Voiko lähivanhempi estää teinin muuton etävanhemman luokse?
9-luokkalainen asuu lähivanhemman luona ja haluaa syksyllä lukioon etävanhemman asuinpaikkakunnalle, jolloin tietysti lähi ja etä vaihtavat rooleja. Lähivanhempi vastustaa tätä, ilmeisesti elatusmaksujen vuoksi. Voiko lähivanhempi estää toisen paikkakunnan kouluihin hakemisen, tai jos valitaan kouluun, voiko estää muuttamisen? Jos joudutaan turvautumaan viranomaisiin, onko asiaa mitään mahdollisuutta saada ratkaistuksi ajoissa?
Kommentit (7)
"Tosiasiassa yhteishuoltajat eivät aina pääse kuitenkaan yhteisymmärrykseen lapsen asumisesta ja muutosta. Lapsen osoitteenmuutos ilman toisen vanhemman suostumusta voi olla hyvin haastavaa ja jopa mahdotonta. Monet asiat pystytään kuitenkin hoitamaan lapsen tosiasiallisen asuinpaikan mukaan ja ilman tuomioistuimen päätöstä viranomaiset eivät pysty ryhtymään toimiin lapsen palauttamiseksi viralliseen asuinosoitteeseensa, jos lapsi asuu huoltajansa kanssa eikä esimerkiksi ole lastensuojelullisia syitä viedä lasta pois tämän huoltajan luota."
Asianajotoimisto Svahn
Ei voi estää.
kirjoittaja 1/2 sen jo kirjoitti oikein pätevästi auki.
Lapsella on kuitenkin lähtökohtaisesti oikeus valita opiskelupaikkansa. Ja jos opiskelupaikkakunnalla on vielä toinen vanhempi, siihen ei kyllä puutu mikään viranomainen. Tuon ikäinen kun voi itse jo sanoa missä haluaa asua.
Asian helpottamiseksi elatusmaksusta voi varmaan yrittää neuvotella?
Ei voi olla kyse elareista, kun kuluja ei enää ole.
Kyllä sen täytyy johtua vain siitä, että lähivanhempi ei halua menettää lastaan.
15v voi itse vaihtaa osoitteensa, ei tarvita mitään vanhempien lupia.
Ei voi, 12 v kuullaan asuinpaikkapäätöksessä ja 15 v saa päättää täysin itse. Käytännössä yli 12 v kohdalla asia ratkaistaan lapsen tahdon mukaan, jos ei toinen vanhempi täysin kyvytön ole.