Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän naisvaltaisella osastolla tehdään ilmaiseksi ylkkää

Vierailija
21.01.2021 |

Aloitin muutama kk sitten uudessa työpaikassa. Kauhukseni huomasin, että naisvaltaisella osastolla tehdään kiltisti ja tunnollisesti valtavia tuntimääriä ilman ylityökorvauksia. En voi käsittää, että nämä naiset tunnollisesti kirjaavat 10-13h päiviä sisälle niin että käyttävät liukuvan työajan pankkia. Sieltä sitten tuurilla saadaan tunti-tunnista vapaaksi näitä... ehkä ja joskus. Useimmilla jo lakisääteinen 60h saldo täynnä ja tunnit eivät enää edes kirjaudu järjestelmään.

Aiemmassa miesvaltaisessa työporukassa oikeuksista pidettiin kiinni. Palkat oli paremmat ja ylkästä maksettiin. Koskaan ei istuttu yli 9-10h päivää ja nekin poikkeustapauksia.

Itse olen jo nyt saanut ikävän ja vaikean työntekijän leiman kun teen 8-16 päivän ja lähden kotiin. Sen ajan teen töitä parhaani mukaan, mutta ylimääräistä en korvauksetta istu. Säännöllisesti kuulen jupinaa, kun pakkaan tavaroitani ja toivotan päivänjatkot kun työaika on täynnä.

Valitettavasti uskon, että itse en saa kulttuuria muutettua ja ennemmin tai myöhemmin saan fudut. Harmittaa silti naisten puolesta kun suostuvat tähän paskaan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla naisvaltaisilla työpaikalla sama juttu, tunti tunnista tehdään ja niitä tunteja ei koskaan ehdi pitämään. Itse teen myös vain 8-16 ja sitä katsotaan vinoon. Ei kiinnosta. Mieheni taas on miesvaltaisella alalla ja ei tee mitään ylimääräistä, ellei siitä makseta erikseen. Miehet osaa pitää puolensa paremmin, samoin miesten liitot.

Vierailija
2/10 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Me naiset annetaan periksi yhteisen hyvän nimissä. Pitäähän sitä nyt olla joustava.

Vaan kun se joustavuus puree omaan nilkkaan. Pitää oppia olemaan omat rajansa pitävä. Se vaan on tosi vaikeaa kun ryhmäkuri pakottaa toimimaan kuten muutkin, joustamaan pitääkseen työpaikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Me naiset annetaan periksi yhteisen hyvän nimissä. Pitäähän sitä nyt olla joustava.

Vaan kun se joustavuus puree omaan nilkkaan. Pitää oppia olemaan omat rajansa pitävä. Se vaan on tosi vaikeaa kun ryhmäkuri pakottaa toimimaan kuten muutkin, joustamaan pitääkseen työpaikkansa.

Ryhmäkuri on se pahin. Maksan jo nyt sitä hintaa, että oma osasto ei pyydä muiden mukaan lounaalle ja esimerkiksi sähköpostiketjuista minua ”unohdellaan” jatkuvasti vaikka kyse olisi vastuualueestani.

Itse pyrin olemaan ystävällinen ja hommat sujuu hienosti esim. muiden osastojen kanssa. Olen kuitenkin melko jämäkkä ja ehkä vähän liiankin määrätietoinen tähän porukkaan. Parhaiten pärjäisi kun olisi ujo ja hiljaa sekä marttyyrimaisesti osallistuisi keskusteluun, koska viimeksi on ehtinyt edes kauppaan arkipäivänä.

-ap

Vierailija
4/10 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toimintaohjeet:

1. Liityt liittoon, jotta saat lakipalvelut käyttöösi sieltä

2. Merkkaat Exceliin jokaisen ylityötunnin, jota teet (Ja tietenkin päivämäärät yms.). Jos on jotain muuta todistusta todellisista työtunneista, otat ne talteen jokaiselta työvuorolta. 

3. Teet kiltisti hommia, joko niin kauan kuin jaksat tai ainakin koeajan loppun, jotta saat vakituistettua itsesi.

4. Kun aika on kypsä, kerrot liiton lakimiehelle hyväksikäytöstä. Toimitat hänelle excelin ja mahdollisen muun datan tehdyistä työtunneistasi ja maksetuista palkoista. 

Vierailija
5/10 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan riippuu ihan siitä, minkä työehtosopimuksen piirissä ollaan, kuinka niitä ylitöitä korvataan, vai korvataanko. Yleensä niillä aloilla, joilla ylitöistä korvataan huonommin, on lähtöpalkka jo isompi, kuin aloilla, joilla ylitöistä maksetaan enemmän.

Jos tietää tarvitsevansa työaikajoustoja kotiinpäinkin, kannattaa ainakin jonkin verran niitä ylitöitäkin tehdä. Meillä on tilanne, että tuon tuostakin täytyy pitää puoli päivää tai päiväkin vapaata lasten asioiden hoitamiseen. Silloin on hyvä, kun on sisääntehtyjä tunteja jemmassa. Työnantajalle se on OK.

Vierailija
6/10 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä toimintaohjeet:

1. Liityt liittoon, jotta saat lakipalvelut käyttöösi sieltä

2. Merkkaat Exceliin jokaisen ylityötunnin, jota teet (Ja tietenkin päivämäärät yms.). Jos on jotain muuta todistusta todellisista työtunneista, otat ne talteen jokaiselta työvuorolta. 

3. Teet kiltisti hommia, joko niin kauan kuin jaksat tai ainakin koeajan loppun, jotta saat vakituistettua itsesi.

4. Kun aika on kypsä, kerrot liiton lakimiehelle hyväksikäytöstä. Toimitat hänelle excelin ja mahdollisen muun datan tehdyistä työtunneistasi ja maksetuista palkoista. 

Liiton lakimiehistä ei ole mitään apua. Pyörittelevät päätään eivätkä ota ajettavakseen kuin täysin varmoja asioita. Kannattaa palkata yksityinen asianajaja, joka on erikoistunut työoikeuteen. Niin minä voitin juttuni, jota liiton juristi ei suostunut ajamaan.

Vierailija
7/10 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että työnantajalta ei edes tule painostusta tuollaisten ylityömäärien tekemiseen, vaan paineen aiheuttaa ”ryhmäkuri” työyhteisössä? Aika sairas työyhteisö siinä tapauksessa.

Vierailija
8/10 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joudutaan putiikki joka päivä sulkemaan omalla ajalla. Eli sulkuhommat eivät ole työaikaa. Luottamusmies ei välitä ja kieltää asiasta puhumisen.

Vierailija
9/10 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä joudutaan putiikki joka päivä sulkemaan omalla ajalla. Eli sulkuhommat eivät ole työaikaa. Luottamusmies ei välitä ja kieltää asiasta puhumisen.

Höpö höpö. Suljette sitten siten, että työaika riittää. Kovana nyt?!

Vierailija
10/10 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko "ylkkä" joku seksuaalinen palvelus, vähän niinku "suikki"?