Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen lihominen ja kuorsaus

Vierailija
19.01.2021 |

Ottaa niin päähän. Mies on lihonut viimeisen vuoden aikana varmaan 10 kiloa ja oli jo ennestään pyöreä. Nyt kuorsaa nukkuessaan lähes koko ajan. Muutama vuosi sitten normaalipainoisena ei kuorsannut, joten erittäin todennäköisesti kuorsaus johtuu ylipainosta. No minä heräilen monta kertaa yössä jos nukun hänen vieressään, ja nyt olenkin pitkälti siirtynyt nukkumaan vierashuoneeseen. Mies valittaa tästä että meidän suhde kärsii, kun ennen oli tapana jutella iltaisin ennen nukahtamista sängyssä. Meille on myös syntymässä esikoinen kesällä, ja mies kuulemma tykkäisi että nukkusimme perheenä sitten yhdessä. Mutta enhän minä jaksa sitä, että jos vauva nukkuu pienissä pätkissä yöt ja minä joutuisin ne vähäiset mahdollisuuteni nukkua kuunnella miehen kuorsausta! Hän vain vähättelee ongelmaa. Kyllä minäkin tykkäisin että meillä olisi yhteinen makkari missä on hyvä nukkua, mutta en voi terveyteni kustannuksella nukkua loppuikääni katkonaisia öitä. Ongelmasta todennäköisesti päästäisiin jos mies tarkistaisi elintapansa ja hoikistuisi. Tällainen avautuminen... onko kenenkään muun kuorsaava puoliso onnistunut parantumaan vaivasta?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei ole muuta vaihtoehtoa kuin jättää se sika.

Vierailija
2/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun piti nauhoittaa miehen kuorsausta ennen kuin tajusi miten äänekästä se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 kiloa vuodessa on hurjan paljon... Onko syöminen muuttunut, vai voisiko taustalla olla jokin sairaus? Sanoisin miehelle olevani huolissani hänen terveysestään ja jaksamisesta kun vauvakin tulossa, ja nyt kun uniapnea on hyvin esillä, käyttäisin senkin kortin.

Vierailija
4/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika.

Vierailija
5/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun piti nauhoittaa miehen kuorsausta ennen kuin tajusi miten äänekästä se on.

Tein tämän! Ei osannut sen kuultuaan sanoa oikein mitään, vähän naureskeli kiusaantuneena. Hän ei oikeasti tajua ongelman vakavuutta.

Vierailija
6/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 kiloa vuodessa on hurjan paljon... Onko syöminen muuttunut, vai voisiko taustalla olla jokin sairaus? Sanoisin miehelle olevani huolissani hänen terveysestään ja jaksamisesta kun vauvakin tulossa, ja nyt kun uniapnea on hyvin esillä, käyttäisin senkin kortin.

Totta. Olen yrittänyt puhua että kävisi lääkärissä. En itse kehtaa suoraan valittaa tuosta ylipainosta kun voi olla arka aihe. Mutta miestä on vaikea saada lääkäriin noin "pienestä" asiasta. Olemme menossa yhdessä neuvolaan ensi viikolla, olisiko mitään hyötyä ottaa siellä puheeksi miehen terveys.. ap.

Vierailija
7/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein tämän! Ei osannut sen kuultuaan sanoa oikein mitään, vähän naureskeli kiusaantuneena. Hän ei oikeasti tajua ongelman vakavuutta.

Okei, olet päässyt asiassa nyt eteenpäin. Anna miehen sulatella asiaa jokusen päivän, äläkä nipota siitä. Mulle itselle tulee tuollaisista asioista hirveä ahdistus ja voimattomuuden tunne. Silloin pitää saada hetki aikaa sulatella ja miettiä toimintasuunnitelmaa. Viikonloppuna voit vaikka saunan lauteilla kysyä, onko miettinyt tuota kuorsausjuttua. Ehkä silloin pääsette asiassa eteenpäin.

Vierailija
8/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläs on uniapnea. Käske lääkäriin.

Vierailija
9/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sano mitään. Tietää kyllä lihoneensa. Jos mainitset asiasta, niin lihoo lisää. Nim. Kokemusta on

Vierailija
10/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/yhteiset…

Tuo aiheuttaa. Mun mies ei kuorsaa enöö, kun oppi viimein lukemaan tuoteselosteet paremmin:-)

Vierailija
11/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Olen yrittänyt puhua että kävisi lääkärissä. En itse kehtaa suoraan valittaa tuosta ylipainosta kun voi olla arka aihe. Mutta miestä on vaikea saada lääkäriin noin "pienestä" asiasta. Olemme menossa yhdessä neuvolaan ensi viikolla, olisiko mitään hyötyä ottaa siellä puheeksi miehen terveys.. ap.

Ei neuvolassa, se on ns naisten valtakuntaa ja hän olisi lähtökohtaisesti alakynnessä eli puolustusvaihteella. Parempi jutella kotona kahdestaan, niin ei kummankaan tarvitse varoa sanojaan. Neuvolassa voivat tällaiset tulkita myös sellaiseksi, että teillä on enemmänkin riitaa ja tarvetta erotuomarille. Et varmaan halua heti alkuun antaa tällaista kuvaa perheestänne?

Vierailija
12/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/vituttaa-yrittaeae-nukkuu-ukon-v…

Vierailija
13/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo aiheuttaa. Mun mies ei kuorsaa enää, kun oppi viimein lukemaan tuoteselosteet paremmin:-)

"Guarem-pölyn hengittäminen saattaa a i h e u t t a a allergista nuhaa ja u n i a p n e a a ."

Muistaako apteekkiväki kysyä AINA ennen kuin myy valmisteen, kuorsaamisesta?

Vai odotetaanko rauhassa, et puoliso muuttaa eri kämppään?

Vierailija
14/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskö se on synnyttämässä sitä teidän esikoista?

Vierailija
15/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo aiheuttaa. Mun mies ei kuorsaa enää, kun oppi viimein lukemaan tuoteselosteet paremmin:-)

"Guarem-pölyn hengittäminen saattaa a i h e u t t a a allergista nuhaa ja u n i a p n e a a ."

Muistaako apteekkiväki kysyä AINA ennen kuin myy valmisteen, kuorsaamisesta?

Vai odotetaanko rauhassa, et puoliso muuttaa eri kämppään?

"Stabilointi- ja sakeuttamisaine, jota valmistetaan p a l k o k a s v e i h i n kuuluvan guar-kasvin

(Cyamopsis tetragonoloba) siemenistä.

Saa käyttää lähes kaikkiin elintarvikkeisiin, joihin saa käyttää lisäaineita, ei kuitenkaan kuiviin elintarvikkeisiin, joihin lisätään vettä nauttimisen yhteydessä eikä minipikariin pakattuihin hyytelömakeisiin.

Enimmäismäärärajoituksia lastenruoissa, hilloissa, hyytelöissä ja marmeladeissa."

ruokavirasto tietää kertoa...

Vierailija
16/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti miten pystyisit muuttamaan sitä hänen ruokavaliotaan ja liikunta tottumuksia. Pyydät häntä aloittamaan kanssasi jonkun harrastuksen, esim ihan vaan kävely. Ota sinä enemmän vastuuta kaupassa käynnistä ja ruuanlaitosta ja mies sitten vastaavasti imuroi, moppaa, pesee vessan ja kylppärin jne tekee kotitöitä, jotka kuluttaa eli teette niitä arjen pieniä muutoksia.

Vierailija
17/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne.

Mies lihoi, kuorsasi. Ei herännyt hoitamaan vauvaa yöllä. En saanut vuosiin nukuttua. En voinut nukkua sohvalla, koska vauva nukkui meidän makkarissa. Mies suuttui, kun käskin sohvalle. Mies ei suostunut lääkäriin.

Lopputulos oli ero ja nyt olen tyytyväinen. Vuosien jälkeen saan nukkua kunnolla.

Lisäksi miehen lihominen ja myös epäsiistin pitkän parran kasvatus tekivät kuorsaamisen lisäksi hänestä todella epämiellyttävän, joten senkään puolesta en ikävoi häntä millään tasolla.

Mielestäni omasta terveydestään huolehtiminen on parisuhteessa perusasia, ja kun se laiminlyönti alkaa vaikuttamaan toiseen henkilöön, tilanne on mennyt liian pitkälle.

Jos omaa puolisoaan ja parisuhdetta arvostaa, on valmis hakemaan lääkäristä apua kuorsaukseen, uniapneaan, lihavuuteen jne.

Vierailija
18/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti miten pystyisit muuttamaan sitä hänen ruokavaliotaan ja liikunta tottumuksia. Pyydät häntä aloittamaan kanssasi jonkun harrastuksen, esim ihan vaan kävely. Ota sinä enemmän vastuuta kaupassa käynnistä ja ruuanlaitosta ja mies sitten vastaavasti imuroi, moppaa, pesee vessan ja kylppärin jne tekee kotitöitä, jotka kuluttaa eli teette niitä arjen pieniä muutoksia.

Miksi raskaana olevan ja kohta pienen lapsen äidin pitäisi muuttaa aikuisen itsellisen ihmisen ruokavaliota ja "liikunta tottumuksia"? Eiköhän miehen pitäisi ihan itse ottaa vastuu omasta hyvinvoinnistaan. Ei kukaan toinen henkilö voi muuttaa toisen elintapoja.

Miesvauva-asennetta.

Vierailija
19/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa asian puheeksi neuvolassa. 

Vierailija
20/27 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppanini parisuhteen vakiintuessa sai paljon ylipainoa ja kuorsaus häiritsi minua joka yö. Elämäntavat saattaa muuttua pitkässä parisuhteessa hiljalleen, ehkä joku yhdessä liikkuminen saa hoksaamaan, että asialle on kiva tehdä jotain, mutta en odottaisi vain toisen yksin muuttuvan. Aihe voi olla myös toiselle tosi arka alue.

Nukumme eri huoneissa kuorsauksen takia ja opin nukkumaan korvatulpat korvissa. Varsinkin vauva-aikaan eri huoneessa nukkuminen oli pakollista unieni turvaamiseksi. Vauva-ajan rankkuuden takia oma unen merkitys vain korostui. Voisiko kumppanille sanoa, että perhe voi olla yhtenäinen, eikä hän jää syrjään, vaikka perhe nukkuisikin sellaisessa järjestelyssä, jossa molemmat saavat hyvät unet ja vähän sopiakin järjestelyistä jo nyt ennen vauvan tuloa. Hyvä uni on niin tärkeää!