Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa minua muuttamaan omilleni. Olen 16.

Vierailija
23.01.2021 |

Käyn lukiota naapurikaupungissa, matkaa on bussilla 50 minuuttia ja kilometrin kävely bussipysäkille. Herään joka aamu ennen kuutta, että ehdin kouluun ajoissa. Tämä on oikeasti alkanut käydä todella raskaaksi varsinkin näin talvella, kun aamulla on kylmä ja pimeää, eikä voi pyöräillä pysäkille.

Lisäksi en saa kotona lainkaan yksityisyyttä. Huoneessani ei ole ovea, ja pikkusisarukseni (12 ja 9v) ravaavat alvariinsa lainaamassa kyniäni, vaatteitani, muuten vaan penkomassa tavaroitani jne. En saa kotona rauhaa kouluhommiin keskittymiseen tai oikeastaan yhtään mihinkään muuhunkaan. Jäisin koulun jälkeen kirjastoon tekemään läksyt, mutta näin korona-aikana kirjasto on kiinni, joten ei sitä mahdollisuutta ei ole. Arvosanat ovat silti olleet koko syksyn vähintään kasia, mutta harmittaa silti. Olen ihan kiltti, en juo, polta tms vaan yritän vain elää elämääni.

Haluaisin muuttaa omilleni, vanhempani eivät anna. Mikä neuvoksi? En oikeasti kestä enää.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa iässä se yksityisyys on todella tärkeää, kun on teini. Eikö vanhempasi sen vertaa tajua? Pakko sanoo, että kyllä on moukkia. Yritä neuvotella siitä ovesta.

Vierailija
22/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa iässä se yksityisyys on todella tärkeää, kun on teini. Eikö vanhempasi sen vertaa tajua? Pakko sanoo, että kyllä on moukkia. Yritä neuvotella siitä ovesta.

Ovi heti paikalleen ja Ap:lle oma rauha. Miten vanhemmat voivat olla tästä eri mieltä? Ovatko lestoja tai jotain muita uskovaisia? Opiskelurauha vaaditaan hyviin arvosanoihin. Tässä on Ap:n koko elämän tulevaisuus kyseessä. Hyvät arvosanat tarvitaan, jotta hän saisi jatkossa haluamansa opiskelupaikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et pysty muuttamaan omillesi ennen täysi-ikäiseksi tuloa, jos vanhempasi eivät suostu siihen. Mutta sen sijaan voit pyytää vanhemmiltasi, että saat huoneeseesi oven, jonka saa laitettua lukkoon. Näin saat opiskelurauhan.

Olen pyytänyt. Monta kertaa. Koskaan en ole saanut selitystä siitä, miksi ei :)))

- Ap

Mä luin kokeisiin ja yo-kirjoituksiin saunassa. Ei ollut muuta rauhallista paikkaa meillä kotona. 

Vierailija
24/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et pysty muuttamaan omillesi ennen täysi-ikäiseksi tuloa, jos vanhempasi eivät suostu siihen. Mutta sen sijaan voit pyytää vanhemmiltasi, että saat huoneeseesi oven, jonka saa laitettua lukkoon. Näin saat opiskelurauhan.

Olen pyytänyt. Monta kertaa. Koskaan en ole saanut selitystä siitä, miksi ei :)))

- Ap

Mä luin kokeisiin ja yo-kirjoituksiin saunassa. Ei ollut muuta rauhallista paikkaa meillä kotona. 

Niin, ja sitten kun muutin opiskelemaan, asuin aluksi isän tädillä, joka poltti kaiken aikaa tupakkaa pienessä yksiössään ja telkkari huusi täysillä. Tein sitten tehtäviä ja luin tentteihin kylpyammeessa. Tädiltä muutettuani asuin vieraitten ihmisten nurkissa alivuokralaisena. 

Vierailija
25/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina te menette näihin. :=DDDDDDD

Vierailija
26/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lastensuojeluilmoitus. 

Vierailija
27/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene naimisiin

Vierailija
28/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Niin, ja sitten kun muutin opiskelemaan, asuin aluksi isän tädillä, joka poltti kaiken aikaa tupakkaa pienessä yksiössään ja telkkari huusi täysillä. Tein sitten tehtäviä ja luin tentteihin kylpyammeessa. Tädiltä muutettuani asuin vieraitten ihmisten nurkissa alivuokralaisena. 

Niin että ap ansaitsee tulla laimlyödyksi, koska sulla oli surkea perhe?

Vierailija
29/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta itse ovesi!

Vierailija
30/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina te menette näihin. :=DDDDDDD

Ei kai joku kermaperseinen vellihousukakara/-nuori tajua, miten joillakin voi olla vaikeampaa, kun itse on saanut kaiken tarjottimella. 

Vierailija
31/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käyn lukiota naapurikaupungissa, matkaa on bussilla 50 minuuttia ja kilometrin kävely bussipysäkille. Herään joka aamu ennen kuutta, että ehdin kouluun ajoissa."

Moni vaihtaa oman kunnan lähilukioon (jos sellainen on) ekan vuoden jälkeen kun matkat käy liian raskaaksi. Onko sellaista vaihtoehtoa käytettävissä?

Vierailija
32/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Niin että ap ansaitsee tulla laimlyödyksi, koska sulla oli surkea perhe?

Sulla lienee pahoja vaikeuksia luetun ymmärtämisessä, mutta onneksi se on pelkästään sun oma vika. 

Vierailija
33/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajankäyttöongelman ratkaisisin sillä että venytät lukioajan 4 vuoteen, niin lyhenee päivät siedettäväksi matkoineen. Mutta ovi pitää huoneeseesi saada! Jos vanhemmat ei usko sinun vaatimustasi ovesta, voisitko vaikka koulupsykologin kanssa jutella ja jos hän laittaisi vanhemmillesi viestiä että tarviit opiskelurauhaa huoneeseesi.

Vierailija
34/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Yhyy.

Kasvata luonne ja selkäranka.

Mulla oli ala-asteelta lähtien pidempi koulumatka, omaa huonetta ei ollut koskaan.

Silti menestyin koulussa ja nyt teen johtotehtävissä menestyksekästä uraa kansainvälisessä firmassa.

Lopeta siis ulina ja kääri hihat.

Etpä ilman henkisiä vaurioita kestänyt sinäkään. Sinun alaisilla mahtaa olla kivat oltavat, kun esimiehen asenne on tuo joka asiaan.

Vierailija
35/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulussa on kuraattori niin kysy neuvoa muuttoasiaan.

Käsittääkseni vanhemmilla on elatusvelvollisuus vielä joten jos muutat kotoa, joutuvat maksamaan ainakin osan kuluistasi. En tiedä asiasta sen tarkemmin mutta ehkä kuraattori neuvoo eteenpäin.

Jos vanhemmat saataisi tajuamaan mikä tilanteesi on, ja että jos opiskelurauhaa ei tule niin joutuvat maksamaan asumisesi muualla, ehkä sitten se ovi olisi parempi vaihtoehto?

Missä kaupungissa käyt koulua? Soluasunto voi löytyä jo parilla sadalla.

Vierailija
36/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovi heti paikalleen ja Ap:lle oma rauha. Miten vanhemmat voivat olla tästä eri mieltä? Ovatko lestoja tai jotain muita uskovaisia? Opiskelurauha vaaditaan hyviin arvosanoihin. Tässä on Ap:n koko elämän tulevaisuus kyseessä. Hyvät arvosanat tarvitaan, jotta hän saisi jatkossa haluamansa opiskelupaikan.

Voi olla tai olla olematta uskovainen perhe, mutta näkemys oveen ei kyllä siihen liity mitenkään. En tiedä mitään uskontoa, joka kieltäisi lasten huoneista ovet!

Vierailija
37/37 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee lastensuojeluilmoitus. 

Lastensuojeluilmoitus siksi, että pikkusisarukset häiritsee opiskelua ja vanhemmat ei anna lapsen muuttaa omaan asuntoon?

Jep, kannattaa kuormittaa muutenkin töihin hukkuvia sossuja tällaisilla.

Sen yksinasuvan teinin asumisen ja elämisen maksajia on vanhemmat, eikä kaikilla ole todellakaan varaa maksaa oman asuntolainan/vastikkeen/vuokran lisäksi myös lapsen asuntoa.

Oven vaatiminen on kohtuullista.

Kilometri pysäkille on todella lyhyt 10min kävelymatka, ja bussimatkat voit käyttää opiskeluun, jolloin jää enemmän aikaa muuhun kotona ollessa.