Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Oulu hyvä asuinkaupunki?

Vierailija
19.01.2021 |

Pian on edessä muutto Helsingistä Ouluun, jota en tunne ollenkaan. Millainen Oulu on asuinkapunkina? Lähitienoot? Harrastukset? Ilmapiiri? Kertokaa!

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joskusonhyväavatasilmät kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realisti kannattaa olla. Jos et ole lestadiolainen, olet automaattisesti ulkona piireistä jo tarhasta lähtien. Ei kannata ihmetellä, kun jokaista (varsinkin julkista) organisaatiota johtaa joku miehen näköinen lapanen. Kun mietit, miten ne ovat paikkansa saaneet, niin vastaus on simppeli - Rauhanyhdistyksessä ne paikat jaetaan.

Ikäni olen asunut Oulussa enkä ole törmännyt tällaiseen. Rakennusala taitaa olla ainut, jossa lestaadiolaisuudella voit saada työpaikan (melkein kaikki talotehtaat yms. on lestaomistuksessa), mutta muuten uskonto tai uskonnottomuus ei vaikuta mitenkään työpaikan saantiin tai muuhunkaan elämään.

Ihmetyttää tällainen uskonnollisuuden korostaminen, sillä ei ainakaan minun tuttavapiirissä ole tapana puhua uskonnosta ja vaikka tiedänkin parin työkaverin kuuluvat kyseiseen liikkeeseen, ei tämä näy työyhteisössä yhtään mitenkään.

T. Julkisessa asiantuntijavirassa oleva nelikymppinen

Käypä muissa isoissa kaupungeissa ja avaa silmäsi, sekä korvasi.

Ihan joka paikassa näkyy lestattomuus. Myyjillä, torikauppiailla, oppailla, jne on avoimempi ja rennompi läpänheitto. Saattaa vitsien joukossa olla jopa kaksimielisyyksiäkin. Ei Oulussa...

Joku Oulun marketin kalatiskinmyyjä sais potkut samanlaisesta vitsiniekkailusta, jollaista kuulet muissa isoissa kaupungeissa.

Ihan äärikarrikoituna esimerkkinä käy päivä Yli-Iissä konsulenttina myymässä leipää ja pullaa, sekä mene sen jälkeen Kuopion torille konsulentiksi. Toisessa pitää valita sanat todella tarkkaan ja toisessa voit heittää rankkaakin läppää ja porukka on mukana hymyissäsuin.

Ja tiedossahan on myös, että tuo näkyy muuallakin kuin rakennusalalla. Et taida hoksata erästä kauppaketjua, etkä liioin isoa kuljetusliikettä, kiinteistövälitysfirmaa ja niin edelleen?

Miksi vertaat Yli-Iitä ja Kuopiota? Eikö kannattaisi verrata vastaavia paikkoja eli esim. Oulua ja Kuopiota tai Yli-Iitä ja Nilsiää? Eli sitä alkuper. kaupunkia vastaavaan tai liitoskuntaa liitoskuntaan.

Sisälukutaitosi vaatii remonttia

Vierailija
42/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulusa on kajahtaneita yllinkyllin, huumeiden käyttöä ja Raahesta muuttaneita hulluja miehiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä etelässä käynyt oon, miten siellä kukaan viihtyy? En sinne koskaan muuttaisi mieluummin mä kuolisin joo mä vihaan etelää!

Vain yksi paikka Suomessa, rakkaampi kuin mikään toinen, Perämeren rannalla kaupunki kaunein kaikista Oulua mä rakastan

Vierailija
44/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulusa on Raahesta muuttaneita hulluja miehiä, narkkareita jne. Olisko joku muu kaupunki mielessä? Kuopio parempi.

Vierailija
45/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö esimerkiksi Jyväskylässä ja Turussa ole ihan yhtä paljon nistejä kuin Oulussakin?

Vierailija
46/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älämeneainakaansinne kirjoitti:

Pistäältäjaäkkiä kirjoitti:

Kaikki suurimmat kaupungit töiden vuoksi kokeneena voin kertoa sinulle faktoja.

Voin sitten myöhemmin sanoa: "Mitä minä sanoin", heh.

Plussat:

- Lentoasema

- Juna-asema

- Haaparannan kaupat ja nuuskaralli

- Korkeakoulut, sekä koulutusmahdollisuudet ylipäänsä

- Yliopistollinen sairaala

- Kalastusmahdollisuudet

- Teatteri

- Q-stock

- "Lyhyt" matka Syötteelle ja Rukalle

- Rokua lähellä

- Virpiniemi/ Muhos-golf

Miinukset:

- Kesä lyhyempi, kuin Hki:ssä.

- Tuuli/ kylmyys

- Pannukakkumaisema

- Risukkoiset/ pajukkoset metsät

- Lestadiolaisuus niin työelämässä, kouluelämässä, tarhoissa, virastoissa kuin arkipäivän kanssakäymisissä kaupungilla.

- Helsinkiläistynyt meno, siinä pahassa

- Pitkä matka muihin kaupunkeihin. Esim: Kuopio 3,5h. JKL, 4h. Ylempänä nyt ei ole juuri "Mitään"

- Tori kautta aikain hirveä ja menee vain rumemmaksi

- Keskustan mukulakivikadut sota-ajalta ja huonoja ajaa

- Jurottaminen/ vakavuus. Huoltamoiden kassatkaan eivät hymyile.

- Isot marketit huonoja "Halleja", valikoimat suppeita ja look aivan kauhea

- Keskustan liiketilat hajautettu ympäri Oulua, eli kaikkea et saa keskeltä kaupunkia

- Erikoistavarakauppojen vähyys, joita keski-suomen alapuolella huomattavasti enemmän

- Uimarantana menettelee vain kylmävetinen Nallikari, jossa joskus liiaksi ruuhkaa. Pienissä paikoissa välillä bakteeriongelmia

- Liikuntapaikat surkeita ja tarjonta suppeaa

- Keskustassa ulkomaalaisia, kuka tykkää, kuka ei

- Ravintoloiden ja yökerhojen taso surkea

- Levottomia (Huume)lähiöitä riittää täälläkin: Toppila, Rajakylä, Kaakkuri, Maikkula(Osin), Metsokangas(Osin), Syynimaa, Puolivälinkangas, Martinniemi, Kaukovainio, Myllyoja

- Lestadiolaislähiöitä: (Missään et pääse näitä kokonaan pakoon) Oulunsalo, Liminka, Lumijoki, Tupos, Yli-Ii, Temmes, Kärsämäki, Haukiputaan Jokikylä, Ylikiiminki(Junttejakin lisäksi, jotka vihaavat ulkopaikkakuntalaisia)

Tyrnävä unohtui mainita, joka on lestadiolaisuuden ydin.

Kempele kai on.

Vierailija
47/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realisti kannattaa olla. Jos et ole lestadiolainen, olet automaattisesti ulkona piireistä jo tarhasta lähtien. Ei kannata ihmetellä, kun jokaista (varsinkin julkista) organisaatiota johtaa joku miehen näköinen lapanen. Kun mietit, miten ne ovat paikkansa saaneet, niin vastaus on simppeli - Rauhanyhdistyksessä ne paikat jaetaan.

Ikäni olen asunut Oulussa enkä ole törmännyt tällaiseen. Rakennusala taitaa olla ainut, jossa lestaadiolaisuudella voit saada työpaikan (melkein kaikki talotehtaat yms. on lestaomistuksessa), mutta muuten uskonto tai uskonnottomuus ei vaikuta mitenkään työpaikan saantiin tai muuhunkaan elämään.

Ihmetyttää tällainen uskonnollisuuden korostaminen, sillä ei ainakaan minun tuttavapiirissä ole tapana puhua uskonnosta ja vaikka tiedänkin parin työkaverin kuuluvat kyseiseen liikkeeseen, ei tämä näy työyhteisössä yhtään mitenkään.

T. Julkisessa asiantuntijavirassa oleva nelikymppinen

Älä ole noin naiivi. Se, että sinä et ole noissa keskusteluissa mukana, tarkoittaa vain sitä, ettet kuulu tuohon piiriin. Ei sitä, etteikö noissa piireissä ole teidänkin työpaikan asiat päätetty.

Höpö höpö! Tänne taitaa olla pesiytynyt joku vainoharhainen salaliittoaktivisti.

Oman kokemuksen mukaan verkostoituminen täällä Oulussa tapahtuu ihan samalla lailla kuin muualla Suomessakin. Olen elänyt ja työskennellyt varsin vaikutusvaltaisia tehtävissä useissa kaupungeissa ympäri Suomea ja Eurooppaa, eikä Oulu erotu muista Suomen kaupungeista tässä suhteessa mitenkään.

Minusta kaksimielinen läppä ei kuulu työelämään eikä kyllä asiakaspalvelutilanteisiinkaan ja se viljeleminen kertoo enemmän sivistyksen puutteesta kuin sen puuttuminen uskonnollisuudesta.

Vierailija
48/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tämä lestadiolaisuudesta kohkaaminen. Itse olen koko ikäni eli päälle parikymmentä vuotta asunut Oulussa enkä tunne yhtään lestaa:D

Otetaanpa vähän faktoja:

https://www.kotimaa.fi/blogit/onko-lestadiolaisuus-oulussa-tabu-vai-onk…

Viestintäjohtajalle tuli noottia, kun heitti läppää.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15075418/lestadiolaisuus-oulussa

Työelämässä ennemin, tai myöhemmin puukotetaan selkään. Naapureina kyttäävät, kyräilevät ja juoruavat. Tarhassa, joissa enemmistö lestoja, viedään tarhanjohtajaa kuin pässiä narussa. Sama kouluissa.

Hakukone löytää paljonkin tarinoita luettaviksi.

Ja silti, edelleenkään en tunne yhtään lestaa :D

Harmi, jos sinulla tai muilla on huonoja kokemuksia, mutta tuo ei kyllä vastaa minun todellisuuttani. Olen parikymppinen, asun lähellä keskustaa ja vielä aspa-alalla töissä eikä ikinä ole uskonnollisuus näkynyt missään. Sen kyllä uskon että jossain Yli-Iissä voi olla vähän erilaista, varsinkin jos tuttavapiiri koostuu vanhemmista ihmisistä, mutta ei kannata leimata koko Oulua.

Vierailija
49/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiin tottuneelle tuntuu varmasti pikkukylältä. :) Sopivan pieni, mutta kaikkea löytyy. Tähän mennessä en ole vielä löytänyt palvelua, jota ei löytyisi keskustasta tai ihan muutaman kilometrin säteeltä. Joukkoliikenne toimii kaikista haukuista huolimatta mielestäni hyvin siellä missä kulkee, joskin asuinalue kannattaa katsoa sen mukaan, että bussit tosiaan kulkevat sieltä.

Vierailija
50/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa viitisen vuotta asuneena pitää sanoa, että uskonnollisuus ja konservatiivisuus pukkaa kyllä läpi yllättävän monessa paikassa. En tiedä mikä on lestadiolaisuutta ja mikä muuta kristillisyyttä, mutta sitä on.

Kaikki on varmaan ihan fine, niin kauan kun olet itse kristitty, edes tapakristitty. Jos et ole, niin älä muuta tänne. Me ollaan asuttu useammassa paikassa Suomessa ja missään ei ole ollut näin helvetin (sic!) hankalaa lasten et-opetuksen tai koulussa/päiväkodissa pidettyjen uskonnollisten tilaisuuksien kanssa D: Samaten mua on hämmästyttänyt työpaikalla pidetyt joulu- ym. hartaudet, julkisilla paikoilla soitettu hengellinen musiikki jne. Täkäläisiä asia ei tunnu kummastuttavan.

Vierailija
51/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tämä lestadiolaisuudesta kohkaaminen. Itse olen koko ikäni eli päälle parikymmentä vuotta asunut Oulussa enkä tunne yhtään lestaa:D

Tunnet. Et vain tiedä että tunnet.

Vierailija
52/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persulestalle hyvä mesta!

Vierailija
53/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lestadiolainen äänestää persuja?

Kysyn tätä vakavissani, sillä tietääkseni vain kepu on sallittu ko. lahkossa. Kokoomus nipin napin...

Vierailija
54/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskusta on pyritty todella tehokkaasti tappamaan rakentamalla yliopistokampus suolle hevonv*tunjeeraan ja panostamalla kaukaisiin lähiökeskittymiin (Kaakkuri, Ideaparkin alue). Julkinen liikenne perseestä, oma auto kannattaa olla. Oululaiset aika kummallista kansaa (ihme vänkääjiä) ja mielestäni Helsingin jälkeen tylyintä porukkaa. Talvisin on hillittömän kylmä ja aina tuulee (mereisyys & kostea ilma). Onnea matkaan.

Oulussa tuulee paljon vähemmän kuin esim. Helsingissä. Tietenkin jos on jostain sisämaasta, kuten Tupokselta kotoisin, tuuli voi tuntua kutkuttavalta.

Vierailija
55/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin viime lokakuussa Etelä-Suomesta Ouluun. Narkkarit vie tosiaan kaiken, etenkin pyörät. Keskusta pienehkö ja muuten pitkät välimatkat. Palvelut pelaa ihan kivasti.

Vierailija
56/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ole kokenut kuin ja vain Oulusalossa. Olen asunut ympäri Oulua ( silloin kuin en ole asunut pois Suomesta).

Työelämässä ennemin, tai myöhemmin puukotetaan selkään. Naapureina kyttäävät, kyräilevät ja juoruavat. Tarhassa, joissa enemmistö lestoja, viedään tarhanjohtajaa kuin pässiä narussa. Sama kouluissa.

Hakukone löytää paljonkin tarinoita luettaviksi.

Vierailija
57/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkeikoilla olen ollut. Talvella vähän kylmä. Meri on kiwa. Stokka oli jees. Ei ole enää jees. 

Kampus on onneksi huitsin vidussa, pysyy ne teinit poissa. (varmaan teinejä vduttaa, mut muita ei)

Hyvä ulkoilla. Oikeat metsät ja ulkoilumaastot surkeat ..

Sincc

Ei mitään kansallispuistoja lähellä. Jotain pilipali polkuja waan ..

Vierailija
58/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäältäjaäkkiä kirjoitti:

Kaikki suurimmat kaupungit töiden vuoksi kokeneena voin kertoa sinulle faktoja.

Voin sitten myöhemmin sanoa: "Mitä minä sanoin", heh.

Plussat:

- Lentoasema

- Juna-asema

- Haaparannan kaupat ja nuuskaralli

- Korkeakoulut, sekä koulutusmahdollisuudet ylipäänsä

- Yliopistollinen sairaala

- Kalastusmahdollisuudet

- Teatteri

- Q-stock

- "Lyhyt" matka Syötteelle ja Rukalle

- Rokua lähellä

- Virpiniemi/ Muhos-golf

Miinukset:

- Kesä lyhyempi, kuin Hki:ssä.

- Tuuli/ kylmyys

- Pannukakkumaisema

- Risukkoiset/ pajukkoset metsät

- Lestadiolaisuus niin työelämässä, kouluelämässä, tarhoissa, virastoissa kuin arkipäivän kanssakäymisissä kaupungilla.

- Helsinkiläistynyt meno, siinä pahassa

- Pitkä matka muihin kaupunkeihin. Esim: Kuopio 3,5h. JKL, 4h. Ylempänä nyt ei ole juuri "Mitään"

- Tori kautta aikain hirveä ja menee vain rumemmaksi

- Keskustan mukulakivikadut sota-ajalta ja huonoja ajaa

- Jurottaminen/ vakavuus. Huoltamoiden kassatkaan eivät hymyile.

- Isot marketit huonoja "Halleja", valikoimat suppeita ja look aivan kauhea

- Keskustan liiketilat hajautettu ympäri Oulua, eli kaikkea et saa keskeltä kaupunkia

- Erikoistavarakauppojen vähyys, joita keski-suomen alapuolella huomattavasti enemmän

- Uimarantana menettelee vain kylmävetinen Nallikari, jossa joskus liiaksi ruuhkaa. Pienissä paikoissa välillä bakteeriongelmia

- Liikuntapaikat surkeita ja tarjonta suppeaa

- Keskustassa ulkomaalaisia, kuka tykkää, kuka ei

- Ravintoloiden ja yökerhojen taso surkea

- Levottomia (Huume)lähiöitä riittää täälläkin: Toppila, Rajakylä, Kaakkuri, Maikkula(Osin), Metsokangas(Osin), Syynimaa, Puolivälinkangas, Martinniemi, Kaukovainio, Myllyoja

- Lestadiolaislähiöitä: (Missään et pääse näitä kokonaan pakoon) Oulunsalo, Liminka, Lumijoki, Tupos, Yli-Ii, Temmes, Kärsämäki, Haukiputaan Jokikylä, Ylikiiminki(Junttejakin lisäksi, jotka vihaavat ulkopaikkakuntalaisia)

Noista mainitsemistasi lestadiolaislähiöistä moni ei ole Oulussa, vaan ovat ihan omia kuntia tai niiden sivukyliä. Kärsämäki ei ole edes Oulussa päinkään. Se on oma kuntansa 120 km päässä Oulusta.

Vierailija
59/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korsosta kun ajaa alta kymmenen minuuttia Sipoonkorpoeen .. sellaista siellä ei ole ..

Vantaa parempi kaikin puolin muuten, mutta Oulussa on Merenranta. Se on ihan kiwa.

Sincc

Vierailija
60/128 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se live Oulu uleå kirjoitti:

Ihana kaupunki merta saaria veneitä ihana junaasema ja paljon kivoja asuntoja . Luontoharrastukset liikunta edulliset asunnot verrattuna etelään .

Saaristoelämä puuttuu. Ei ole oikea raikas merenrantakaupunki.

Näinpä ja torikin vain menee kokoajan huonompaan suuntaan. Se siitä merellisen Oulun rippeistä, joita jotkut kovasti koittavat vielä jaksaa hehkuttaa :)