Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Intuitiivinen syöminen ei toimi

Vierailija
19.01.2021 |

Taustaa:
Lievästi ylipainoisena söin joka päivä pussin sipsiä ja ruokaa niinkuin hyvältä tuntui. Laihdutin 8kg laskemalla kalorit ja liikkumalla lähes päivittäin, laskeminen ahdisti ja ”sallin” itselleni päiviä jolloin ahmin herkkuja, joten lopulta löysin termin ”intuitiivinen syöminen”

Nyt:
Lähes puoli vuotta olen harjoitellut ajatusta että ei ole ”hyviä ja pahoja” ruokia ja että kuuntelen kehoa. Painoa tullut lisää pari kiloa mikä ei ole katastrofi mutta en voi jatkaa näin. Syön joka päivä jotain pientä makeaa, juon ruoan kanssa viiniä ja kun syön itseni kylläiseksi huomaan että kaloriraja paukkuu. Vaikka söisin ihan kotiruokaa, salaattia ja hedelmiä, saan kommentteja että syön isoja annoksia. Mutta kun en ole kylläinen yhdestä omenasta ja selleritikuista!

Olen lukenut että intuitiivisen syömisen pitäisi lopulta helpottaa makeanhimoa mutta kattia kanssa. Hyvä niille kenelle sopii, minun täytyy edelleen tietoisesti rajoittaa omat syömiset jotta voin pysyä hyvässä kunnossa. Muiden kokemuksia?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykdinkertaisinta on lautasmalli, säännölliset ruoka-ajat, riittävä vedenjuonti ja lepo.

Kyllä minunkin intuitioni käskisi syömään suklaata ja juomaan viiniä, jos sitä kuuntelisin 😄

Vierailija
2/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aterioiden kommentoijille voit sanoa, että pää kiinni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykdinkertaisinta on lautasmalli, säännölliset ruoka-ajat, riittävä vedenjuonti ja lepo.

Kyllä minunkin intuitioni käskisi syömään suklaata ja juomaan viiniä, jos sitä kuuntelisin 😄

Joo ärsyttää että uskon tuota intuitio hömppää, tai Stephanie Buttermoren ”all in” eli syö niin paljon ruokaa kunnes keho alkaa luontaisesti pienentää annoksia 😂 eipä ole ruokahalu vähentynyt

Ap

Vierailija
4/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun intuitio on sitä mieltä, että aina kun on ruokaa niin pitää syödä koska ikinä ei tiedä saako sitä lisää.

Varsinkin herkut pitää piilottaa, koska siinä olen oikeassa, joku muu syö ne (olen perheellinen).

Mutta kaloreita laskemalla paino on nyt 10 kiloa vähemmän. Nälkää ei tarvitse kärsiä, kun syö oikein. Mutta intuitio vaan on toista mieltä.

Vierailija
5/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun intuitio on sitä mieltä, että aina kun on ruokaa niin pitää syödä koska ikinä ei tiedä saako sitä lisää.

Varsinkin herkut pitää piilottaa, koska siinä olen oikeassa, joku muu syö ne (olen perheellinen).

Mutta kaloreita laskemalla paino on nyt 10 kiloa vähemmän. Nälkää ei tarvitse kärsiä, kun syö oikein. Mutta intuitio vaan on toista mieltä.

Hieno kuulla että olet saanut painon laskemaan! Millaista ruokaa syöt että ei tule ylimääräisiä kaloreita vaikka nälkä lähtee?

Ap

Vierailija
6/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä laittaa suuhun just sitä mitä tekee mieli vaan pitää analysoida mikä siinä mieliteossa houkuttelee ja keskustella kehon kanssa asiasta ja tehdä kompromissi. Jos tekee mieli esim. karkkii tai vaaleeta leipää, niin keho voi olla väsynyt ja haluaa nopeasti energiaa. Nukuitko huonosti tai liian vähän? Syö hedelmä ja lähde kävelylle.

Vierailija
7/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pelkkä veden juominen auttaa makeanhimoon.

Vierailija
8/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intuitiivinen syöminen ei itse asiassa tarkoita todellakaan sitä, että syödään mitä mieli tekee. 

Se tarkoittaa sitä, että kunhan ensin laitetaan ruokavalion laatutekijät kuntoon, ei herkutella liikaa tms, niin sitten tämän terveellisen ruokavalion kanssa herää terve nälän- ja kylläisyydentunne johon voi luottaa siinä, kun päättää paljonko ja milloin syö.

Mutta jos on laihdutteluhistoria, siihen menee aikaa että alkaa toimia, ja sinä aikana voi lihoa vähän. Ja tosiaan jos vetää mitä mieli tekee niin eihän johonkin suklaaseen ja viiniin tai kaljaan koskaan tule mitään kylläisyyttä. Tuo toimii vain tuo intuitiivisuus jos 80% ruokavaliosta on kevyttä ja terveellistä.

Vierailija
9/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, intuitioon ei voi luottaa kaikki. Jos minä syön sen mukaan niin lopputulos ei ole terveellinen, vaikka en lihoisikaan.

Vierailija
10/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intuitiivista tai ei, mutta se voi auttaa jos näkee kokonaisuuden

Eli jos teen tänään valinnan x, se tuntuu hetken hyvältä mutta jälkikäteen saatan olla eri mieltä. Jos arvioi myöhemmin, olisiko kannattanut jättää syömättä?

Mulla tuo toimii, esim. eilen söin pullan päiväkahvilla. Nyt on vatsa vähän pallona ja muutenkin kurja olo (hiiva ei sovi ja yleensä välttelen sitä). Ensi kerralla jätän syömättä vaikka kaveri tarjoaisi lämpimässä. Se ei sovi mun kropalle

Tai se suklaa jota kerran kuukaudessa pms-aikaan keho ja pää huutaa? No ne näppylät jotka pari viikkoa herkuttelun jälkeen koristavat leukaperiä saavat hillitsemään sen himon

Aisteja voi käyttää tukemaan omaa hyvinvointiaan pitkällä aikavälillä, ei vain hetken kerrallaan

Vierailija
11/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intuitiivinen syöminen ei itse asiassa tarkoita todellakaan sitä, että syödään mitä mieli tekee. 

Se tarkoittaa sitä, että kunhan ensin laitetaan ruokavalion laatutekijät kuntoon, ei herkutella liikaa tms, niin sitten tämän terveellisen ruokavalion kanssa herää terve nälän- ja kylläisyydentunne johon voi luottaa siinä, kun päättää paljonko ja milloin syö.

Mutta jos on laihdutteluhistoria, siihen menee aikaa että alkaa toimia, ja sinä aikana voi lihoa vähän. Ja tosiaan jos vetää mitä mieli tekee niin eihän johonkin suklaaseen ja viiniin tai kaljaan koskaan tule mitään kylläisyyttä. Tuo toimii vain tuo intuitiivisuus jos 80% ruokavaliosta on kevyttä ja terveellistä.

Eli kuitenkin on ”pahoja” ruokia joita tulee välttää. Vai kuuluiko tuo luokittelu intuitiiviseen syömiseen vai sekoitinko johonkin muuhun? Siis se että kaikkeen ruokaan suhtautuu neutraalisti ettei kakkupala ole mikään erikoisuus jolloin sen viehätys katoaa.

Joinakin päivinä tekee mieli makeaa koko ajan niin onko se merkki että ei syö ruokaa tarpeeksi? Olisi kiva pystyä täysin luottamaan omaan kehoon mutta jos miun keho ”haluaakin” olla lievästi ylipainoinen niin en sitten voi kuunnella sitä. Onko oikeasti mahdollista että kaikille toimii tuo intuitiivinen syöminen vai onko se vaan tosi vaikeaa toteuttaa?

Ap

Vierailija
12/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää ensin totuttaa se elimistö niihin normaaleihin annoksiin ja ruokarytmiin, ennen kuin se oppii taas itse kertomaan sinulle, koska syödä ja miten paljon. Nyt olet totuttanut sen elimistösi vain ylensyöntiin ja liian vähäiseen syöntiin, joten miten ihmeessä kuvittelet, että intuitiivinen syöminen vielä voisikaan sinulle toimia. Nyt lautasmallin ja hyvän ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan ensin opettelet ne normaalit annoskoot ja normaalin ruokarytmin, selvittelet pään sisältä ne syyt tähänastisiin syömisongelmiisi ja sitten, pitkällä tähtäimellä intuitiivinenkin syöminen alkaa toimia.

Aloita vaikka tästä kurssista: https://hyvinvointiverkko.fi/verkkovalmennukset/jaahyvaiset-jojoilulle-…

Vierailija
13/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että tunnistat eron ruokahalun ja nälän välillä? Käyttämistäsi sanoista tulee mieleen, että tässä voisi olla epätarkkuutta.

Ruokahalu on ihan hyvä olla olemassa, mutta se on eri asia kuin nälkä. Vaikka ruokahalu sanoisi mitä, niin ruoan ensisijainen tavoite on olla ravintoa keholle ja nälkä on siihen hyvä mittari. Toki jos sen kuulemisessa on ongelmia, täytyy luottaa enemmän muihin signaaleihin. Tässä on yksilöllisiä vaihteluja, miten paljon tai vähän mitäkin on kuunneltava ja minä hetkenä.

Intuitiivinen syöminen ei tosiaan ole vain yhden asian eli mieliteon kuuntelua, kuten joku jo sanoikin. Se on kokonaisuus, joka rakentuu eri osista ja niiden erilaisista painotuksista eri tilanteissa.

Tuntuisiko sinusta mukavalta lähteä liikkeelle heti syömisen jälkeen? Tämä on itsellä kysymys, joka avaa syömisen jälkeisestä tilanteesta sitä, olenko syönyt yli sopivan kylläisyysasteen.

Vierailija
14/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on ihan parhaita aina nää "kuuntele kroppaasi". Jos kuuntelisin kroppaani, vetäisin 10k kkaloria päivässä herkkuja.

Vierailija
15/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää ensin totuttaa se elimistö niihin normaaleihin annoksiin ja ruokarytmiin, ennen kuin se oppii taas itse kertomaan sinulle, koska syödä ja miten paljon. Nyt olet totuttanut sen elimistösi vain ylensyöntiin ja liian vähäiseen syöntiin, joten miten ihmeessä kuvittelet, että intuitiivinen syöminen vielä voisikaan sinulle toimia. Nyt lautasmallin ja hyvän ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan ensin opettelet ne normaalit annoskoot ja normaalin ruokarytmin, selvittelet pään sisältä ne syyt tähänastisiin syömisongelmiisi ja sitten, pitkällä tähtäimellä intuitiivinenkin syöminen alkaa toimia.

Aloita vaikka tästä kurssista: https://hyvinvointiverkko.fi/verkkovalmennukset/jaahyvaiset-jojoilulle-…

Kiitos tuosta kurssivinkistä, onko itselläsi kokemusta vai miten osasit suositella? Vaikea kuvitella että niin yksinkertaiseen juttuun kuin syömiseen liittyisi jotain päänsisäistä tai tunneperäistä, tiedän että niin varmaan on mutta kuulostaa että menee entistä monimutkaisemmaksi. Ainakin herkut ja alkoholin jätän nyt vähemmälle ja yritän seurata lautasmallia, kasviksia tykkään syödä niin se vois onnistuakin

Ap

Vierailija
16/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on ihan parhaita aina nää "kuuntele kroppaasi". Jos kuuntelisin kroppaani, vetäisin 10k kkaloria päivässä herkkuja.

Ihanaa etten oo ainoa 😂

Osa tän ketjun kommentoijista tuntuu olevan niin zen että kateus iskee, tiedän että terveellinen elämäntapa ei ole helppoa ja kunnioitan niitä ketkä sen hallitsee mutta tekis mieli ottaa viinipullo ja jäätelöpaketti kainaloon sohvanpohjalle

Onneksi löysin Halo Top jäätelöt joissa vähemmän kaloreita

Ap

Vierailija
17/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua sitä, ettei muka olisi hyviä ja huonoja ruokia. Selkeästi joku ateria, jossa on kasviksia, täysjyvää ja terveellistä proteiinia, on parempi kuin pitsa. Hyvien ja pahojen ruokien olemassa olo ei kuitenkaan tarkoita, ettei niitä pahoja ruokia voisi koskaan syödä, vaan sitä, että kannattaa panostaa ruokailussa niihin hyviin ruokiin ja nauttia niistä pahoista ruoista vaikka kerran viikossa.

Vierailija
18/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ole perehtynyt yhtään intuitiiviseen syömiseen liittyviin kirjoituksiin, mutta silti itse, pitkän laihdutushistorian omaavana ja aiemmin itseäni nälkiinnyttäneenä ja sitä myötäahmimiskohtauksiin sortuneena, olen onnistunut laihtumaan ja löytämään tasapainon juuri tuolla tavalla. Kiinnitän kyllä huomiota siihen mitä syön, mutten liikaa, ja syön aina ennen kuin nälkä yltyy liian kovaksi. Mutta ehkä ei kaikilla toimi.

Vierailija
19/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö enempää kuin kulutat. Helppoa. Mutta sinä teet siitä vaikeaa ja keksi tekosyitä.

Vierailija
20/39 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kuitenkin on ”pahoja” ruokia joita tulee välttää. Vai kuuluiko tuo luokittelu intuitiiviseen syömiseen vai sekoitinko johonkin muuhun? Siis se että kaikkeen ruokaan suhtautuu neutraalisti ettei kakkupala ole mikään erikoisuus jolloin sen viehätys katoaa.

Joinakin päivinä tekee mieli makeaa koko ajan niin onko se merkki että ei syö ruokaa tarpeeksi? Olisi kiva pystyä täysin luottamaan omaan kehoon mutta jos miun keho ”haluaakin” olla lievästi ylipainoinen niin en sitten voi kuunnella sitä. Onko oikeasti mahdollista että kaikille toimii tuo intuitiivinen syöminen vai onko se vaan tosi vaikeaa toteuttaa?

Ap

Joo kyllä on "pahoja" ruokia eli sellaisia joiden kuuluu kuulua vain herkkuhetkiin, ei jokapäiväiseen arkeen eikä suurina määrinä. 

Olen lukenut muutaman kirjan aiheesta, viimeksi Patrik Borgilta, ja ei niissä kyllä ainakaan väitetty että herkkuhimo katoaisi vetämällä mielihalun mukaan herkkuja. Päinvastoin, evolutiivisista syistä tuollainen ruoka koukuttaa aivoja (aina ennen oli pula ruoasta ja piti tankata rasvaa ja makeaa silloin harvoin kun sitä sai), ja kyllä sen kanssa tulee aina tarvitsemaan päätöksiä ja tahdonvoimaa. 

Tosiaan mun lukemissa kirjoissa korostetaan sitä että ruokavalion laaatua pitää halllita järjellä ja tietoisilla laatuvalinnoilla, ja vasta sitten intuitio toimii järkevästi sen suhteen, milloin ja paljonko syödä. 

Sekin on kyllä totta, että ei kaikkien keho terveellisellä ruoallakaan halua joihinkin nykyajan BMI-ihanteisiin asettua, kyllä monella varmasti ainakin 30 v iän jälkeen se on lievän ylipainon puolella minne asettuu jos ei tietoisesti rajoita kaloreita tavalla tai toisella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän