Mitä jos karanteeni sattuu muuton kanssa päällekkäin?
Onko minulla silloin oikeus muuttaa ja olla tekemisissä muutossa apuna olevien ihmisten kanssa? Vai pitääkö muuttua siirtää niin pitkälle että karanteeni loppuu? Mihin silloin muuttaa tähän nykyiseen asuntooni tuleva henkilö? Kuka korvaa kustannukset?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutat yksin tai annat muiden hoitaa koko muuton.
Simppeliä.
"Muutat yksin" - tosi hyvä neuvo. Kuinka moni saa huonekalut kannettua yksin? Ja jos ei ole ajokorttia, ei voi edes pakua ajaa. Eikä niitä tavaroita voi sinne asuntoonkaan jättää seuraavan asukkaan riesaksi.
Ei ole rahaa ulkoistaa muuttoa, ei ole ajokorttia jne.
Miten ajattelit sen muuton hoitaa jos et olisi karanteenissa ?
Karanteeni ei noihin vaikuta.
En ole ap, en ole muuttamassa - eli minä en ole ajatellut hoitaa muuttoa mitenkään. Mutta ymmärsin ap:n aloituksesta, että muutossa olisi auttamassa jotain tuttuja. Mohan muuttaa niin - vuokraa pakun ja kaveriporukka tulee auttamaan, jolloin toki itse kantaa tavaroita heidän kanssaan. Ajokortittoman muutossa joku kaveri sitten ajaa sitä pakua. Tämä kokonaisuus voi maksaa satasesta muutamaan sataseen (sisältäen ehkä jopa muuttaapulaisille ostetut tarjoilut uuden kodin päässä), muuttofirma taas ei edes tarkkaa summaa usein anna etukäteen, mutta hinta voi nousta jopa 1000 euroon. Onhan siinä iso ero.
pallokorva42 kirjoitti:
Viranomaismääräyksellä karanteeniin määrätty ei muuta ennen karanteeniajan päättymistä.
Jos muutat vuokra-asunnosta, maksat vanhasta asunnosta päiväkohtaisen vuokran. Koko kuukauden vuokraa ei tarvitse maksaa, koska kyseessä on force majeure -tilanne. Uudesta asunnosta maksat saman tien, koska hallintaoikeus sinulla on.
Jos muutat myymästäsi omistusasunnosta, karanteeniaikaa ei lasketa myyjän toimitusvirheeksi, etkä joudu maksamaan sopimussakkoa. Voit joutua sovittelemaan ostajan kanssa tilannetta, osallistumalla yhtiömaksun maksamiseen siltä ajalta, kun olet karanteenissa muuttopäivän jälkeen.
Lähde: Vuorkalaiset ry neuvontapuhelin. Tarkistin itse, kun olen muuttamassa korona-aikana.
Entä, jos uuteen asuntoon olisi muuttamassa jo uusi vuokralainen. Mihin hän menee ja kenen kustannuksella?
Ei se ihan reilua ole, jos esim. työssä altistuu koronalle, ja sitten joutuu yhtäkkiä pulittamaan summia, joihin ei ole varaa. Tämä on yksi esimerkki tilanteesta, jota ei ole vaan mietitty, kun kaikki koronaan liittyvät suositukset ja rajoitukset perustuvat ajatukseen, että ihmisillä on kyllä rahaa maksaa ylimääräiset kulut. No, kaikilla ei ole. On helppo sanoa, että "sitten vaan odotetaan vanhassa asunnossa karanteenin päättymistä", mutta eihän se aina ole mahdollista.
Mitä hankalammaksi ja kalliimmaksi suositusten noudattaminen tehdään, sitä todennäköisemmin ihmiset salaavat sen, että ovat karanteenissa ja riskeeraavat muuttoapulaisten terveyden. Valitettavasti moni joutuu tekemään näin, kun ei ole varaa maksaa sinne ja tänne korvauksia ja hyvityksiä ja ties mitä lisämaksuja. Jos rajoituksia tehdään, olisi sitten pitänyt myös laatia selkeä ohjeistus, mistä saa apua, ja maksetaanko esim. pienituloiselle karanteenista syntyneet ylimääräiset vuokra- tai muuttokulut. Jos ei makseta, niin kuka ottaisi pelkän karanteenin takia luottohäiriömerkinnän (jos ei saa maksettua syntyviä lisäkuluja)? Se merkintä kun voi sotkea elämän pahimmillaan vuosiksi.
Minä en ottaisi.
Vierailija kirjoitti:
pallokorva42 kirjoitti:
Viranomaismääräyksellä karanteeniin määrätty ei muuta ennen karanteeniajan päättymistä.
Jos muutat vuokra-asunnosta, maksat vanhasta asunnosta päiväkohtaisen vuokran. Koko kuukauden vuokraa ei tarvitse maksaa, koska kyseessä on force majeure -tilanne. Uudesta asunnosta maksat saman tien, koska hallintaoikeus sinulla on.
Jos muutat myymästäsi omistusasunnosta, karanteeniaikaa ei lasketa myyjän toimitusvirheeksi, etkä joudu maksamaan sopimussakkoa. Voit joutua sovittelemaan ostajan kanssa tilannetta, osallistumalla yhtiömaksun maksamiseen siltä ajalta, kun olet karanteenissa muuttopäivän jälkeen.
Lähde: Vuorkalaiset ry neuvontapuhelin. Tarkistin itse, kun olen muuttamassa korona-aikana.
Voiko olla mahdollista? Ihminen asetetaan karanteeniin, ja siitä seuraa hirvittävät taloudelliset menetykset? Ei ole reilua, sanonpa vaan. Tsemppiä aplle!
Ei todellakaan ole reilua. Tuossa taas yksi osoitus siitä, että ei ole mietitty karanteenien kaikkia seurauksia ja sitä, kuka auttaa ihmistä tämäntyyppisissä ongelmissa. Kaikilla kun ei ole hyvätuloisia vanhempia tai avuliaasti isoja summia lainaavia kavereita :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa karanteeni on omaehtoinen. Hienompi sana kuin vapaaehtoinen. Kukaan ei tiedä keneltä korona tarttuu, ihan yhtä hyvin niillä muuttomiehillä on jo korona!
Suurinosa karanteeneista Suomessa on omaehtoisia, mutta Suomessakin on määrätty ihmisiä pakolliseen karanteeniin tartuntatautilain perusteella lääkärin toimesta.
Eristykseen määrätään, jos on tartunta. Pahinta noissa muutoissa on, jos korona tulee kunnolla päälle.
Yhtä hyvin voit kaatua liukkaalla ja joutua sairaalaan tai lapsi syntyykin etuajassa tms.
Näiden vuoksi maksamme veroja ja saat apua sosiaalisena avustuksena.
pallokorva42 kirjoitti:
Tälle iso peukku. Noin kannattaa muittenkin tehdä, kysyä sieltä mistä saa oikean tiedon.
Ja tasapuolisuudesta vinkujille, jolloin elämä on tasapuolista?
Niinpä niin, ei milloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pallokorva42 kirjoitti:
Voiko olla mahdollista? Ihminen asetetaan karanteeniin, ja siitä seuraa hirvittävät taloudelliset menetykset? Ei ole reilua, sanonpa vaan. Tsemppiä aplle!
Ei todellakaan ole reilua. Tuossa taas yksi osoitus siitä, että ei ole mietitty karanteenien kaikkia seurauksia ja sitä, kuka auttaa ihmistä tämäntyyppisissä ongelmissa. Kaikilla kun ei ole hyvätuloisia vanhempia tai avuliaasti isoja summia lainaavia kavereita :(
Ja lässynlässyn taas, mahdollisia tapahtumia, jotka tulevat esiin tai eivät tule, on miljoonia, kuka niitä ehtii miettimään.
Voi luoja taas tätä av-kansaa.
Suurinosa karanteeneista Suomessa on omaehtoisia, mutta Suomessakin on määrätty ihmisiä pakolliseen karanteeniin tartuntatautilain perusteella lääkärin toimesta.