Psyykkisen ahdistuksen oireena yskä?
Olen alkanut pohtia, että ajoittainen kuiva pitkittyvä ärsytys-yskäni mahtaa olla oite ahdistuneisuudestani. Ilmiö on tuttu usean vuoden takaa, ja on tutkittu. Kun syytä ei ole löytynyt, olen muistellut että pahimpien ahdistuneisuuksien kanssa samaan aikaan ovat olleet. Taas meinaan yskittää ja masis ja ahdistus on pahoina.
Mitä tuumaatte? Vastaavia kokemuksia?
Kommentit (35)
Tuskin, mä katsoisin sisäilman laadun ja kosteuden, tää talvi ja pakkanen voi jo pelkästään ärsyttää hengitysteitä, siitepölyt ja allergiat, astma, näitä ei herkästi tutkita jos oireena on vaan se yskä, koska se ei ole niin haitallinen.
Kyllä minä ahdistuksissani usein yskin, tai pikemminkin se on sellaista yökkimisyskintää. Ihan kuin olisi melkein oksennus tulossa.
Mä en niin kuin uskalla ja osaa enää kertoa kellekään miten kovasti ahdistaa. Niin paljon pahaa on kertomisesta seurannut. Ehkä yskimällä huudan sitä julki? Kaikkee on tutkittu ja kuvattu vain keuhkotähystykseen en suostu ilman nukutusta. Mulla on se tunne että tää johtuu siitä miten paha ahdistus mulla on. Aiheuttaa mulle muitakin aika kuuluvia ja näkyviä oiteita. Kuiva hinkuva ärsytysyskä. Alkaa sillä että on ensin se tuttu kuristus kurkussa mitä ahdistus yleensäkin tekee.
Kyllä voi olla. Huomaan itsestäni, että kun on stressiä tai ahdistaa niin oireena on hengen "haukkominen" (tai sellaiset syvät hengenvedot) ja kuiva yskä. Monesti juuri nämä ruumiilliset oireet pysäyttävät ja hoksaan, että nyt pitää alkaa hoitaa henkistä puolta.
Toinen, mistä yskä ja hengenhaukkominen voi johtua on jäykkä rintaranka-hartiaseutu. Sitä voi helpottaa avaavilla harjoituksilla ihan kotona. Ruumiilliset oireet voivat tietysti johtua myös ahdistuksesta eikä pelkästään huonosta työergonomiasta.
Tietenkin on hyvä tutkia asia lääkärillä läpikotaisin, mutta oletetaan, että yskä on ahdistuksesta johtuvaa:
Kun alat yskiä, yskiminen jo itsessään ärsyttää kurkun pintaa, ja johtaa yskimisen kierteeseen. Koita siis saada yskimistapa loppumaan vastustamalla yskärefleksiä esim. nielemällä tai juomalla. Rauhoita mielesi, kun yskimisen tunne tulee, toteamalla mielessäsi, että tämä johtuu vain mieleni peloista tms. Mitä enemmän jotain ajatusta tai tunnetta ikään kuin vastustelee, sitä pakottavammin se tunkee mieleen.
Onko jotain joka painaa mieltäsi? Jotain joka on jäänyt sanomatta, vaikka koet, että se pitäisi / olisi pitänyt sanoa / paljastaa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ahdistuksissani usein yskin, tai pikemminkin se on sellaista yökkimisyskintää. Ihan kuin olisi melkein oksennus tulossa.
Sama juttu.
Pahoinvoivaa yskää on ainakin mulla.
Syötkö verenpainelääkettä? Jotkut aiheuttavat sivuoireena kuivaa yskää. Jos vaihtaa merkin tai vaikuttavan aineen voi auttaa. Lue käyttöohjeet.
Ehkä ahdistuksessa hengität huomaamattasi suun kautta? Se kuivattaa limakalvoja/kurkkua. Koita juoda hieman vettä ja hengitä rauhallisesti nenän kautta.
Nenä kostuttaa hengitysilmaa.
Onhan nenäontelot tarkistettu että nenähwngitys toimii, ettei ole tukossa poskiontelotulehdusta tai polyyppeja joka tukkii nenää?
Itsellä oli pitkä yskä kun oli poskiontelotulehus, ei kauhean tukossa, mutta nenänieluun valuva räkä laukaisi yskimisen.
Kiitos kaikille vastauksista! Enpä tiennytkään että yskiminenkin kuuluu tic-oireisiin, minulla on muutama ticci kun olen ahdistunut, lisäksi dermatillomaniaa eli ihon nyppimistä verille. Ja ihan todella, olen huomannut että jos päästän tämän uskimisen valloilleen, siitä tulee paha, kun röörit ärtyy lisää yskimisestä. Yskimisen syytä ei löydy lääkityksistäni eikä refluksikaan tunnu mahdolliselta. Saan hillittyä yskää juomalla vettä tai muuten vain nielaisemalla, ja hengittämällä syvään ja rauhallisesti. Mutta tiedättekö, mulla on henkisesti helpompi olla silloin, kun ahdistukseni ilmenee fyysisesti, esim. tärinänä tai vaikka yskimisenä. En baan tykkää siitä miten paljon huomiota Nuo fyysiset oireeni herättää, ja ihmiset alkaa herkästi hössöttämään niiden oireiden hoitamisesta pois, vaikka ne on siis vain oireita ahdistuneisuudestani. Näin korona-aikaan vielä tuo yskiminen... Voimia kohtalotovereille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi olla. Huomaan itsestäni, että kun on stressiä tai ahdistaa niin oireena on hengen "haukkominen" (tai sellaiset syvät hengenvedot) ja kuiva yskä. Monesti juuri nämä ruumiilliset oireet pysäyttävät ja hoksaan, että nyt pitää alkaa hoitaa henkistä puolta.
Toinen, mistä yskä ja hengenhaukkominen voi johtua on jäykkä rintaranka-hartiaseutu. Sitä voi helpottaa avaavilla harjoituksilla ihan kotona. Ruumiilliset oireet voivat tietysti johtua myös ahdistuksesta eikä pelkästään huonosta työergonomiasta.
Mulla on havaittu jäykistynyt yläselkä, vanhan hoitamattoman luutuneen murtuman takia, lannerankani taasen on yliliikkuva ja siinä olikin aikanaan pieni mutta kivulias pullistuma. Venyttelen ja jumppaan nyt päivittäin pikkasen, koska mulla on sattumalta myös jalka nyt kipsissä, ja kainalosauvoilla liikkuminen kuorimittaa kroppaa lisää. Olen siis nyt sairauslomalla jalan murtuman takia. Mies syyllistää ja piikittelee, mutta auttaa mua noin fyysisesti kyllä. Äidilläni on alkava diagnosoimaton ja hoitamaton muistisairaus, on yksin talossaan harhaisena ja erittäin huonomuistisena... Eli ehkä tässä on sikäli syytäkin olla masentunut ja ahdistunut.
Koen olevani jumissa ja vankilassa. En vaan pysty puhumaan olostani kunnolla edes psykoterapeutilleni, jota viime vuodet olen rahatilanteeni takia nähnyt enää harvakseltaan. Tuntuu ettei kukaan ole käsittänyt tai kestänyt tätä mun jatkuvaa pahaa oloani, etenkin sitä miten ns. parempinanikin päivinä mielummin kuolisin kuin olisin elossa. Olin aikanaan melko tiuhaan osastohoidossa, lääkityksiä on kokeiltu ja vaihdeltu. Käytän psykoterapiettiani vähän niin kuin maksullisena parhaana (ja ainoana) ystävänäni, enimmäkseen keskityn puhumaan asioista jotka ovat mulle vielä merkityksellisiä ja tuovat jotain iloa, niin että mulla on yleensä hyvä olo käynnillä ja sen jälkeen. Vuosien varrella olen usein pyytänyt sähköhoitoa, aina olen kuulemma liian hyväkuntoinen siihen. Olen ulospäin vissiin sitten paljon parempikuntoisen oloinen mitä olenkaan. Töissä olen sinnitellyt kun se on kaikille niin tärkeää että olen töissä. Fyyisisten ja psyykkisten juttujen takia on ollut paljon poissaoloja, joudun niistä vähän väliä puhutteluun. Olen aina ollut väsynyt ja toivoton, eli tottunut että laiskaksi ja heikoksi sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on hyvä tutkia asia lääkärillä läpikotaisin, mutta oletetaan, että yskä on ahdistuksesta johtuvaa:
Kun alat yskiä, yskiminen jo itsessään ärsyttää kurkun pintaa, ja johtaa yskimisen kierteeseen. Koita siis saada yskimistapa loppumaan vastustamalla yskärefleksiä esim. nielemällä tai juomalla. Rauhoita mielesi, kun yskimisen tunne tulee, toteamalla mielessäsi, että tämä johtuu vain mieleni peloista tms. Mitä enemmän jotain ajatusta tai tunnetta ikään kuin vastustelee, sitä pakottavammin se tunkee mieleen.
Onko jotain joka painaa mieltäsi? Jotain joka on jäänyt sanomatta, vaikka koet, että se pitäisi / olisi pitänyt sanoa / paljastaa?
Minulla on myös krooninen yskä, ja epäilen myös ahdistusta aiheuttajaksi. Esim. sopimaton työ tai kylmä ilmapiiri laukaisee hakkaavan yskän, vaikka keskellä kuuminta kesää. En aluksi aina tiedosta itse, mistä kiikastaa, mutta yskä kertoo, että nyt jokin ahdistaa.
Olet ehdottomasti oikeilla jäljillä, kun kirjoitit tuon "onko jotain, mitä olisi pitänyt sanoa/paljastaa". Eräällä työpaikalla ahdistuin ja aloin yskiä, enkä taaskaan aluksi tiennyt miksi. Ilmapiiri oli outo. Sain yllättäen selville työpaikan johdon toimivan täysin moraalittomasti, ja jouduin välikäteen pohtimaan, paljastanko asian viranomaisille, ja mitä siitä seuraa. Lopetin työt, tein ilmoituksen ja yskäni parani.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin, mä katsoisin sisäilman laadun ja kosteuden, tää talvi ja pakkanen voi jo pelkästään ärsyttää hengitysteitä, siitepölyt ja allergiat, astma, näitä ei herkästi tutkita jos oireena on vaan se yskä, koska se ei ole niin haitallinen.
Pakkasilma juuri on kuiva, mutta ei sitä kukaan huomioi ennakkoon!
Ja E536 yskittää. Missä sitä saatat saada? Sen kuuluukin yskittää, koska se on o i r e liiallisesta syanidista. Miksi sitä pitäisi kenenkään sietää yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös krooninen yskä, ja epäilen myös ahdistusta aiheuttajaksi. Esim. sopimaton työ tai kylmä ilmapiiri laukaisee hakkaavan yskän, vaikka keskellä kuuminta kesää. En aluksi aina tiedosta itse, mistä kiikastaa, mutta yskä kertoo, että nyt jokin ahdistaa.
Olet ehdottomasti oikeilla jäljillä, kun kirjoitit tuon "onko jotain, mitä olisi pitänyt sanoa/paljastaa". Eräällä työpaikalla ahdistuin ja aloin yskiä, enkä taaskaan aluksi tiennyt miksi. Ilmapiiri oli outo. Sain yllättäen selville työpaikan johdon toimivan täysin moraalittomasti, ja jouduin välikäteen pohtimaan, paljastanko asian viranomaisille, ja mitä siitä seuraa. Lopetin työt, tein ilmoituksen ja yskäni parani.
Kiitos, kuulostaa samanlaiselta mitä mulla taas nyt on! Ja olen siis AP. Moni kirjoitti myös että yskään liittyy yökkimistä tai sellaista tunnetta. Mua alkaa oksettaa vain, ja saatan vähän oksettaakin, jos yskiessä kumarrun alaspäin, esimerkiksi lavuaarin yläpuolelle. ”Jotain mitä pitäisi sanoa”. Sopii muhun. En vaan yritysteni jälkeen enää osaa ja uskalla sanoa.
Kun olin burn outissa, oli koko sen ajan kuiva yskä, joka helpotti vasta kun paranin muutenkin.
Katohan. Ikävää että koit tuollaista. Mutta minulle lohdullista kuulla etten ole yksin. T: AP
Jännitysniska ja narskuttelu linkittyy ahdistukseen ja stressiin. Näillä voi olla kuvailemaasi refluksin kaltaista oireilua ja jopa ms-tautia muistuttavia oireita.
Siis siinä mielessä voi ahdistus liittyä yskään että jos nukut huonosti ahdistuksen takia, käytät lääkkeitä, heräilet yleisin, niin voi tulla refluksitauti joka aiheuttaa yskää.