Onko edelleen niin, että mikä tahansa maski on parempi kuin ei maskia ollenkaan?
Kangasmaskien tehottomuus taistelussa on herättänyt laajasti huolta. Alunperinkään ei ollut mikään salaisuus tai uusi tieto, että niiden hyöty on vähäinen, mutta nyt niiden epäillään olevan jopa haitallisia, koska ihmiset luottivat niihin liikaa. Kannattaako ostaa kalliimpia kertakäyttöisiä suojia vai sinnitelläänkö vielä näillä pestävillä? Juuri ostin hienon muumi maskin.
Kommentit (25)
Mitäpä jos unohtaisit koko maskin, välttäisit turhaa liikkumista, muistaisit turvavälit ja pitäisit huolta käsihygieniasta?
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos unohtaisit koko maskin, välttäisit turhaa liikkumista, muistaisit turvavälit ja pitäisit huolta käsihygieniasta?
Turvavälien pitäminen on vaikeaa, kun tuijottaa kännykkäänsä tai varpaitaan, sekä kävelee vasenta laitaa tai mutkittelee.
VTT:n tutkimusprofessori Aki Harlin: "Nykyisten kotitekoisten maskien teho suodatuskykyineen on 40-50 prosentin paikkeilla. Jos mennään kirurginsuojaimeen, erotuskyky on siellä 90 prosentin rajamailla. Jos ajattelee annoksen kannalta, kirurginmaskilla saa annoksen 10 ja kangassuojaimella annoksen 50."
Vastaus: on.
Mikä ihme on että nämä maskikammoiset kulkutaudinrakastajat eivät usko tieteeseen? :DD
Vielä ehditään tehdä kunnon tili tänä keväänä kauppaamalla kalliimpia maskeja hölmöille.
Ja muutaman kuukauden päästä, kun kevät koittaa alkaa nämä maskien hyödyt jännästi tulemaan esille ja kesällä on virus taas nujerrettu.
Syksyllä sitten upgreidataan kun saadaan muutama vaarallinen mutaatio taas jostain sopivasti kaivettua esiin. Mainoslauseissa korostuu itsensä suojaaminen.
Mutta kiva kun aletaan tajuamaan, kuinka hyödyttömiä paperirätit ovat viruksia vastaan. Ei ole tietysti mukavaa ajatuksena se, että 90% vastaantulevista tallaajista on aivottomia lampaita.
Maskipakkomaissa on hyväksytty mikä tahansa itse tehty kangasrätti. Nyt kun kirurginen maski tai vielä suodattavampi FFP2-maski tulee mm. Saksassa pakolliseksi, saattaa hyvinkin olla, että tartunnat siitä vähenevät. Kun pinta-alaltaan Suomen kokoisessa maassa asuu 83 miljoonaa ihmistä, kai sen nyt tauaa, miten paljon vaikeampi tilanne siellä on. 1000 kuollutta joka päivä, 20 000 tartuntaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on että nämä maskikammoiset kulkutaudinrakastajat eivät usko tieteeseen? :DD
Tätä oli jo joku q*anon-fani ehtinyt alapeukuttaa. "Ota itse selvää, google on ystävämme."
Olen ollut vapaaehtoisessa eristyksessä likimain viime maaliskuusta alkaen. Käynyt nopeasti kaupassa tai tilannut ruuat kotiin, Kesä onneksi helpotti, mutta minua varovaisempaa saa hakea. Olen opetellut asioimaan silloin, kun se on turvallista ja miksi pelkkä kangasmaski riittää silloin.
Maskeja koskevat suositukset eivät kiinnosta minua, sillä jos en joudu roikkumaan tuntikausia ihmisjoukoissa en myöskään hysterisoi maskeista Pidän turvaväliä, pesen käteni ja koetan vaan tsempata edelleenkin eristyksissä.
KÄytä siis maalaisjärkeäsi maskien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vapaaehtoisessa eristyksessä likimain viime maaliskuusta alkaen. Käynyt nopeasti kaupassa tai tilannut ruuat kotiin, Kesä onneksi helpotti, mutta minua varovaisempaa saa hakea. Olen opetellut asioimaan silloin, kun se on turvallista ja miksi pelkkä kangasmaski riittää silloin.
Maskeja koskevat suositukset eivät kiinnosta minua, sillä jos en joudu roikkumaan tuntikausia ihmisjoukoissa en myöskään hysterisoi maskeista Pidän turvaväliä, pesen käteni ja koetan vaan tsempata edelleenkin eristyksissä.
KÄytä siis maalaisjärkeäsi maskien kanssa.
Annapa minullekin vinkki maalaisjärjelläsi.
Olen asiakaspalvelutyössä 8 h päivässä.
Ffp2/3 maskit suojaavat viruksilta 95-98 prosenttisesti ja ovat ainoita suojia joita käyttämällä virusten aiheuttamien tautien tarttuminen hengitysteiden kautta voidaan estää melkein sadan prosentin varmuudella.
Vierailija kirjoitti:
TIEDE SANOO:
Miksi hengityssuojain ei ole oikeasti hyödyllinen tavalliselle ihmiselle koronavirusta vastaan? Kansanterveyden asiantuntija vastaa tähän ja 3 muuhun kysymykseen
https://tekniikanmaailma.fi/miksi-hengityssuojasta-ei-ole-oikeasti-hyot…
Koronavirus
Kohutun maskiselvityksen tehnyt professori kiistää poliittisen ohjauksen – tulos maskien vähäisestä hyödystä "ei ole muuttunut mihinkään"
https://www.aamulehti.fi/koronavirus/art-2000007483222.html
Ja minä en tiedä mitä hiton paskaa sinä olet lukenut, mutta näin sanoo tiede. Sinä taas olet tyhmä. Tuossa on sinulle kuitenkin pari helppoa linkkiä jotka ehkä tajuat. Tuskin tajuat, mutta yritä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä ehditään tehdä kunnon tili tänä keväänä kauppaamalla kalliimpia maskeja hölmöille.
Ja muutaman kuukauden päästä, kun kevät koittaa alkaa nämä maskien hyödyt jännästi tulemaan esille ja kesällä on virus taas nujerrettu.
Syksyllä sitten upgreidataan kun saadaan muutama vaarallinen mutaatio taas jostain sopivasti kaivettua esiin. Mainoslauseissa korostuu itsensä suojaaminen.
Mutta kiva kun aletaan tajuamaan, kuinka hyödyttömiä paperirätit ovat viruksia vastaan. Ei ole tietysti mukavaa ajatuksena se, että 90% vastaantulevista tallaajista on aivottomia lampaita.
Eipä ne mitenkään erityisen vaarallisia ole, kun täälläkään ei ole tilanteeseen vaikuttanut millään tavalla. Sama virus vain kiertää eri muodoissaan miten se on tehnyt jo kymmeniä vuosia. En tajua miten tämäkin on saatu kaupattua uskottavana väitteenä että virus pystyisi yhtäkkiä mutatoitumaan vaarallisemmaksi kuin alkuperäinen ja vielä useina versioina, kun se on ylipäätään kaikkea viruksen toimintaa vastaan. Virus haluaa elää ja se mutatoituu vain alaspäin vaarattomammaksi. Nämä mitä nyt on liikkeellä on olleet liikkeellä aina. Niitä ei ole vain etsitty, niin niitä ei ole siksi ole myöskään löydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIEDE SANOO:
Miksi hengityssuojain ei ole oikeasti hyödyllinen tavalliselle ihmiselle koronavirusta vastaan? Kansanterveyden asiantuntija vastaa tähän ja 3 muuhun kysymykseen
Koronavirus
Kohutun maskiselvityksen tehnyt professori kiistää poliittisen ohjauksen – tulos maskien vähäisestä hyödystä "ei ole muuttunut mihinkään"
Ja minä en tiedä mitä hiton paskaa sinä olet lukenut, mutta näin sanoo tiede. Sinä taas olet tyhmä. Tuossa on sinulle kuitenkin pari helppoa linkkiä jotka ehkä tajuat. Tuskin tajuat, mutta yritä.
Lainaus TM:n artikkelista:N95-hengityssuojaimia, jotka suodattavat pois 95 prosenttia pienistä, viruksia sisältävistä hiukkasista, käytetään terveydenhuoltoympäristössä lääkärien ja sairaanhoitajien suojelemiseksi hengityselinsairauksille altistumiselta. Nämä maskit suojaavat vain, jos niitä käytetään oikein. Ne vaativat erityistä testausta, jotta varmistetaan niiden asettuminen tiiviisti kasvoja vasten niin, ettei ilma vuoda sivuilta, mikä kumoaisi maskin tarkoituksen.
Maskit siis estävät koronan tarttumisen, mikäli niiden suojausluokka on tarpeeksi korkea, vähintään N95, joka vastaa ffp2:sta eurooppalaisessa suojausluokituksessa.
SItä paremman suojan antaa ffp3, joka estää virukset 98 prosenttisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIEDE SANOO:
Koronavirus
Lainaus TM:n artikkelista:N95-hengityssuojaimia, jotka suodattavat pois 95 prosenttia pienistä, viruksia sisältävistä hiukkasista, käytetään terveydenhuoltoympäristössä lääkärien ja sairaanhoitajien suojelemiseksi hengityselinsairauksille altistumiselta. Nämä maskit suojaavat vain, jos niitä käytetään oikein. Ne vaativat erityistä testausta, jotta varmistetaan niiden asettuminen tiiviisti kasvoja vasten niin, ettei ilma vuoda sivuilta, mikä kumoaisi maskin tarkoituksen.
Maskit siis estävät koronan tarttumisen, mikäli niiden suojausluokka on tarpeeksi korkea, vähintään N95, joka vastaa ffp2:sta eurooppalaisessa suojausluokituksessa.
SItä paremman suojan antaa ffp3, joka estää virukset 98 prosenttisesti.
Kyllä. Tuo maski suojaa, MUTTA vain jos sitäkin käytetään OIKEIN. Ja te ihmiset ette osaa käyttää niitä oikein. En ole kertaakaan nähnyt oikein käytettyä maskia koko vuoden aikana. Täysin turhaa puuhaa tavallisella väestöllä. Siksi edes parhaimmista maskeista ei ole saatu hyötyä kuin sairaalaolosuhteissa pienellä otannalla. Joten älkää käyttäkö virusportteja ( maskeja) jos ette osaa käyttää niitä. Koska sitä ne on teidän tavisten käytössä.
Lähtiköhän tämä keskustelu aloittajan toivomalle linjalle? 🤔
Uskon toki tieteeseen mutta entäpä sitten kun todetaan että Ffp2/3 maskit eivät oikeastaan riitäkkään että suositellaan kaasunaamarien käyttöä eli mikä tässäkin on se totuus että missä vaiheessa se maski ja minkälainen maski oikein sitten riittää?
Lisäksi tuossa artikkelissa todettiin että maskit olisi tulleet jäädäkseen että nillä voitaisiin torjua influenssoja jne jne. Eli ollaanko menossa sellaiseen yhteiskuntaan että tilanteessa kuin tilanteessa meidän otaksutaan käyttävän näitä maskeja?
Jotenkin hämää tämä keskustelu ja mikä on se absoluuttinen totuus asiasta eli näistä maskeista oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIEDE SANOO:
Koronavirus
SItä paremman suojan antaa ffp3, joka estää virukset 98 prosenttisesti.Kyllä. Tuo maski suojaa, MUTTA vain jos sitäkin käytetään OIKEIN. Ja te ihmiset ette osaa käyttää niitä oikein. En ole kertaakaan nähnyt oikein käytettyä maskia koko vuoden aikana. Täysin turhaa puuhaa tavallisella väestöllä. Siksi edes parhaimmista maskeista ei ole saatu hyötyä kuin sairaalaolosuhteissa pienellä otannalla. Joten älkää käyttäkö virusportteja ( maskeja) jos ette osaa käyttää niitä. Koska sitä ne on teidän tavisten käytössä.
Koulutettu apinakin osaa pukea hengityssuojaimen oikein muutaman harjoittelukerran jälkeen, joten uskoisin suomalaisten kykenevän samaan, ainakin Pisa tulosten perusteella :-)
Olen käyttänyt ffp2/3 maskeja viime vuoden alusta saakka ja säilyttänyt terveyteni ja keuhkojeni täyden kapasiteetin.
Jokaisen itseään ja läheisiään ajattelevan kansalaisen tulisi käyttää vapaa-ehtoisesti ainakin ff2 tason maskia, eikä viedä niitä viruksia omaan perheeseensä mukanaan.
Aika ikävältä voi tuntua jälkikäteen, että pitikin säästää muutama kymppi silloin pahimpaan korona-aikaan, mutta toisaalta olihan siitä vaimosta/miehestä riesaakin elinaikanaan, joten kepeät mullat ja olen nyt satasen rikkaampi.
Ffp2/3 maskeja kannattaa ostaa suurempi määrä kerralla ja käytön jälkeen maskin voi laittaa "karanteeniin" kunnes mahdolliset virukset ovat siitä kuolleet.
Viikko on ainakin riittävä turva-aika jonka jälkeen maskin voi ottaa uudelleen käyttöön.
Muutamalla kymmenellä maskilla selviää talven ensi kesään saakka :-)
Vierailija kirjoitti:
Naapurin Putte ei maksa oikean tiedon välittämisestä, agendalla on enemmänkin muiden tilanteen heikentäminen, jotta sielläpäin näyttäisi parammalta.
Ja ihan vaan sattumalta näitä tieteenvastaisia öyhötyksiä levittää ympäriinsä se eräs porukka, jolla on muutenkin aika jännä "isänmaallinen" agenda,
On. Maskipakkomaissa on alhaiset koronaluvut. Ei kun...