Mikä mulla on? Syön hyvin jopa paljon, mutta paino vain putoo
Olen N24 ja opiskelen yliopistossa. Opiskelut sujuu hyvin ja elämä on muutenkin hyvää paitsi tietty korona. Ei ole rahahuolia, ei tarvii käydä työssä ja stressaa ajankäytöstä. Treenaan kotona painoilla, joogaan ja lenkkeilen. Poikaystävän kanssa käydään laskettelemassa.
Mutta (ja se on iso mutta) mulla on ongelma et laihdun koko ajan, vaikka syön hyvin ja terveellisesti. Lisäksi mulle tulee nälkä usein illalla tai keskellä yötä, niin että herään siihen ja joudun syömään jotain pientä, esim ompun tai porkkanan ja joskus jopa voileivän tai mysliä niinkuin viime yönä. Olen alkanut syödä välipaloja mitä en ennen tehnyt koskaan jotta paino ei putoaisi enää, mutta ei auta.
Syön aamulla paahtoleivän ja nutellaa (yritän saada kaloreita kaikin keinoin) tai marmelaadia, teetä maidolla, hedelmän tai appelsiinimehua.
Välipala klo 10: porkkana tai omena tai smoothie
Lounas klo 13: mixed salad ja kanaa tai kalaa.
Välipala klo 16: teetä ja leipää tai keksia, juustoa tai marmeladia
Illallinen klo 19: kotiruokaa, paljon kasviksia usein joku pieni jälkkäri marjoista tai hedelmistä
Iltapala klo 22: porkkanoita, lanttukuutioita, tai vähän puuroa tms täyttämään vatsa yöksi.
Lisäksi herään nälkäisenä lähes joka yö ja syön jotain pientä.
Annoskoot ei ole kovin suuria, koska en jaksa syödä paljoa kerralla. Mut salaattia ja kasviksia syön vähintään 500 g päivässä (ainoa mitä punnitsen)
Olen 176 cm ja painan nyt 52 kg. Olen laihtunut vuodessa 7 kg ja siitä 2 kg viimeisten 2 kk:n aikana
Olen käynyt YTHS:llä ja kaikki arvot on ok. Syön B ja D vitamiinejä.
Kuukautiset on epäsäännölliset ja jää usein pois. Mikä mulla voi olla? Tää on pelottavaa ja ahdistavaa :(
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko käydä uudelleen yths:llä? Onko sinulla esim. keliakian oireita? Pyydä tarkempaa selvittelyä.
https://areena.yle.fi/1-4274521
Katsokaa siellä sitten tuo ohjelma yhdessä. Onhan karseeta, ettei ihmiset saa tietoa edes pahimmassa hädässä?
Syöt liian vähän, jos liikutkin säännöllisesti. Tuosta ruokamäärästä saa epäaktiivinen ihminen tarpeeksi kaloreita, mutta kun harrastat liikuntaa niin kulutuksesi on 100kcal enemmän. Kilppari voi toki olla tai jokin imeytymishäiriö. Varaa aika yths:lle ihan ravintoterapeutille ja mieti syömiset hänen kanssaan. Pyydä myös kilpparitestit. Harrastin ennen kovasti liikuntaa ja kulutukseni oli 3000-3500kcal ja söin vain 2500 kcal edestä, olin luuviulu. Nykyään käyn vain lenkillä juoksemassa 2-3x viikossa ja pari kertaa kävelyllä niin kulutukseni on 2500kcal ja olen normaalikokoinen. Olen 180cm pitkä nainen ja tuolloin kun urheilin vaatekokoni oli S-M ja käytin aikuisena vaatteita, jotka olivat minulle jo yläasteella sopivan kokoisia. Nykyään en todellakaan enää mahdu niihin, eikä tarvitsekaan.
N30
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän, jos liikutkin säännöllisesti. Tuosta ruokamäärästä saa
epäaktiivinen ihminen tarpeeksi kaloreita, mutta kun harrastat liikuntaa niin kulutuksesi on 100kcal enemmän. Kilppari voi toki olla tai jokin imeytymishäiriö. Varaa aika yths:lle ihan ravintoterapeutille ja mieti syömiset hänen kanssaan. Pyydä myös kilpparitestit. Harrastin ennen kovasti liikuntaa ja kulutukseni oli 3000-3500kcal ja söin vain 2500 kcal edestä, olin luuviulu. Nykyään käyn vain lenkillä juoksemassa 2-3x viikossa ja pari kertaa kävelyllä niin kulutukseni on 2500kcal ja olen normaalikokoinen. Olen 180cm pitkä nainen ja tuolloin kun urheilin vaatekokoni oli S-M ja käytin aikuisena vaatteita, jotka olivat minulle jo yläasteella sopivan kokoisia. Nykyään en todellakaan enää mahdu niihin, eikä tarvitsekaan.
N30
Siis 1000kcal enemmän. Sama
Sanoit että et voi syödä paljoa kerralla.Entäpä jos aamuun keittäsit puuron ja söiset sen sekä rahkaa ja marjoja.Jos tuntuu liialta kerta annokselta niin jaat niin puuron kuin rahkankin kahteen annokseen ja syöt sen toisen annoksen aamupäivän välipalana kasvisten sijaan.
Samaten iltaan lisäisin proteiinia rahkaa/maustamatontajugurttia ja marjoja.
Ja jos ei painoa rupea nousemaan tai edes pysymään paikallaan niin lääkäriin.
Ja pakko kysyä (IBD:tä sairastavana)Onko uloste normaalia ja ulostekerrat kuinka monta kertaa päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Diabetes? käy kontrollissa.
https://yle.fi/uutiset/3-10585879
Voisiko johtua noista?
Vierailija kirjoitti:
Sanoit että et voi syödä paljoa kerralla.Entäpä jos aamuun keittäsit puuron ja söiset sen sekä rahkaa ja marjoja.Jos tuntuu liialta kerta annokselta niin jaat niin puuron kuin rahkankin kahteen annokseen ja syöt sen toisen annoksen aamupäivän välipalana kasvisten sijaan.
Samaten iltaan lisäisin proteiinia rahkaa/maustamatontajugurttia ja marjoja.
Ja jos ei painoa rupea nousemaan tai edes pysymään paikallaan niin lääkäriin.
Ja pakko kysyä (IBD:tä sairastavana)Onko uloste normaalia ja ulostekerrat kuinka monta kertaa päivässä?
Proteiinia, B12- vitamiinia ja koliinia (kananmunan keltuaisisista saa parhaiten) ei tuossa sapuskassa ole yhtään, ei ihme jos sairastuukin! Rasvaa tarvii myös.
https://yle.fi/uutiset/18-213033
Joskus se keksi yksistään saattaa estää ravinteiden imeytymisen, jos siinä on E338:
"E338 - Fosforihappo
Lisäaineryhmä
Hapettumisenestoaineet
Kuvaus
Valmistetaan luonnossa esiintyvistä mineraaleista.
Aineita esiintyy kehon normaalissa aineenvaihdunnassa ja kalsiumfosfaattia on mm. luustossa.
Fosfaateilla on monia käyttötarkoituksia esimerkiksi happamuudensäätö- ja stabilointiaineina sekä sulatesuoloina, ne myös sitovat m e t a l l e j a ja
v a h v i s t a v a t siten hapettumisenestoaineiden vaikutusta.
Fosfaatteja saa käyttää samoin kuin polyfosfaatteja (E 450 - 452) mm. joihinkin juustoihin, jäätelöön, jälkiruokiin, keittoihin ja kastikkeisiin, aamiaismuroihin, liha- ja kalavalmisteisiin. Enimmäismäärärajoituksia.
Hyväksyttävä päivittäinen enimmäissaanti (ADI)
E338-E343 ja
E450-E452
y h t e i s m ä ä r ä l l e 70 mg fosforia/kg/vrk"
Juomissakin on paljon tuota.
Nikkeliallergikkona en voi käyttää sellaisia tuotteita yhtään! Mut olenkin muuten terve ja lääkkeetön.
Vierailija kirjoitti:
Miten yliopistoissa voi opiskella noin vajaata sakkia, että puuttuu jopa ymmärrys elämän perusasioista kuten oikein syömisestä?
Miten täällä on niin vajaata sakkia. Tuleeko teille parempi mieli kun pääsette haukkumaan?
Suosittelen terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän, jos liikutkin säännöllisesti. Tuosta ruokamäärästä saa
epäaktiivinen ihminen tarpeeksi kaloreita, mutta kun harrastat liikuntaa niin kulutuksesi on 100kcal enemmän. Kilppari voi toki olla tai jokin imeytymishäiriö. Varaa aika yths:lle ihan ravintoterapeutille ja mieti syömiset hänen kanssaan. Pyydä myös kilpparitestit. Harrastin ennen kovasti liikuntaa ja kulutukseni oli 3000-3500kcal ja söin vain 2500 kcal edestä, olin luuviulu. Nykyään käyn vain lenkillä juoksemassa 2-3x viikossa ja pari kertaa kävelyllä niin kulutukseni on 2500kcal ja olen normaalikokoinen. Olen 180cm pitkä nainen ja tuolloin kun urheilin vaatekokoni oli S-M ja käytin aikuisena vaatteita, jotka olivat minulle jo yläasteella sopivan kokoisia. Nykyään en todellakaan enää mahdu niihin, eikä tarvitsekaan.
N30Siis 1000kcal enemmän. Sama
Vähän kyllä epäilen kuinka tehokkaita treenit mahtavat noilla syömisillä olla.
Aika vähän on kameroita sulla tuossa ruokavaliossa. Kiinnitin huomiota seuraavii
1) Hiilihydraattien määrä alhainen liikuntaan nähden
2) Proteiinia liian vähän
3) Rasvoja ei ollenkaan
Unohda noi Nutellat ja marmeladit. Aamulla puuro jonka kanssa marjoja, hedelmiä ja rahkaa, jogurttia, raejuustoa tai kananmunaa ja lisäksi hyviä rasvoja, esim pähkinöitä tai sirmrnia tsi öljyä
Kunnon lounas, jossa kasvisten lisäksi kunnon proteiinin lähde, hiilaria ja oliiviöljyä
Välipala vaikka smoothie
Illalla ateria, kuten lounas
Iltapala kuten välipala tai vaikka munakas ja kasviksia ja hiilaria, vaikka leipää
Syömishäiriö?
Keliakia, diabetes, kilpirauhasen liikatoiminta?
Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriö?
Keliakia, diabetes, kilpirauhasen liikatoiminta?
https://yle.fi/uutiset/3-11029854
Vielä pahempaa?
No kuulostat vain kroonisesti aliravitulta. Elimistösi syö itseään - vähän niin kuin perhosen tuokka koteloiduttuaan, syö itsensä muuttuaksen perhoseksi. Mitä ihmeellistä tuossa on?
Liian vähän syöt. Puuttuu proteiini, kuidut. Täysjyväleipää, maitotuotteita, hyviä rasvoja lisäät. Olet pitkä, liikunnallinen. Jollet näillä "liho" niin keliakia testiin. T 179 cm keliaakikko nainen.
Kun liikkuu paljon, voi syödä iohan mahottomasti. Itse olen lähihoitajana kotihoidossa ja painavan repun kanssa tulee paljon liikuntaa päivän aikana. Koko aika ollaan liikkeessä. On vaikea syödä tarpeeksi paljon, ettei paino tippuisi. Syön normaalin ruuan lisäksi paljon herkkuja: suklaata, leivoksia, pullaa, jäätelöä. Näillä olen saanut painon pysymään siinä missä se on, ettei mene alipainoksi.