Auttakaa minua muuttamaan omilleni. Olen 16.
Käyn lukiota naapurikaupungissa, matkaa on bussilla 50 minuuttia ja kilometrin kävely bussipysäkille. Herään joka aamu ennen kuutta, että ehdin kouluun ajoissa. Tämä on oikeasti alkanut käydä todella raskaaksi varsinkin näin talvella, kun aamulla on kylmä ja pimeää, eikä voi pyöräillä pysäkille.
Lisäksi en saa kotona lainkaan yksityisyyttä. Huoneessani ei ole ovea, ja pikkusisarukseni (12 ja 9v) ravaavat alvariinsa lainaamassa kyniäni, vaatteitani, muuten vaan penkomassa tavaroitani jne. En saa kotona rauhaa kouluhommiin keskittymiseen tai oikeastaan yhtään mihinkään muuhunkaan. Jäisin koulun jälkeen kirjastoon tekemään läksyt, mutta näin korona-aikana kirjasto on kiinni, joten ei sitä mahdollisuutta ei ole. Arvosanat ovat silti olleet koko syksyn vähintään kasia, mutta harmittaa silti. Olen ihan kiltti, en juo, polta tms vaan yritän vain elää elämääni.
Haluaisin muuttaa omilleni, vanhempani eivät anna. Mikä neuvoksi? En oikeasti kestä enää.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Et pysty muuttamaan omillesi ennen täysi-ikäiseksi tuloa, jos vanhempasi eivät suostu siihen. Mutta sen sijaan voit pyytää vanhemmiltasi, että saat huoneeseesi oven, jonka saa laitettua lukkoon. Näin saat opiskelurauhan.
Olen pyytänyt. Monta kertaa. Koskaan en ole saanut selitystä siitä, miksi ei :)))
- Ap
Koita kestää vielä kun täytät 18 vuotta . Voit sanoa sisaruksillesi että opiskelu on sinun työtä ja pitää saada rauhassa tehdä kotitehtävät . Joissakin kunnissa on nuorille ensiasuntoja voit kysyä niitä tai opiskelija asuntoja mutta ennen niihin muuttoa pitää kyllä jo olla ehkäisy asiat kunnossa ,eli lääkärissä pitää käydä .
Miksi sinun huoneesta puuttuu ovi? Sinulla lienee koulussa kuraattori, jolta voit saada käytännön tietoa. Vaikka pääsisit asumaan opiskelijasoluun, niin siellä voi olla vielä rauhattomampaa mitä kotona, jos kämppikset tykkäävät meuhkata yökaudet. Vanhempiesi pitää elättää sinut ja se tulee kalliimmaksi, jos asuu muualla. Kyse voi olla siitäkin, että heillä ei yksinkertaisesti ole varaa siihen.
Terveydenhoitaja ja lääkäri kirjoitti:
Koita kestää vielä kun täytät 18 vuotta . Voit sanoa sisaruksillesi että opiskelu on sinun työtä ja pitää saada rauhassa tehdä kotitehtävät . Joissakin kunnissa on nuorille ensiasuntoja voit kysyä niitä tai opiskelija asuntoja mutta ennen niihin muuttoa pitää kyllä jo olla ehkäisy asiat kunnossa ,eli lääkärissä pitää käydä .
No ei tosiaan vaatimuksena ole ehkäisyn käyttäminen, haloo.
Tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus.
Mulla on aivan samanlainen työmatka. Sellaista elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty muuttamaan omillesi ennen täysi-ikäiseksi tuloa, jos vanhempasi eivät suostu siihen. Mutta sen sijaan voit pyytää vanhemmiltasi, että saat huoneeseesi oven, jonka saa laitettua lukkoon. Näin saat opiskelurauhan.
Olen pyytänyt. Monta kertaa. Koskaan en ole saanut selitystä siitä, miksi ei :)))
- Ap
Luulen, että vanhempasi eivät tajua, kuinka paljon sisaruksesi häiritsevät läksyihin keskittymistäsi. Dokumentoi tämä. Esim. videoi sitä, kun teet läksyjä tai ainakin kirjaa jokainen keskeytys kellonajan kanssa. Tämä voi antaa vanhemmillesi konkreettisemman käsityksen siitä että sisarusten aiheuttama häiriö on todellista eikä turhaa marinaa.
Onko mahdollista asentaa se ovi sun huoneeseen ja vaikka lukko siihen?
Onko opiskelija asuntolaa, näissä ollaan yleensä viikko ja viikonloppu kotona?
Ota yhteyttä kunnan sosiaalityöhön, siellä osataan neuvoa asuntohakemusten täytössä ja siitä mistä niitä voi hakea.
Myös omat vanhemmat ovat tässä hyviä. Kunnalla on omia vuokra-asuntoja ja opiskelijoille on monessa kunnassa omia asunto toimistoja. Yksityisiä vuokran antajia on myös, lehtien palstoilla, tori. fi, Facebookissa on omia asunnon vuokraus ryhmiä. On mahdollista että vanhemmat ostavat asunnon ja vuokraavat sitä sinulle.
Sinun kannattaa olla yhteydessä kelaan, ensinnäkin siksi että vanhempien tulot vaikuttaa sinun tuloihin ja jos tulisi on pienet se tarkoittaa sitä että olisi pakko tehdä töitä voidakseen maksaa vuokraa ja muuta mitä tarvitsee, työ voi olla vaikka lehden jakamista, puhelinmyyntiä, henkilökohtaisen avustajan hommia, näihin ei tarvitse koulutusta. Jos vanhemmat ovat valmiita tulemaan rahallisesti niin silloin pärjää muutenkin.
Kaupunkiasumisen huono puoli on se että naapurit meluaa, mutta eivät he sentään asuntoosi juokse.
Osaatko huolehtia itsestäsi, nyt pitäisi sitten kiireesti opetella laittamaan jotain ruokaa, tiskaamaan, pesemään pyykkiä ja luuttuamaan lattioita.
Keskustele koulussa kuraattorin, psykologin, opon tai terkkarin kanssa. Tai vaikka niiden kaikkien. Kotiolosi ja koulumatkasi kuulostavat kohtuuttomilta. Joku noista varmasti osaa auttaa, koska joju muutos on tultava. Tsemppiä!
Tulisiko vastamelukuulokkeet kysymykseen opiskelun ajaksi?
Kotoa muuttoa mutkistaa huomattavasti se, että olet alaikäinen. Jos vanhempasi eivät edes suostu oveen huoneeseesi, niin mitenkäs sitten poismuuttoon. Mutta minäkin olen ehdottomasti sitä mieltä, että ovi tulisi asentaa. Mikä sun vanhempia vaivaa? Koita nyt vielä puhua heille, että tuo ei ole normaalia, että joutuu ovet levällään vielä teininäkin elämään ja tarvitset työrauhaa, jotta menestyt opinnoissasi. Nyt on sinun hetkesi panostaa jatko-opintoja varten. Ja muutenkin tuon ikäinen on oikeutettu omaan yksityisyyteen. Ei voi olla niin, että pikkusisaruksesi laukkaavat huoneeseesi rajatta ja mitään täysin yksityistä ei pysty omassa huoneessa tekemään.
Nooh, hyvää valmistelua tuleviin hommiin avokonttorissa (oho, sehän oli kielletty sanomasta... eli siis monitoimitilassa). Siellä meno ihan samanlaista, ihmiset vaan vähän vanhempia.
Tiivistetään tilaa ja korvat höröllä kuunnellaan kalusteliikkeen edustajaa, joo: Monitoimilassa meidän työntekijät viihtyy!
Katsotaan parin vuoden päästä.
-äiti-
Vierailija kirjoitti:
Mitä vttua oikein selität.
Onhan tuo KOULUmatka hieman eri kuin TYÖmatka.
Pitkän matkan jälkeen pääset töistä LEPÄÄMÄÄN mutta koulun jälkeen OPISKELU JATKUU. On läksyjä, kokeita... Pitkälle päivälle tulee vielä lisää pituutta kun on opiskelija.
Tuo on aivan eri asia, meneekö kouluun vai töihin.
Eri
Toki 16-vuotias pystyy jo laittamaan nuoremmat sisaruksensa ojennukseen, otat vaan auktoriteettiasenteen käyttöön jos lipsuvat yhteisesti sovituista pelisäännöistä tai jos niitä ei ole, niin äiti taikka iskä apuun sääntöjen laatimisessa että milloin pitää olla lukurauha. Sama tietysti toisinpäinkin, että kunnioitat sisarustesi reviiriä.
Tietty jos kotiolot ovat täysin mahdottomat, siis että haudot itsemurhaa tai jotain, niin ota yhteyttä kuntasi sosiaalitoimeen tai koulun terveydenhoitajaan, kodeissa on paljon ulospäinnäkymätöntä henkistä väkivaltaa ja kiusaamista, jossa joku perheenjäsen joutuu toisten maalitauluksi.
Miksei sinulla ole oikeutta olla kotona rauhassa ja sinulla pitää olla omaa aikaa. Sinulla pitää olla opiskelurauha.
Mikseivät vanhemmat ymmärrä tätä? Puhu heille järkeä. Ovatko jotain lestadiolaisia, vai miksi ovikin puuttuu?
Kuulostaa todella hankalalta. Toivottavasti asiasi saadaan käännettyä parempaan päin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko myös 16-vuotias, vai mikä pointtisi oli?
Vierailija kirjoitti:
Tulisiko vastamelukuulokkeet kysymykseen opiskelun ajaksi?
Se lukollinen ovi nyt ensimmäiseksi paikoilleen! Mitä nuo vanhemmat oikein ajattelevat? Kotisi on kuin joku sirkus.
https://www.nuortenelama.fi/kysyttavaa/Omaan%20kotiin
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=55182
ja oman kunnan nuorisotoimi
kysele
ja ilkeät vastaajat,hävetkää! Nuori on tosissaan aloittamassa omaa elämää ja te vaan ilkutte