Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairausloma pitkään jatkuneen työpaikkakiusaamisen takia - miten toipua?

Vierailija
22.01.2021 |

Olen joutunut jäämään sairauslomalle pitkään jatkuneen työpaikkakiusaamisen takia. Sen tarkemmin en tunnistettavuussyistä tilannetta avaa, mutta kyse on hyvin naisvaltaisesta työpaikasta, jossa koin eristämistä työyhteisöstä, ulkopuolelle jättämistä palavereista, tieto työstä ei kulkenut minulle, sanallista kiusaamista, jatkuvaa ammatillisen osaamiseni kyseenalaistamista, asiakkaiden edessä haukkumista, mielenterveyteni kyseenalaistamista jne. Tilannetta yritettiin ratkoa työpaikalla, mutta se vain pahensi asiaa. Lopulta en jaksanut tilannetta enää ja jouduin jäämään pitkälle sairauslomalle.

Kaipaisin vinkkejä, miten työpaikkakiusaamisesta voisi yrittää toipua itsekseen? Miten omaa itsetuntoa voisi kursia kasaan pitkään jatkuneen työpaikkakiusaamisen jälkeen?

Ap

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noihin auta kuin maiseman vaihto, siis toiseen duuniin. Sulla on tuossa työpaikassa leima otsassa, ja se ei siitä poistu. Parempi lähteä itse, koska lähtö tulee tavalla tai toisellla.

Vierailija
2/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noihin auta kuin maiseman vaihto, siis toiseen duuniin. Sulla on tuossa työpaikassa leima otsassa, ja se ei siitä poistu. Parempi lähteä itse, koska lähtö tulee tavalla tai toisellla.

Tarkoitus on vaihtaa työpaikkaa sairausloman jälkeen, mutta haluaisin käsitellä tilanteen omaa jaksamistani ajatellen ja päästäkseni kokemastani yli.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkään työn takia ei kannata terveyttään menettää.

Vierailija
4/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa aikaa. Itsetunnon menetys on aika liioteltua, on kai sinulla muukin kun se työrooli?

Vierailija
5/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaa aikaa. Itsetunnon menetys on aika liioteltua, on kai sinulla muukin kun se työrooli?

Koulukiusaaminen ja työpaikkakiusaaminen vie helposti itsetunnon jos on kovin kokonaisvaltaista/jokapäiväistä...

Vierailija
6/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voitko jutella työterveyspsykologin tms kans?

Vierailija
7/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin itse niin, että parhaani tein, yritin ja yritin omalla käytökselläni tilannetta parantaa, mutta mikään ei enää siinä vaiheessa kelpaa, kun kiusaajat ovat päässeet niskan päälle.

Itsetuntoani en sentään ehtinyt menettää, vaan vaihdoin ajoissa toiseen paikkaan, päivääkään en ole katunut.

Aika auttaa myös pääsemään asiasta eteenpäin. Voimia!

Vierailija
8/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisesta toipumiseen parhaat keinot on yleensä samat riippumatta siitä, missä kusaaminen on tapahtunut.

Se on se, että vietä mahdollisimman paljon aikaa muiden ihmisten kanssa kuin tämän kiusaavan yhteisön. Mieluiten läheisten tai harrastusryhmän tai vastaavan mutta joka tapauksessa niin, että näitä ihmisiä arvostat ja pidät tärkeämpinä kiuin työyhteisöäsi.

Edelleen pyri hankkimaan mukavia kokemuksia ja kivaa tekemistä myös ihan yksiksesi, niin ette ole riippuvainen kenestäkään. Opettele ajattelemaan, että nämä kivat tekemiset ja kokemukset ovat paljon tärkeämpiä kuin työ.

Näin sinulle kasvaa takaisin itsetuntoa ja ennen kaikkea resilienssiä ja opit ajattelemaan, että vaikka joku toisarvoinen tyyppi (kollega tai pomo) jossain toisarvoisessa asiassa (töissä) yrittäisi vähän hyppiä nenille, sillä ei oikeastaan ole paljonkaan väliä, koska sulla on tärkeämpääkin mietittävää.

Tähän voi toki hakea keskusteluapua myös esim psykologilta (jos jo oot sairaslomalla niin työterveys voisi auttaa, terveyskeskuksestakin löytyy).

Vierailija
9/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisemanvaihdos voi auttaa

Vierailija
10/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samanlaiselta kuin vuosituhannen vaihteessa minun työpaikallani. Minä olin suurimman osan työajasta muualla kuin toimistossa, mutta viimeistään silloin, kun työsuojelupiirin edustaja ja konsernijohto olivat pikkufirmassamme pitämässä työntekijöille palaveria, kuviot selvisivät. Kolmen hengen puhelinmyyjäklikki kiusasi useita myyjiä ensin sairauslomalle ja sitten kokonaan pois. Kaikki uudet myyjät otettiin kohteeksi. Yksi toisensa jälkeen he katosivat, ilmoitettiin, että he olivat poissa esim. 3 kuukautta, eikä heihin saisi ottaa yhteyttä missään asiassa. Yksikään ei palannut saikulta.

Yksi neuvo sinulle on se, että "anna olla". Sinussa ei välttämättä ole ollut mitään vikaa, vaan moni muukin on saanut samoilta ihmisiltä saman kohtelun. Kun tajuat, että sinun ei tarvitse märehtiä asiaa, joka tavallaan ei edes koske sinua, pääset pahasta olosta eroon ja katselet hyvillä mielin uutta suuntaa.

Vierailija
11/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hoitoala?

Vierailija
12/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyden rakentaminen estää vaihtamasta työpaikkaa. jotta voisi paeta uuteen työpaikkaan. Maamme pyörii kiusaajien ja loisten ehdoilla.

Vierailija
13/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kirjoita, puhu, liiku tms mikä voisi olla sulle luonteva tapa käsitellä asiaa

-tee mukavia asioita arjessa, älä ajattele olevasi sairauslomalla "mitä jos joku näkee mut kaupungilla", vaan teet mielekkäitä juttuja

-ota itsellesi aikaa, älä stressaa liikaa

Vierailija
14/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää. Meillä taas aikoinaan sairauslomalle jäi sellainen tyyppi joka kuvitteli olevansa uhri mutta tosiassa hän terrorisoi, määräili, komenteli ja huusi jatkuvasti muille työnkitejöille. Kaiken lisäksi puhui kokoajan muista pahaa selän takana.

Vierailija
15/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää. Meillä taas aikoinaan sairauslomalle jäi sellainen tyyppi joka kuvitteli olevansa uhri mutta tosiassa hän terrorisoi, määräili, komenteli ja huusi jatkuvasti muille työnkitejöille. Kaiken lisäksi puhui kokoajan muista pahaa selän takana.

Itsellä on samanlainen kokemus. Tyyppi oli täysi hullu, keksi ihan päästään kiusaamishommat. 

Vierailija
16/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, kun aluksi ihan asiallinen keskustelu keräsi kaikki palstakiusaajat ja trollit mukaan :(

Vierailija
17/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikka lääkärin kautta pääset psykologin juttusille. Itsellä samanlainen tilanne ja esimiehen kautta menin työpaikkalääkärille, sieltä menin psykologille. Keräsin kaikki todisteet mukaan, eli kaikki mailit, kirjasin joka ikisen kokouksen ja kahvitauon, jotta en unohda mitään. 

No, minulle se päättyi siihen, että sain uuden työpaikan, ja tässä paikassa on ihan erillainen ilmapiiri. Meillä on hauskaa, mutta psykologi teki työsuojeluilmoituksen ja he joutui tekemään suuria muutoksia entisessä työpaikassa. Muutama entinen työkaveri on ottanut yhteyttä ja kertonut oman näkemyksensä, ja siellä on ihmisiä vaihdettu eri osastoille ja kuppikunnat erotettu. Ilmeisesti siellä muutkin kärsi.

parasta on jos haet koko ajan uutta työpaikkaa, nyt kun olet sairauslommalla, hakeudu hoitoon, jos työpaikka lääkäri ei ohjaa, niin soita: https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-keskusteluapua-numeross…

Tsemppiä, ja älä jää yksin, keskustele, käy ulkona. Ota yhteyttä kaveriin ja tee jotain kivaa.

Vierailija
18/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää et täällä vihjaillaan et ap ois se kiusaamisen syy/vaikea ihminen itse.

Kyllä joitakin ihmisiä kiusataan eikä se vika ole heissä.

Vierailija
19/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kuitenkin uskalsit kertoa että naisvaltainen työpaikka, vaikka mitään muuta et kertonut. Sinua kiusataan siksi että olet naisvihaaja. Tai kiusattaisiin jos juttu olisi totta.

Vierailija
20/21 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva, kun aluksi ihan asiallinen keskustelu keräsi kaikki palstakiusaajat ja trollit mukaan :(

No ei ole asiallinen. Kukaan, joka pitää olennaisena mainita että naisvaltainen ala, ei ole normaali. Olisi hirveää tehdä töitä tuollaisen ihmisen kanssa, joka syyttää kaikista ongelmista kollegojen sukupuolta. Mieti itse. Työkaverisi mielestä olet oletusarvoisesti kiusaaja jos olet nainen. Onko kivaa ja asiallista? No ei.