Kolumni: Olin koulukiusattu, jota opettajakin vihasi – tässä syy
"Opettaja alkaa helposti itsekin suhtautua nihkeästi koulukiusattuun, kirjoittaa Iltalehden kolumnisti Jonna Joutsen"
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/180a6c3f-8c94-4efc-9d72-6941efd5e9e0
Kommentit (4)
Joo, näin. Ja mun kohdalla opettaja aloitti itse kiusaamisen ja nöyryyttämisen, muistan selvästi halveksivat ilmeet ja mitätöimisen.
Tokihan sitten luokka”toverit” lähti tähän mukaan.
Jotkin stigmat seurasivat läpi peruskoulun tehden olon sietämättömäksi. Ja toki sitten sen takia alkoi lintsailu ja kaiken maailman keppostelu ihan rankemmastakin päästä. Nuori kasvattaa niin herkästi sellaisen teflonkuoren jotta voisi edes jollain tasolla selviytyä, ja siten tahtomattaan vaan vahvistaa mielikuvia.
Jotkin uskomattomat juorut, oletukset ja suoranaiset valheet kasvoivat ihan järjettömiin mittasuhteisiin - ja elävät vielä edelleenkin, yli 30 vuoden jälkeen, jonkinlaisena kauhisteltavana legendana kyseisessä oppilaitoksessa! Ihan kauheaa, ja jotkut hölmöt vielä uskovat näihin 😅
Olen niin onnellinen, että minun nuoruudessa ei ollut some-kanavia sellaisena kun ne nykyään ovat, minut olisi varmaan roustattu totaalisesti.
Tää Jonna Joutsenhan purkaa nyt pahaa oloaan ja kiusaamiskokemuksiaan kolumneissaan miehiin.
Opettajille herää raivo, koska heistä tuntuu että oppilaan puolustuskyvyttömyyden vuoksi heidän täytyy sotkeutua asiaan ja se lisää työtä + joutuu mahdollisesti tekemisiin ällöttävien ja uhkaavien vanhempien kanssa.
Siinä syy.
Kaikki alkaa. Se on sellainen massailmiö, jossa kun yhtä kiusataan, ihan kaikki alkaa näkemään sen jotenkin alempiarvoisena ihmisenä. Tätä ilmiötä ei edes kyseenalaista kukaan paitsi itse kiusattu, kunnes alkaa itsekin uskomaan että on viallinen. Sitten aikuisena ehkä osa kiusaajista tai sivustaseuraajista saattaa tajuta että tuli tehtyä väärin. Suurin osa varmaan ei tajua!