kannattaa suuntautua? Hoitoala kiinnostaisi, mutta työn raskaus mietityttää. Jotainhan tässä pitäisi kuitenkin tehdä ja kaikilla aloilla on omat hyvät ja huonot puolet.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia aiheesta ja toisaalta, mitä itse tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (8)
Köö kirjoitti:
Trainee-soppareilla työkokemusta niin sitten pääsee töihin. Ja jätä ne tilauskäsittely yms koulutusta vastaamaton työ ainakin cv:stä pois, turhaan lokeroit itsesi alalta ulos. Liity kaikenlaisiin alan järjestöihin ja tee niissä vapaaehtoishommia. Ei nykypäivänä juuri millään alalla työllisty pelkän koulutuksen ansiosta, paitsi jos on hoitaja tms.
Ja jatkan vielä tähän, eli itse olen KTM vakituisessa työssä Business Controllerina. En olisi päässyt ellen olisi käyttänyt kaikki mahdolliset trainee ja työkokeilu-mahdollisuudet.
Mä olen korkeakoulutettu, mutta teen koulutusta vastaamatonta matalapalkkatyötä. En paukuttele siellä henkseleitä siihen tyyliin, että olisin liian hyvä siihen. Olen koulutettu humanistiselle alalle, jolla on epävarmasti töitä, pätkätöitä ym. En ole edes paljon hakenut töitä tuolla tutkinnollani, toisaalta sen vuoksi, että niitä töitä ei ole, toisaalta siitä epävarmuudesta, että hukun 300 muun hakijan joukkoon.
Mun omassa viiteryhmässä moni elää elämää keskiluokkaisten silmälasien läpi, jossa haetaan unelmatyötä, tehdään työtä, jossa toteutetaan itseä. Oma tilanne siis siitä aika kaukana.
En tiedä, riittääkö noita töitä, joissa toteutetaan itseä kuitenkaan kaikille. Jonkin verran myös kyynistää se, että monesti mieluusti otetaan töihin sellainen, joka on nuori ja ei ole liian koulutettu johonkin tehtävään, ja myös mieluusti mies.
Ei miltään, en opiskellut töiden takia.
Kyllä tekeville aina töitä löytyy. Pitää vain yrittää kovempaa.
Oletko miettinyt ulkomaille hakemista? Suomalaisia arvostetaan erityisesti Saksan työmarkkinoilla.
En tiedä. Olen aina ollut oman alani hommissa :D
Köö kirjoitti:
Trainee-soppareilla työkokemusta niin sitten pääsee töihin. Ja jätä ne tilauskäsittely yms koulutusta vastaamaton työ ainakin cv:stä pois, turhaan lokeroit itsesi alalta ulos. Liity kaikenlaisiin alan järjestöihin ja tee niissä vapaaehtoishommia. Ei nykypäivänä juuri millään alalla työllisty pelkän koulutuksen ansiosta, paitsi jos on hoitaja tms.
Traineesopparin saaminen nelikymppisenä mahtaa olla vaikeaa?