Miten jaetaan kustannukset, jos muuttaa miehen omistamaan taloon?
Miten jakaisitte kustannukset, jos muutatte miehen aikoinaan yksin ostamaan ja maksamaan taloon? Mies on hyvätuloinen ja talo on sellainen, mistä minäkin tykkään. Asuntovelkaa ei siis enää ole. Miehellä on yksi lapsi, joka käy miehen luona joka toinen viikonloppu. Minulla on kaksi lasta.
Mies ei ole ollut (vielä) mitään vailla, on vain sanonut, että kunhan pidän kaapissa ruokaa, niin riittäköön toistaiseksi. Mietin vain, että mitä sitten sen "toistaiseksin" jälkeen.
Kommentit (64)
Miten ajattelit hoitaa 50% asumiskulujen (lämmitys, sähkö, vesi ym) lisäksi kodinkoneiden kulut, kun/jos hajoavat? Kenen koneet, kuka maksaa ja miten maksetaan käytöstä?
Jos ja kun joku tärkeä kodinkone hajoaa, kuten vaikkapa jääkaappipakastin, liesi, pyykinpesukone... kuka korjauttaa laitteen tai ostaa uuden? Kuka maksaa rikkinaisen laitteen poiskuljetuksen se-romuihin? Koneet kuluvat käytössä, miten otat osaa siihen?
Olenko pikkumainen pilkunfiilaaja? Ihmissuhteissa kannattaa aina miettiä käytännön asioita loppumaksajan kannalta eikä häroillä.
Vanhemmuuteen kuuluu ehdoton vastuu lapsista ja heidän hyvinvoinnista. Liian usein naiset elävät omaa elämäänsä eikä muista, että lapset tulevat ensin. Lapsen turvallisuus syntyy vanhemman järkevästä toiminnasta. Lapsen turvallisuuteen liittyy se, että äiti maksaa laskunsa ja lapsensa kulut.
En koskaan lakkaa ihmettelemästä vapaamatkustajien ajatusmaailmaa. En ikipäivänä altistaisi lapsiani vieraan ihmisen armollisuudelle. Kyllä jokaisen vanhemman pitää ymmärtää, että jokainen maksaa laskunsa itse.
Jos suhde on vasta vieraskoreuden tasolla, pitäisi olla erittäin tarkka siitä, että ei siipeile. Tuoreessa suhteessa kukaan ei tunne toisiaan, todellinen luonne näkyy vasta myöhemmin.
Ihmisen, erityisesti naisen, on oltava itsenäinen kaikissa tilanteissa ja erityisesti arkielämän kulujen ja laskujen kanssa. Jos joku ei pyydä hintaa, se ei tarkoita sitä, että eläminen olisi ilmaista. Jos toisella on varaa, se ei tarkoita, että sinulla olisi saman verran käyttövaroja.
Nyt järki käteen.
Puolet elämisen kustannuksista ja remonteista ym. talon normaaliin ylläpitämiseen liittyvistä ym. kustannuksista myös puolet. Eli vaikka kattoremonttia kohdalla osallistut omalta osaltasi.
Ja tietenkin puolet kaikesta työstä, mitä siinä talossa asuminen tuottaa. Eli päivittäisestä siivouksesta aina lumien luomiseen oma puolisko.
itse omistan meidän talon kokonaisuudessaan. Iso osa minun omaisuudesta on kiinni tässä talossa. Itse asiassa se välillä jurppii, koska toinen osapuoli voi sijoittaa rahaa ns. nopeasti rahaksi muutettavan omaisuuteen. Minä omistan meidän kodin, jota ei niin vain rahaksi muuteta.
Naimisissa ollaan, joten mikäli potkaisen tässä tyhjää, niin omat lapset saavat vain laskun perintöverosta. Nykyinen mies voi asua lesken asemassa talossa ihan rauhassa tasan niin kauan, kuin haluaa. Se vähän nyppii. Testamenttiin olen kirjannut toiveen poismuutosta, mutta sehän ei velvoita yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Puolet kaikista kuluista tietty eli sähkö, lämmitys, jätehuolto jne.
Ensimmäinen kärkevä vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet kaikista kuluista tietty eli sähkö, lämmitys, jätehuolto jne.
Maksat talon omistajalle summan, joka vastaa puolikasta vuokraa vastaavankokoisesta asunnosta. Sen päälle lisäksi maksat puolet käyttömenoista ja ruoista.
Eivät puolisot peri toisiltaan vuokraa, ei varsinkaan mies naiselta.
Tuollaiseen ruokavastuuseen en lähtisi; sen hinta voi olla "mitä vaan" ja muutenkin aika iso vastuualue. Mielestäni selkein olisi puolet kaikista kuluista.
Isossa omakotitalossa voi olla isot kulut, joten kannattaa selvittää mihin lähtee. Mitä jos se mies vaikka sairastuu, kuka ne laskut sitten maksaa?
Nyrkkisääntö on se, että sellaiseen asumiseen ei pidä lähteä, mihin ei ole varaa.
🇺🇦🇮🇱
Asuinkustannuksista olisin maksanut 50%, siis hoitovastike, vakuutus, sähkö ja vesi.
Itse aikoinaan samassa tilanteessa kuin ap nyt.
Maksoin vuokraa (sisälsi vedet ja sähkön ym kulut) 500 euroa/kk.
Ruokakulut puoliksi.
Puolet asumisen kuluista (lämmitys, sähkö, vesi) ja ruokakulut sen mukaan mitä syö. Omat ruokakuluni 1-hengen taloudessa ovat olleet n. 350 euroa/kk, helppo selvittää nykyään jos käy pääasiassa ostoksilla tietyn kauppaliittymän kaupoissa. Yhteinen taloustili kannattaa ehkä jossain vaiheessa avata ettei tarvitse kaupan kassalla ruveta maksua jakamaan. Molemmat maksavat omat hygieniakulunsa ja muut itseensä kohdistuvat kulut. Yhdessä asuminen ei saisi ainakaan maksaa enempää kuin yksin asuminen vaan sen pitäisi periaatteessa tulla halvemmaksi ja molemmille osapuolille.
Miksi naisen pitäisi osallistua remonttikuluihin? Sehän kartuttaa talon omistajan varallisuutta. Suhteessa, jossa nainen on köyhempi ollaan miehen armeliaisuuden varassa. Se armeliaisuus voi olla erilaista vastarakastuneena ja vanhana.
Puolet asumiskuluista (juoksevat) ja sitten 50-70% ruokakuluista (riippuen asuuko lapset täysaiakiasesti vai ei) olisi reilua. Toki jos miehelle sopii vähempi niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Asuinkustannuksista olisin maksanut 50%, siis hoitovastike, vakuutus, sähkö ja vesi.
Omakotitaloissa tuskin on mitään hoitovastiketta.
Talon kulut (sähkö, lämmitys, vesi, vakuutus, jätehuolto ym. ) jaettuna kahdella. Miten jaatte tulevat remppakustannukset. Okt-asuminen maksaa 300-500e /kk.
Tuo miehesi viittaus, että kunhan kaapissa on ruokaa viitannee siihen, että kustannat tse lastesi ruuat. Toivottavasti et ole talossa kotihengettärenä vaan sinulla on työ. Ehdottomasti kannattaa säästää rahaa, eikä tuudittautua puoli-ilmaiseen asumiseen.
Millä matikalla kaikki sanovat että kuluista puolet? Ap:n mukana muuttaa 2 lasta eli talouden koko kasvaa 3 hengellä vs aiempi. Eli 3 henkeä käyttää enemmän sähköä ja vettä sekä kuluttaa talon pintoja ja kodinkoneita. Etenkin lasten käyttö saattaa myös olla todella kuluttavaa käyttöä eli ovia paiskotaan tai seiniin tulee jälkiä ja kodinkoneet voivat mennä jopa rikki. Eli miehen kannattaisi tästä laskea todellinen menojensa kasvu. Meillä vesilasku tuplaantui kun mies poikansa kanssa, muutti asuntooni. Eli puolikkaan laskun maksaminen ei olisi helpottanut vielä omaa tilannettani lainkaan saati korvannut sitä että kylppärirempan tarve nopeutuu puolella kun käyttäjien määrä tuplaantuu.
Miehen vaatimus siitä, että kaapeissa pitää olla ruokaa voi tarkoittaa mitä vaan 100-1000 e väliltä ja sisältää myös piikomisen eli ruoan valmistuksen. Kannattaisi varmasti jutella nämä asiat paremmin läpi. Kirjata kuinka paljon kummallakin asumisen ja syömisen kulut olleet tähän asti ja sopia uusi jako siten että molemmat hyötyy uudesta tilanteesta yhtä paljon suhteessa.
Kun mies muutti minun omistamaani taloon, laitoimme juoksevat talous- ja asumiskulut puoliksi, ja maksoin itse esim. remontit ja uudet kodinkoneet. Tämä järjestely sopi meille, koska emme halunneet yhteisiä lapsia tai avioliittoa, ja oli selkeintä pitää varat ja omaisuus erillään. Molemmat säästivät elinkustannuksissa ja käyttivät rahansa haluamallaan tavalla.
Tuttava jolla on oma maksettu talo sanoi naisellensa joka muutti hänen luokse että jos joskus lähdemme eri teille niin sitten otat mukaan kaiken mitä olet tänne taloon hankkinut
Mulla on samantyyppinen tilanne kuin AP:llä. Oma mieheni jostain syystä olettaa, että koska hän maksaa isomman osan, niin minä olen sitten se siivoaja. Ja puutarhuri. Talo on iso, joten aika raskasta tämä on. Älä lankea tuohon kuoppaan.
Minä taas näkisin asian niin, että jos nainen maksaa puolet asumiskuluista niin sehän on todella vähän. Omilla tuloilla naisella ei ikinä olisi varaa asua noin hulppeasti ja muutamalla satasella ei saa vuokrattua mitään. Eli se nainen säästää tuossa valtavan paljon ja hänelle jää iso siivu palkasta käteen, jonka voi vaikka sijoittaa.
Jos hän asuisi yksin kahden lapsen kanssa, hänelle ei varmaan jäisi palkasta paljoa käteen asumiskulujen jälkeen, ellei nyt sitten ihan yksiössä asu.
🇺🇦🇮🇱