Tiesitkö, että maskin saisi ottaa pois päästä vasta kotona? Ei heti esim kaupassa käynnin jälkeen
Jos ilmassa on vaikka kaupassa paljon virusta, niin sitä tarttuu myös esim. vaatteisiin. Maskia ei saisi ottaa pois kaupasta ulos tullessa tai autossa vaan vasta kotona.
Itse olen ottanut jo autoon tullessa maskin pois.
Mietin, että pitäisikö olla useampi talvitakki? Koska eihän se auta, jos vien ostokset kotiin ja sitten lähden samoilla ulkovaatteilla hakemaan lapsen päivähoidosta. Koska pienellä lapsella ei ole maskia, niin sittenhän siitä takista pölisee ne virukset hänenkin hengitysilmaan.
Tältä suojautuminenhan on käytännössä mahdotonta.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronavirusta on ruokapakkauksien pinnoillakin. Kuinka moni oikeasti putsaa ne desinfiointiaineella tai pitää niitä karanteenissa jonkun aikaa.
Ei sitä voi olla pakkausten pinnoilla merkittävästi kuin siinä tapauksessa, että joku on sattunut yskimään lähietäisyydeltä juuri sitä pakkausta päin. Aika epätodennäköistä.
No mietipä niitä törkykäsiä joilla ihmiset niihin pakkauksiin koskee. Voi saada muutakin kuin koronaa.
Mutta kun ihmiset aika harvoin häplää koko hyllyllistä tavaraa törkykäsillään. Pakkaus hyllyssä on ihan eri asia kuin ovenkahva tai maksupääte, jota häplää koko asiakaskunta.
Kuinka usein ihmiset saivat tartuntatauteja kaurapuuropaketeista menneinä vuosina?
Jaa kun ei voi muiden ihmisten käsihygieniasta tietää, niin miksi ottaa riskiä. Pieni riski se on riskikin. Esimerkiksi moni ei desinfioi käsiäni kauppaan mennessä. On sitä ennen ollut bussissakin ja kosketellut paljailla käsillä muovipinnoitettuja metalliosia ja niistänyt nenäänsä yms.
Niin siis mikä se riski on? Minä en nuole kaupasta tuomiani pakkauksia, mutta en kyllä nuollut niitä ennen koronaakaan. Hedelmät pesen ennen käyttöä, ja jos esimerkiksi kaurahiutalepakkauksen pinnalla on pieni määrä virusta, se a) kuolee pahvipinnalta nopeasti ja b) ennestään pienestä määrästä virusta siirtyy pakkausta kotona käsitellessäni omaan käteeni vain murto-osa, jos sitäkään.
En todellakaan rupea desinfioimaan kaikkea ostamaani siinä pelossa, että sen pinnalla saattaa olla minimaalinen määrä virusta. Turhalla desinfioimisella luodaan kotiin resistenttejä bakteerikantoja.
Mikäli lähimarketissa alkaa pyöriä enemmän tartuttajia kuin terveitä, voin muuttaa mieltäni. Mutta edelleenkin, viruskuorma ratkaisee. Pieni määrä virusta on riski vain, jos sinulla on immuunipuolustus ihan nollissa.
Sinä voit puhua vain omasta puolestasi, niin kuin meistä jokainen. En voi tietää kuka on terve ja kuka ei, kun viittasit lähimarkettikeissiin. En voi tietää etkä edes sinä onko paketissa paljon vain vähän virusta. Vai onko sulla silmät jotka näkee virukset ja muut mikrobit?
Mä en aja autoa maski päässä. Onko mitään typerämpää näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala ja Biden p8itävät muuten kahta maskia päällekkäin, tuplasuoja! Tästä oli uutinen, jossa lisäksi varoiteltiin, että ei kannata käyttää maskia joka on tehty muovista tai nahasta.
🙄
Minäkin käytän kahta maskia päällekkäin kokouksissa, alla kirurginen (ruma) maski ja päällä (kaunis) kangasmaski.
Pikaisella tavallisella ruokakauppakeikalla vain yhtä kertakäyttöistä.
Sama, paitsi kirurgiseen maskiin olen leikannut reiän hengittämisen keventämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä teet niille vaatteille sitten, kun otat maskin pois kotona? Käsitteletkö ne desinfiointiaineella vai laitatko talvivaatteet joka kerta pyykkiin? Muistatko pestä heti vähintään kädet ja kasvot? Varovaisuus on hyväksi, mutta ylihysteerinen ei tarvitse olla.
Hesarissa oli keväällä juttua hongkongilaisesta Sars-selviytyjien järjestön aktiivista, joka ei aikonut sairastua koronaan. Hänellä oli aika jykevät käytännöt. Pukeutui kalvotakkiin ostoksille ja ei tuonut sitä asuntoon sisälle ollenkaan. Muut vaatteet meni suoraan pesukoneeseen ja mies suihkuun. Vaihtorahat laittoi tiiviiseen purkkiin karanteeniin 9 päiväksi jne.
Aa siksi jotkut idarit ajelee yksin maski naamalla autoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en aja autoa maski päässä. Onko mitään typerämpää näkyä.
No melkein yhtä typerää on kävellä jossain korvessa ulkona maski naamalla.
Kyllä sitä maskia pidetään ihan vaan sen vuoksi, ettei itse levitettäisi sitä niin tehokkaasti, jos satutaan sairastumaan ja ollaan oireettomia. Ei se maski hirveästi suojele, jos joku tulee ja köhäisee lähelläsi tai päin naamaasi. Maski on rajoite viruksen leviämiselle, ei este.
Kuljen kävellen, joten todellakin otan maskin pois. Jos käyn hammaslääkärissä tms. niin pesen heti kaikki vaatteet ja käyn suihkussa.
Oletteko todella löytäneet sellaisen maskin, jota voi pitää naamallaan, tukehtumatta, koko kauppareissun ajan? Minä en. Viimeksi tänään tuntui, että ilma loppuu jo ennen kassalle menoa. Enkä viipynyt kapassa kuin korkeintaan 10 minuuttia. Olipakko vetää maskia vähäksi aikaa pois nenän päältä, että sai vedettyä henkeä. Toistaiseksi olen kokeillut vain kuitukangasmaskeja, mutta jatkossa pitänee testata myös kangasmaskeija.
Huvittaa, kun ohjeistus on, että maskeja suositellaan käytettäväksi julkisissa tiloissa, siis esim. kaupoissa, sekä julkisissa liikennevälineissä. Mutta meillä, kuuden todetun tartunnan kunnassa, mummot kulkevat maski naamalla sauvalenkeillä, vaikka ketään muita ei näy kymmenien metrien säteellä. Itse olen uhmakkaasti liikkunut ulkona ilman maskia, kaupassakaan en hiljaisena aikana ole halunnut estää hegitystäni maskilla. Ei ole todettu astmaa, mutta lievät hengistysvaikeudet ovat muistona entisen työpaikan sisäilmaongelmista.
Mutta kuitenkin tulokset kertovat, että maskeja käyttäneistä 1,8 % sai koronan ja kontrolliryhmästä 2,1%.
"Infection occurred in 42 participants recommended mask wearing (1.8%), and 53 control participants (2.1%)"
Kuinka maskia käyttäjien riski saada tartunta silloin on suurempi? Tulos, jossa maskia käyttävän riski saada tartunta ei juuri pienene, ei yllätä, sillä koko ajanhan on ollut tiedossa, että tavanomainen kirurginen maski ei juuri suojaa itseä.
Tuossa artikkelissahan lisäksi korostettiin, että tutkimus on tehty olosuhteissa, jossa yleistä maskisuositusta ei ollut, joten maskeja käyttivät ainoastaan tutkimukseen osallistuvat. Kerrottiin, ettei tuloksista voi vetää johtopäätöstä, etteikö maski auttaisi tartuntojen leviämisessä, jos kaikki käyttäisivät sitä. Silloinhan jokainen suojaisi oletetusti toista, ja kokonaistartuntojen määrä voisi olla eri. Tai sitten ei. Sitä tämä tutkimus ei kuitenkaan kerro, vähentääkö maskin käyttö tartuntoja kollektiivisella tasolla.