Rajut ongelmat lahjakkaitten lasten opettamiseksi
Matematiikassa ylöspäin eriyttämistä tukeva materiaali 6. luokan oppimateriaaleissa
https://www.utupub.fi/handle/10024/150996
"Tutkimuksen perusteella ylöspäin eriyttäminen nähdään laajasti opettajan vastuualueena, eikä sitä oppimateriaaleissa suuremmin tueta. Lisätehtävien heikon aihevastaavuuden voitiin päätellä johtuvan osittain ilmiöstä, jossa yhteisten tehtävien jälkeen lahjakkaille laskijoille annetaan vain lisätyötä, jonka mielekkyyteen ei kiinnitetä huomiota."
Kommentit (9)
Rajut ongelmat aloittajalla ymmärrettävän tekstin tuottamisessa.
Hyvä jos ei enää palvota vain niitä helposti onnistuvia.
Meidän koulusysteemi on tasapäistävä järjestelmä, missä ei huomioida lahjakkaita lapsia lainkaan. Kaikille koulun aloittaville lapsille pitäisi tehdä tasotesti, millä voitaisiin ohjata lahjakkaat lapset sen luokan tasolle, mikä tarjoaisi heille haasteita. Nykysysteemi menee heikoimman ehdoilla ja se tylsistyttää älykkään lapsen.
Missähän se raju ongelma on? Paitsi AP:n päässä.
Ap:lla on suomen kielessä rajuja ongelmia ratkaistavaksi.
Kyllä tuossa minusta ongelmaa on.
Meillä on poika, joka on tylsistynyt koulussa nyt viiden vuoden ajan. Toisaalta viisi vuotta lapsen elämässä on kyllä sellainen aika, että hän on osittain sopeutunutkin. Liekö toinen termi, että näkyvissä on tulos tasapäistämisestä. Hyvää on se, että kun koronan takia on tullut paljon poissaoloja (koska on pois koulusta aivan vähäisestäkin oireesta), niin ei jää jälkeen vaan osaa tehdä läksyt samaan tapaan kuin olisi tunnilla ollutkin.
Miinusta asiassa on se, ettei poika opi oppimaan. Ei opi taitoja, miten opiskellaan, koska osaa kaiken valmiiksi. Ehkä myös jonkinlainen työnteko ja vaivannäkö jää myös oppimatta.
Tylsistymisen ehkäisemiseksi poika keksii tunneille ajanvietettä, jotka ei kaikki niin opettajan mieleen. Saattaa hölmöillä kavereiden kanssa ym aiheuttaa häiriötä tunnilla. Toisaalta oma luokanope on kyllä melko jämäkkä ja osaa luokkaa ohjata rauhallisempaan suuntaan. Pojalle on jäänyt jäljelle ehkä jotain sinitarranpallon pyörittelyä ym., jonka senkin tosin osa opettajista kokee häiritseväksi.
Mutta entä jos tilanne olisi erilainen? Jos edes osa aineista olisi sellaisia, että ne tarjoaisivat haastetta?
Oppilaiden taito- ja tietotaso eriytyy rajusti nykykoulussa entiseen verrattuna. Opettajia ei voi velvoittaa omalla ajalla ilman palkkaa luomaan tehtäviä eri tasoille eri oppiaineissa! Tasokurssit on poistettu ja nyt yritetään opettajien selkänahasta luoda sisäiset tasokurssit muka eriyttämisen nimissä! Jos oppimateriaalin luomisesta, työnantaja ei maksa palkkaa, käytetään niitä materiaaleja, joita järkevästi on jo tarjolla: oppikirjat, niiden sähköiset materiaalit, omat "varastot" monisteita ja tehtäviä. Nykyään on paljon oppilaita, jotka eivät tunnu pystyvän tekemään yksi kertaistenkaan ohjeiden mukaan mitään järkevää esim. yläkoulun viimeisillä luokilla. Ongelma ei ole silloin opetusmateriaalissa vaan oppilaan heikoissa tiedoissa ja taidoissa, jotka eivät parane, vaikka opettaja yökaudet tekisi ylihelppoja tehtäviä. Heidän paikkansa olisi muualla kuin normiluokassa mutta se on sitä inkluusiota, l.säästämistä. Ongelma on myös tässä sisäisessä tasokurssijärjestelmässä yhdenmukainen ja oikeudenmukainen lukuvuosi- ja päättöarviointi. Jos joku tekee 60-80 prosenttia vähemmän tehtäviä ja helpompia töitä kuin muut, millä perusteella numerot annetaan? Päättöarvioinnissa on eri oppiaineissa hyvin laajat ja monitahoiset tavoitteet ja eihän helpotettua ja supistettua oppimäärää suorittanut ole lähimainkaan tehnyt edes kaikkea, mitä vaadittaisiin. Kun tämmöisessä systeemissä peruskoulua käynyt, menee toiselle asteelle, ei todellakaan kannata ihmetellä, miten siellä on täysin luku- ja kirjoitustaidotonta porukkaa, joka ei osaa oikeasti mitään.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaiden taito- ja tietotaso eriytyy rajusti nykykoulussa entiseen verrattuna. Opettajia ei voi velvoittaa omalla ajalla ilman palkkaa luomaan tehtäviä eri tasoille eri oppiaineissa! Tasokurssit on poistettu ja nyt yritetään opettajien selkänahasta luoda sisäiset tasokurssit muka eriyttämisen nimissä! Jos oppimateriaalin luomisesta, työnantaja ei maksa palkkaa, käytetään niitä materiaaleja, joita järkevästi on jo tarjolla: oppikirjat, niiden sähköiset materiaalit, omat "varastot" monisteita ja tehtäviä. Nykyään on paljon oppilaita, jotka eivät tunnu pystyvän tekemään yksi kertaistenkaan ohjeiden mukaan mitään järkevää esim. yläkoulun viimeisillä luokilla. Ongelma ei ole silloin opetusmateriaalissa vaan oppilaan heikoissa tiedoissa ja taidoissa, jotka eivät parane, vaikka opettaja yökaudet tekisi ylihelppoja tehtäviä. Heidän paikkansa olisi muualla kuin normiluokassa mutta se on sitä inkluusiota, l.säästämistä. Ongelma on myös tässä sisäisessä tasokurssijärjestelmässä yhdenmukainen ja oikeudenmukainen lukuvuosi- ja päättöarviointi. Jos joku tekee 60-80 prosenttia vähemmän tehtäviä ja helpompia töitä kuin muut, millä perusteella numerot annetaan? Päättöarvioinnissa on eri oppiaineissa hyvin laajat ja monitahoiset tavoitteet ja eihän helpotettua ja supistettua oppimäärää suorittanut ole lähimainkaan tehnyt edes kaikkea, mitä vaadittaisiin. Kun tämmöisessä systeemissä peruskoulua käynyt, menee toiselle asteelle, ei todellakaan kannata ihmetellä, miten siellä on täysin luku- ja kirjoitustaidotonta porukkaa, joka ei osaa oikeasti mitään.
Eikös niille virassaoleville opettajille makseta palkkaa kesä-elokuu? Vaikka varsinaista lomaa on vissiin vaan 4vkoa kuten meillä muillakin? Siinä sitä olisi 6vko/ vuosi miettiä näitä lisätehtäviä, ja lokakuussa viikkoa ja joulun tienoilla kaksi viikkoa lisää. Varmaan jokusen tehtävän siinä ajassa saisi pusattua? Ja jos ei saa, aina on KVG, joka on pullollaan vaikka ja mitä lisämateriaalia myös luonnontieteisiin, ihan maailman johtavien yliopistojen sinne viemänä.
Outo otsikko.