Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä ihmisestä, joka kirjoittaa " mangeetti" (=magneetti)?

Vierailija
03.08.2006 |

Ja kyseessä EI ole mikään lukihäiriö tms.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin tulee usein tuollaisia näppäilyvirheitä. Ilmeisesti ei kuitenkaan tästä kyse?

Vierailija
2/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten ei mitään " ongelmia" ulosannin kanssa. Jotkut sanat ei vaan sovi kaikkien suuhun. Eli siis en ajattele mitään kummallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muunlaisista virheistä, esim. yhdyssanojen osien erilleen kirjoittamisesta, voi sen sijaan päätellä jotain jo kättelyssä.

Vierailija
4/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden kirjoitusvirheen perusteella. Lukihäiriöstä voi olla kyse yhtä lailla kuin sivistymättömyydestä.

On tässä taas kova pähkinä purtavana av-mammoilla... :D

Vierailija
5/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan aina Malvivaara eli sanon aina Malmi vaara. Tai sanaa, jossa on r ja d esim, auditorio pakko sanoa audi torio

Vierailija
6/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne yhden joka ei osaa sanoa miljonääri vaan sanoo miljon-ääri.

Eikä sinä ole mitään kummallista minusta, ymmärrän että hän tarkittaa miljo-nääriä :P)

Vierailija
7/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihmettelen että kuinka vähän on tullut luettua kirjoja, koska useimmat koulusta tarttuneet kielioppivirheet ja väärät luulot karisevat kyllä lukemalla.

Usein vielä käy niin, että kun lukee " magneetin" tai " röngtenin" jälkeen eteenpäin, niin tulee esiin muitakin kielioppivirheitä. Räikein ja käsittämättömin kielioppiongelma jonka olen AV:lla nähnyt on kyllä ollut kulma = kuulemma. Monta kertaa samassa tekstissä, ei voinut olla enää näppishärö...

Vierailija
8/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisen moukan kanssa.

kuinka joku voi kehdata...jessus!

Onko kukaan sitä mieltä, että tuollaiselle ihmiselle tulisi antaa turpaan ja kunnolla? Kehtaakin liikkua muiden ihmisten ilmoilla.

Vierailija
9/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti sanoa siis " mangeetin" tietysti :)

11

Vierailija
10/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja ihmettelen että kuinka vähän on tullut luettua kirjoja, koska useimmat koulusta tarttuneet kielioppivirheet ja väärät luulot karisevat kyllä lukemalla.

Usein vielä käy niin, että kun lukee " magneetin" tai " röngtenin" jälkeen eteenpäin, niin tulee esiin muitakin kielioppivirheitä. Räikein ja käsittämättömin kielioppiongelma jonka olen AV:lla nähnyt on kyllä ollut kulma = kuulemma. Monta kertaa samassa tekstissä, ei voinut olla enää näppishärö...

ootko koskaan miettinyt sitä, että kirjakieli on keinotekoinen ja muuttuu aikojen saatossa sen mukaan, miten puhekieli muuttuu? ja miksi ihmeessä netin keskustelupalstalla pitäis kirjottaa kirjakieltä?

Vierailija
11/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikea lukutoukka. Lisäksi luen lehtiä joka päivä, minulle tulee 4 lehteä (2 tulee viikottain, yksi päivittäin, yksi kuukaudessa kerran)lisäksi luen Hesarin ja Iltasanomat joka päivä.

En lue niitä oppiakseni kielioppia enkä usko että ole oppinut kielioppia niistä, vaan siksi että minulla on lukemishimo, mun täytyy saada lukea! En katso TV:stä muuta kuin uutiset ja lapsia ei minulla ole.

Jumpassa käyn tosin melkein joka päivä. Töissäkin menee kaikki paussit ja vähä enempikin lukiessa. Mutta jatkuvasti teen näppäilyvirheitä ja kielioppi mokia, vaan en jaksa niitä korjailla. Enkä edes kaikkia virheitä edes huomaa.

Vierailija
12/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin av-palstan slangista;) Se " keinotekoinen" kirjakieli nyt kuitenkin sattuu olemaan suomalaisten äidinkieli ja joihinkin sääntöihin sen on pohjauduttava, luki netissä mitä vaan. Eli kirjaimet oikeille paikoilleen yms. melko olennaista. Normaali ihminen osaa suoltaa tekstiä asiayhteyden mukaan, eli av:lle puhekieltä ja virallisiin yhteyksiin kunnon suomea.

Vierailija:

ootko koskaan miettinyt sitä, että kirjakieli on keinotekoinen ja muuttuu aikojen saatossa sen mukaan, miten puhekieli muuttuu? ja miksi ihmeessä netin keskustelupalstalla pitäis kirjottaa kirjakieltä?

Vierailija
13/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla vuosia enkä siis osaa suomeakaan kunnolla, mutta se ei ole menoa haitannut eikä rohkeutta minulta vienyt. ;)

Vierailija
14/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

evvk

Vierailija
15/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy aina puhuessa hidastaa vauhtia ja oikee sanomalla sanoa k i r j u r i n l u o t o!!! Aika hassua :)

Vierailija
16/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mielestä 2-3 kirjaa/kk paljon? Mä luen 1-3 kirjaa/vko, enkä pidä itseäni erityisemmin lukutoukkana...

Vierailija
17/17 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tarkoittaa " Tsemppiä" ...;D