Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta aspergernaiset/ADHD naiset näyttävät ikäistään nuoremmilta?

Vierailija
22.01.2021 |

Ja sama käytöksessä? Miksi? Eikö voi ilman diagnoosia tai diagnooseja näyttää nuoremmalta ihan neurotyypillinenkin?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger naiset ja miehetkin näyttävät ikäistään nuoremmilta. Yksi syy on lapsekkaan mielen säilyminen mikä näkyy silmissä ja toinen on pukeutuminen. Meillä oli töissä 30-vuotias asperger mies, joka näytti ja vaikutti alle 20-vuotiaalta.

Vierailija
22/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päde kaikkiin, mutta kieltämättä itse mietin joskus, että ainakin se hyvä puoli ADHD:ssa on, ettei sitä sillä tavalla latistu ja lösähdä kuin moni muu - mutta tiedän kyllä ylipainoisiakin ADHD-ihmisiä, eli ei tätäkään voi yleistää.

Yhden kaverin äiti on 50+ ja ADHD, edelleen sellainen simpsakka ja menevä, hoikka sählääjä. Sähläys ei niin kivaa, mutta pitää ehkä vireessä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun heittelee tuollaisia väitteitä, ap, olisi asiallista liittää jokin relevantti lähde väitteen tueksi.

Vierailija
24/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulaiseni joilla autistisia piirteitä näyttävät ikäänsä nuoremmilta.

Heilla joilla ADHD näyttävät ikäiseltään.

Vierailija
25/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm no ei se kyllä taida olla ihan yksiselitteisesti totta.

Riippuu todellakin sukujuurista, elämäntavoista ja siitä millaisesta syndroomasta kärsii... jos on liikaa mieshormonia, kuten joillakin on, on ulkomuodoltaan jotenkin karkeampi. Joku Miina Äkkijyrkkä on hyvä esimerkki.

Vierailija
26/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei päde kaikkiin, mutta kieltämättä itse mietin joskus, että ainakin se hyvä puoli ADHD:ssa on, ettei sitä sillä tavalla latistu ja lösähdä kuin moni muu - mutta tiedän kyllä ylipainoisiakin ADHD-ihmisiä, eli ei tätäkään voi yleistää.

Yhden kaverin äiti on 50+ ja ADHD, edelleen sellainen simpsakka ja menevä, hoikka sählääjä. Sähläys ei niin kivaa, mutta pitää ehkä vireessä :D

Oma adhd-äitini vanheni jo varhain, mutta se kuuluu suvun geeniperimään.

Vierailija
27/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pukeutuu kuin alakoululainen ja mielenkiinnon kohteet ovat selkeästi ikätasoa alempana, niin varmaan vaikuttaa ikäistään nuoremmalta. Suurin osa tuntemistani Asperger/ ADHD- tapauksista on myös täysin raittiita, eivätkä tupakoi, joten sekin voi säätää pahemmalta rupsahtamiselta. Tiedän kyllä myös tapauksia, jotka käyttävät päihteitä runsaasti.

Vierailija
28/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan asperger luennoilla oli tuosta puhetta.

Pitää paikkansa osittain. Ei adhd kohdalla, mutta Assien kohdalla. Mutta vain jos kyse enemmän stereotyyppisestä henkilöstä ja he eivät käytä kasvolihaksia, eivät ilmeile, naura paljon jne jolloin tulee ilmeryppyjä jne..

Kun ootte katsoneet Sademiehen niin tajuatte millainen on ns stereotyyppinen As. Toki jäämies Räikkönenkin on aika pitkälle yhden ilmeen mies.

Vierailija
29/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää paikkansa osittain. Ei adhd kohdalla, mutta Assien kohdalla. Mutta vain jos kyse enemmän stereotyyppisestä henkilöstä ja he eivät käytä kasvolihaksia, eivät ilmeile, naura paljon jne jolloin tulee ilmeryppyjä jne..

Kun ootte katsoneet Sademiehen niin tajuatte millainen on ns stereotyyppinen As. Toki jäämies Räikkönenkin on aika pitkälle yhden ilmeen mies.

ADHD taas on ihan päinvastainen, eli ilmeilee paljon ja eläväiset kasvot siinä missä muukin keho 

Vierailija
30/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergereilla on nukkemaiset kasvonpiirteet. Valikoiva syöminen voi jättää laihaksi. Kyllähän tämä saattaa nuorentaa. Lisäksi persoonallinen pukeutuminen. 

Vierailija
31/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuosta on jotain tutkimusnäyttöä, esittäkää se, olkaa hyvät. Muutenhan aloitus on irrationaalinen.

Geenien lisäksi ulkonäköön vaikuttavat elämäntavat. Tupakointi, ryyppääminen, ylensyöminen ja auringonotto vanhentavat.  On tietenkin teoriassa mahdollista, että genetiikka vaikuttaa muuhunkin kuin hermoimpulssien käsittelyyn.

Aihe on sinänsä kiinnostava, koska itseäni luullaan kymmenen vuotta nuoremmaksi kuin olen ja tyttäreni näyttää teiniltä vaikka on kohta 30. Ja hänellä on todettu Asperger, jonka piirteitä löytyy itsestänikin. Minulla ei ole diagnoosia.

Vierailija
32/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergereilla on nukkemaiset kasvonpiirteet. Valikoiva syöminen voi jättää laihaksi. Kyllähän tämä saattaa nuorentaa. Lisäksi persoonallinen pukeutuminen. 

Oliko muuta lähdettä kuin mutu ja subjektiiviset havaintosi?

Vierailija
33/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä todella pitää paikkansa. On mainittu mm. seuraavassa julkaisussa. Ja tunnen itseni lisäksi pari muutakin autistia, jotka näyttävät huomattavasti ikäistään nuoremmilta, ilmeettömyys ainakin vaikuttaa siihen, että kasvot eivät rypisty.

Screening for autism spectrum disorders in adult psychiatric out-patients: a preliminary report

Lena Nylander, Christopher Gillberg

Vierailija
34/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se valikoiva syöminen ei ole välttämättä todellakaan terveellistä :D Itse tunnen pyöreän as-naisen, ja myös se Kirjolla-ohjelman as-nainen oli pyöreä. 

Vierailija
35/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuosta on jotain tutkimusnäyttöä, esittäkää se, olkaa hyvät. Muutenhan aloitus on irrationaalinen.

Geenien lisäksi ulkonäköön vaikuttavat elämäntavat. Tupakointi, ryyppääminen, ylensyöminen ja auringonotto vanhentavat.  On tietenkin teoriassa mahdollista, että genetiikka vaikuttaa muuhunkin kuin hermoimpulssien käsittelyyn.

Aihe on sinänsä kiinnostava, koska itseäni luullaan kymmenen vuotta nuoremmaksi kuin olen ja tyttäreni näyttää teiniltä vaikka on kohta 30. Ja hänellä on todettu Asperger, jonka piirteitä löytyy itsestänikin. Minulla ei ole diagnoosia.

Elintavoista unohdit unen. Meillä on suvussa paljon adhd- ja asperger-piirteisiä, diagnoosia ei ole tarvetta hakea jos pärjää hyvin. Yhteinen tekijä kaikilla se, että uni on vähäistä, kun ei malta mennä nukkumaan. On niin paljon kaikkea kiinnostavampaa tekemistä, ja ajantaju myös heikko sen uppoutumisen lisäksi. 

Suvun ihmiset näyttää ikäisiltään, ei vanhemmilta tai nuoremmilta. Ihon puolesta on aika hyvät geenit, vaikka elintavat voisi ollakin mitä sattuu. 

Vierailija
36/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvussa on useampikin ADHD- ja asperger-henkilö. Muutenkin tunnen heitä paljon ja olen kirjolla itsekin. Olen sisarussarjani vanhin, perheen ainoa ADD ja ainoa, jolta kysytään vielä nelikymppisenä papereita. Ja tämä joka helkatin siideriostoskerralla. Pukeudun ihan siististi ja ikätasoni mukaisesti.

Asia ei ole ihan yksiselitteinen mutta kokemukseni mukaan kirjolla olevat miehet ja naiset ovat varsinkin myöhemmällä iällä ikäkavereitaan nuoremman näköisiä, etenkin jos sattuvat olemaan pienikokoisia. On myös isokokoisempi variantti, joka puolestaan näyttää jo nuorena keski-ikäiseltä.

Uskon elämänasenteen vaikuttavan paljon. Jos mieli on vilkas ja kiinnostusta elämään riittää, neurotyypillinenkin säilyy nuorekkaana. Ehkä sekin auttaa, ettei ole kiinnostunut "normaalien aikuisten" stressin aiheuttajista, vaan elää omaa elämää omassa rytmissä.

Vierailija
37/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan minun toiveisiin on vastattu, kun jo vitosluokasta asti toivon näyttäväni nuoremmalta jopa 40-vuotiaana. Niin ja olen as-piirteinen. Onko sitten syynä geenit vai itse Asperger, siihen ei kukaan osaa sanoa oikeaa tai väärää vastausta.

Totta kai tällä pakonomaisella nuoruuden tavoittelulla on syynsä, koska oma äiti koitti kieltää minulta teiniyden, koska onhan "vammaiselle" teinimaailma uhkaava. En saanut edes pukeutumalla ilmaista itseäni, vaan piti pukea kirppikseltä löydetyt lapselliset vaatteet. Tai no, kyllä nyt pukeutumisella välillä onnistuin ilmaisemaan itseäni, mutta äidin negatiivisten asenteiden takia aloin pelkäämään että minulle naurettaisiin.

Tästä on tullutkin traumat ja sen takia koitan 25-vuotiaanakin olla nuorempi ja jopa kuvittelen olevani 15-vuotias, vaikka tiedän sellaisen muistuttavan jo transsukupuolisuutta, jossa sukupuolen tilalle on vaihdettu ikä. Kuitenkaan en tätä "sairautta" sotke töihin tai koulutukseen enkä ole vaatimassa yhteiskunnan piikkiin nuorennusleikkauksia tai sitä, että minua kohdeltaisiin nuorempana, jolloin se tarkoittaisi äänioikeudesta, ajokortista ja alkoholista luopumista. Enkä pode mitään Peter Pan-syndroomaa (vai mikähän olisi oikea nimi, jos kyseessä on uudelleen nuoruutta elävä aikuinen) Michael Jacksonin tapaan.

Mene hoitoon. Se on äitisi vika kun olet noin typerä

Vierailija
38/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD taas on ihan päinvastainen, eli ilmeilee paljon ja eläväiset kasvot siinä missä muukin keho 

Niinpä. Ilmehtiminen kuuluu juurikin Adhd : n joten eivät ole yhden ilmeen ihmisiä kuten monet Assit ovat. Johtopäätös on, että ADHD ihmiset eivät näytä ikäistään nuoremmilta. Pikemminkin päinvastoin jo syystä, että heidän elämäntapaansa kuuluu usein tupakka, päihteet jopa rikollisuus jne.. tiedetään, että vankiloissa istuvat ovat suurelta ADHD ihmisiä.

Mutta tunnen muutamia Asseja ja heihin pätee niukat ilmeet. Puhuessaankin ei juuri mitään ilmeitä vaan monotonista kerrontaa. Ovat kyllä ihan tavan ammateissa ja pärjänneet elämässä.

Vierailija
39/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suvussa on useampikin ADHD- ja asperger-henkilö. Muutenkin tunnen heitä paljon ja olen kirjolla itsekin. Olen sisarussarjani vanhin, perheen ainoa ADD ja ainoa, jolta kysytään vielä nelikymppisenä papereita. Ja tämä joka helkatin siideriostoskerralla. Pukeudun ihan siististi ja ikätasoni mukaisesti.

Asia ei ole ihan yksiselitteinen mutta kokemukseni mukaan kirjolla olevat miehet ja naiset ovat varsinkin myöhemmällä iällä ikäkavereitaan nuoremman näköisiä, etenkin jos sattuvat olemaan pienikokoisia. On myös isokokoisempi variantti, joka puolestaan näyttää jo nuorena keski-ikäiseltä.

Uskon elämänasenteen vaikuttavan paljon. Jos mieli on vilkas ja kiinnostusta elämään riittää, neurotyypillinenkin säilyy nuorekkaana. Ehkä sekin auttaa, ettei ole kiinnostunut "normaalien aikuisten" stressin aiheuttajista, vaan elää omaa elämää omassa rytmissä.

Käsitäthän, että ADD on eri kuin ADHD.

Kyllä ADD voi ollakin nuoremman näköinen kuin ADHD.

Vierailija
40/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä. Näytän ja oon aina näyttänyt 5-15 vuotta todellista ikääni vanhemmalta, samoin pari muuta aspergerinaista, jotka tunnen. Adhd naisista ei ole kokemusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi